Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
rtb59

frakt kostnad över atlanten

Rekommendera Poster

vet någon vad det kostar  mellan tummen o pekfingretatt frakta hem en 45 fots båt över atlanten och vad det kostar  att betala tull o andra avgifter i sverige för en båt i 500.000 :- klassen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

60 000 sek har jag sett för transport....

Tullen är nog inte det dyra. Momsen (25%) om du tar den till Sverige, 16?% om du landar den i Tyskland...

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört ca 50000 kr från USA:s östkust, men då är det normalt mindre båtar på 25-30 fot. Frakten inom USA kan kosta en hel del, så totalkostnaden beror mycket på var båten finns. De flesta (alla?) fraktfartyg till Göteborg lägger till i Rotterdam på vägen, så det vanligaste är att båten tullas in i EU i Rotterdam (18 % moms om jag minns rätt). Det är en ren administrativ sak - båten står kvar på lastfartyget men tullpappren går i land. Tänk på att du även får betala moms och tull på frakten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drygt 100  sek fick jag ett pris på för en 37 fot segelbåt för ett par år sen. Tror det var från usa s öst kust till göteborg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maila mig längd, bredd och höjd så ska jag ta fram ett pris till dig.

Västkusten(California) är mycket dyrare än Östkusten.

Momsen i Tyskland är 19%. Dock måste båten vara CE-märkt vid ankomsten i Tyskland för att få tullas/momsas där.

Svensk tull 1,7%. Moms 25%

Frakt plus båtens värde är momsbegrundande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...