Stillersinn 0 Postad 12 September , 2008 Hej! Vilken kvalité håller Ryds båtar från 90-talet, typ 550 GT, i förhållande till andra märken. Finns det bättre köp av liknande båt i 100 000 kr klassen? För den oinvigde, är Ryds ett gott namn i branschen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 12 September , 2008 Ryds brukar vara ett säkert köp. Beror delivs på föregående ägare,om han lh hon skött båten bra lr dåligt ! kvalitet över medel. Senast ändrad av Zinderella | 12 september 2008 | 21:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Heiner 0 Postad 12 September , 2008 Ryds håller en bra kvalitet över sina produkter , värre är det med leverantrerna som monterar delarna . Oftast är det småsaker som kan vara lite dåligt hopsatta . En begagnat båt borde ha en bättre kvalitet än en ny då man justerar dessa skavanker . Har själv en Ryds och efter lite justeringar så är båten kanon . Mackan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peaky 0 Postad 12 September , 2008 Rydsen håller snäppet över medelkvalite. Ryds 568 GT bygger på 550-skrovet som ansågs lite framtung. De flesta av motorerna var Evinrude eller Johnson. En bra och tyst motor är Johnson/Evinrude V4 90 och 115hk efter 1995. De slutade säljas 2006 och anses som den modernast 2-taktaren i klassen. De hette typ Oceanrunner ell Johnson PL och var vita. Annars är akilleshälen just motorerna som det gäller att kolla upp riktigt ordentligt. Motorerna innan -95 är helt annorlunda. En annan bra båt i klassen är Uttern 5502 som blev 5602, S56 och nu S55. Någon på Uttern fick väl hjärnsläpp i modellbeteckningar. Så vitt jag vet är det ett identiskt skrov förutom att durken höjdes på de senare modellerna för att självlänsen inte skulle ta in vatten med tunga 4-takts motorer. Jag tycker det är ett klart bättre skrov, med mer tyngd och kraft i gången. Bra kvalité förutom dynor/säten som kan vara småruttna, styrpulpeten kan vara loss och om teakdäck finns så har det ofta släppt. Fixar man det är det i mitt tycke en riktigt bra båt. Sedan kryllar det av andra bra alternativ som i dagsläget är svåra att sälja. De utsatta priserna är ofta fantasipriser. Prutmånen är väldigt stor just nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 13 September , 2008 Pratar man 90-tals båtar tycker jag Ryds är ok men inte mer. Plastjobb mm är det inget fel på däremot känns utförandet på många sätt lite lågpris. Man har inte utnyttjat alla möjligheter till stuvfack, billiga beslag, skruvad styrpulpet i durken ist för gjuten mm på en del båtar jag har sett. Dock har de ofta bra skrov vilket är ett plus. Skulle hellre köpa ryds än uttern som enligt min erfarenhet ofta håller ihop sämre samt har sämre gelcot som gulnar betänkligt efter några år (finns bevis på detta på den marina jag ligger med min båt). En rekommendation kan annars vara att titta på de finska alternativen, då främst finnmaster och yamarin som jag tycker har bättre kvalitet och finnish. speciellt efter några års användande. hade själv en yamarin 4730 i 8 säsonger som användes flitigt utan ett enda fel och med bibehållen fin finnish utan att jag är ngn speciell putsnisse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peaky 0 Postad 13 September , 2008 thundergod! Nu vet inte jag vad det är för Uttern du har tittat på. Jag har ägt både Ryds och Uttern. Men däremot att plocka in Yamarin i samma kategori som Finnmaster är mycket tveksamt. Vad har du då sett för 90-talare Finnmaster!!! Senast ändrad av Peaky | 13 september 2008 | 12:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiRS6 0 Postad 13 September , 2008 Hej! Har själv en 550GT-93 och kan säga att den håller en blandad nivå. Alla plastjobb och även fastsättning av pulpit med mera känns mycker stabilt. Men om vi tar fastsättningen av stolarna så är det väl närmast ett skräckexempel. Två stolar på en platta som är ditskruvade med 8st skruvar. Utan brickor, utan gängor... Köpte min 550GT förra våren och har använt den i två säsonger och nu måste jag göra något åt det där i Vinter för det känns som stolarna kan flyga av näs som helst. Motorn som sitter på är en Evinrude 115hk -93 som passar båten förbannat bra. Visst är båten lite framtung men den går gudomligt stabilt och skönt mellan 20-27knop, därefter börjar den överplana en smula. Totalt sett är jag mycket nöjd med mitt båtköp och skulle utan tvekan gjort om det. Har du frågor är det bara att fråga på! Och bilder har jag massvis med! MVH Marcus Senast ändrad av AudiRS6 | 13 september 2008 | 17:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 13 September , 2008 Peaky. Utternbåtarna är 6402,5200 samt 5400 (tror jag de heter). Som alla blivit lätt gula i gelcoten speciellti kanter och fasningar. Går tydligen att få bort om man polerar med maskin. men inte acceptabelt enligt mig. Finnmastern var främst en 4900 från 99, kan vara 2000, så den kanske inte kvalar in.. hur som helst.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 13 September , 2008 Utterns problem med gulnad är inget generellt problem utan drabbar bara vissa båtar. Har själv en S64:a som tidigare haft tendenser till gulnad men nu slutat med detta. Däremot så har Ryds tidigare haft problem med vatten mellan skrovdelarna och det är givetvis inget som ägare av Rydsbåtar gärna pratar om. Vid köp av bår rekomenderar jag till att kika på hur de är konstruerade, exempelvis hur grabbräcken är fastsatta, hur beslag sitter fast osv. Är det vanligt att man skruvar rakt i plasten osv. Man lär sig en hel del genom att kika på hur olika båtar är uppbyggda och nu när det är långt till nästa säsong hinnar du studera sådant så ha inte för bråttom. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser