rtb59 0 Postad 12 September , 2008 vet någon vad det kostar mellan tummen o pekfingretatt frakta hem en 45 fots båt över atlanten och vad det kostar att betala tull o andra avgifter i sverige för en båt i 500.000 :- klassen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MagnusKra 0 Postad 12 September , 2008 60 000 sek har jag sett för transport.... Tullen är nog inte det dyra. Momsen (25%) om du tar den till Sverige, 16?% om du landar den i Tyskland... /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 12 September , 2008 Jag har hört ca 50000 kr från USA:s östkust, men då är det normalt mindre båtar på 25-30 fot. Frakten inom USA kan kosta en hel del, så totalkostnaden beror mycket på var båten finns. De flesta (alla?) fraktfartyg till Göteborg lägger till i Rotterdam på vägen, så det vanligaste är att båten tullas in i EU i Rotterdam (18 % moms om jag minns rätt). Det är en ren administrativ sak - båten står kvar på lastfartyget men tullpappren går i land. Tänk på att du även får betala moms och tull på frakten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johnez 0 Postad 12 September , 2008 Drygt 100 sek fick jag ett pris på för en 37 fot segelbåt för ett par år sen. Tror det var från usa s öst kust till göteborg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 12 September , 2008 Maila mig längd, bredd och höjd så ska jag ta fram ett pris till dig. Västkusten(California) är mycket dyrare än Östkusten. Momsen i Tyskland är 19%. Dock måste båten vara CE-märkt vid ankomsten i Tyskland för att få tullas/momsas där. Svensk tull 1,7%. Moms 25% Frakt plus båtens värde är momsbegrundande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser