b_syrsa 46 Postad 12 September , 2008 Skall köpa värmare till min Maxi 909. Funderat på Ebersprächer D4 eller Webasto AT 3500D. Varför skall man välja den ena framför den andra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 12 September , 2008 Hej, Jag har svårt att råda och det tror jag många kommer att ha eftersom båda är välkända fabrikat och båda har nöjda anhängade i många fall. Jag är själv ägaren av en helt nyinstallerad D4:a (sitter i och för sig i en dubbelruffad motorbåt) och vad kan jag säga mer än att jag är mycket mycket nöjd på alla sätt. Därför kan jag inte annat än att tipsa om den modellens förträfflighet, men därmed inte sagt att den är bättre/sämre än Webaston... Varför valde jag då Ebersprakaren före Bastun? Jo, helt enkelt för att jag kom i kontakt med en värmarmontör som jag redan tidigare hört otroligt mycket gott om från andra bekanta och han arbetade med Eberspächer sedan 25 år och på den vägen blev det. Lycka till - oavsett vad du väljer lär du nog bli nöjd. Vänligen TMC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tocce 0 Postad 12 September , 2008 Som mac eller pc Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
b_syrsa 46 Postad 14 Oktober , 2008 Dit blev en Webasto 3900 EVO. Nu skall den bara monteras också...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Oktober , 2008 Varför då? Har också börjat fundera på att installera luftburen värme. Ebersprächer eller Webasto ? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 15 Oktober , 2008 Je rôstar på Eber´ n Tommy, å de sier je etter att ha nuttja bägge sorterne i lastbilar å då ligar je kvalite´ n på ebern bätter. Ha´ t pent Smoegen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 15 Oktober , 2008 Var det inte eber som uppfann kylan? I min förra båt satt det en 20 år gammal Wallas som alltid startade. I min nuvarande sitter det en Webasto som är helt fenomenal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 16 Oktober , 2008 Jag skall också montera ny värmare i vår båt. Jag kom fram till att det antingen är Eberspächer eller Webasto jag vill ha. Har talat med ett par olika, av varandra oberoende firmor som säljer och monterar bägge fabrikaten. De säger att båda är bra, men att det är ännu mindre problem med Eberspächer. Så en D4 blir det allt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhmcsv 1 Postad 16 Oktober , 2008 Jeg havde samme valg. De to fabrikater er meget ens, men her i Danmark kan man kun købe Eberspächeren indbygget i en rustfri kasse, som i min båd er helt overflødig da varmeren sidder i motorrummet. Så jeg så ingen grund til at betale for en boks - og forsælgeren ville ikke sælge uden! - så det blev Webasto'en. Jeg er mycket nöjd med denne, har nu haft den i 2 år, starter hver gang og er ganske tyst, når der er monteret lyddæmpere på alle slanger og på bränslepumpen. Hans-Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fenixen 1 Postad 16 Oktober , 2008 Var inför samma fråga när jag bytte värmesystem i min Maxi 999:a. I min förra båt monterade jag en eber D2:a som aldrig orsakade mig några bekymmer (förutom tickande pump), så valet föll i vintras på Ebers D4. Hel nöjd ännu så länge. Imponerad över hur långt dom har kommit med strömförbrukningen. Låga 0,7 amp på det lägsta steget som värmaren oftast går på under nätterna. Livslängden skall idag vara 5-6000 timmar. En fördel med eberspächer brännare är nätet runt glödstiftet som kan bytas ganska enkelt. Webasto får man däremot byta brännare på om man har otur med tex nedsotning. Jag arbetar med båda värmarna i mitt yrke, men har endast utbildning på eb. Inom fordonsindustrin är Webasto vanligast men i båtar är eber mest vanlig (dieselbrännare) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser