electronorm 0 Postad 11 September , 2008 hej! jag köpte ny båt i sommras, och har tidigare aldrig haft en inombordare. undrar på två saker; konservering inför vintern? hur gör man? det är en 250hk v8, omc. ska antagligen förvara den i ett kallgarage. har dessutom fått lite olika uppfattning ang. bränsletanken under vintern! en del säger att den ska va fylld med bensin, för att undvika kondens, andra säger att det ska vara helt tomt!? jag tror mest på tomt, då jag tidigare erfarit (på bara en 25 liters tank) att beninen blir för gammal och båten vägrar starta på våren! har någon ytterligare nåt väldigt smart tips inför vintern tar jag emot det med värme!! tack på förhand från en orolig lina! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 11 September , 2008 Byt olja filter. Byt olja i drevet. Motorn kör du sedan igenom med färskvatten genom att använda en spolmuff (finns för drevmontage om du har impellern i drevet eller som teleskop-modell om du har lylvattenintaget på utsidan av skrovet). Tag loss proppen innan! Håll koll på tempmätaren!När du kört motorn ren är det dags att köra igenom glykol/vattenblandning. Stäng av. Jag lossar termostathuset och fyller upp glykol/vattenblandning så att det inte finns ngt syre kvar ( så lite som möjligt i alla fall). Passa på att byta tändstift. Vet inte om du har en förgasarmotor eller en med i insprutning. Om du har förgasare kan du speja konserveringsspray medans du kör motorn med glykolblandningen till motorn stannar. Eftersom du planerar att ha båten i garage så lär det inte bli tal om så my cket fukt, annars är torrbollarna bra att placera i båten så att du slipper mögel och jordslag. Underhållsladda batterierna några gånger under vintern Jag har aldrig haft problem med fukt i tanken men min tro är att det är bra att man har soppa i tanken, skulle inte våga fylla min eftersom den står utomhus och vi haft besök på varvet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 12 September , 2008 Hej. Jag kommer ockkså att vinterkonservera en v8:a för första gången inom de närmaste veckorna. Det jag inte har lyckats lista ut är hur mycket glykolblandning det kommer att gå åt. Hur många liter är lämpligt att blanda till? Är jag säker på att hela systemet är fyllt när det börjar komma ut ur drevet? /Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 12 September , 2008 http://www.marinshopen.se/Hjälpmedel/Tips/tabid/122/Default.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 12 September , 2008 Det går åt knappt 10 liter glykolblandning till en V8:a - du ser när det börjar spruta blått ur propellern. Tänk på att även tömma färskvattentank, varmvattenberedare och avloppstank om du har det i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gusta 0 Postad 12 September , 2008 Glöm inte toalettstolan,glykol i den också,jag brukar skruva ur skruvarna om du har handpump,fyll pumpen med glykol,annars fryser den garanterat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passo 2 Postad 12 September , 2008 Är ej med inombordare men har dock en fundering, Vad gör ni med glykolvattnet till våren då ni lägger i båten? Det är ju väldigt giftigt så det går ju inte att låta det rinna ut i sjön... Nu blir man väl stämplad som moraltönt ...... men det får jag väl bjuda på i så fall. /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 12 September , 2008 Ett varningens ord till er som är nybörjare på inombordare. Om motorn är sjövattenkyld så räcker det inte med att köra igenom glykol tills det kommer ut genom avgasutsläppet (drevet). Om termostaten i motorn inte har öppnat så kommer bara avgasdelen att ta del av glykolblandningen och en sönderfrusen motor kommer som ett brev på posten. Motorn måste alltså vara rejält varmkörd, men det säkraste är att plocka bort termostaten och köra utan under konserveringen så att glykolvattnet kommer runt i motorblock och toppar. Om motorn är färskvattenkyld (värmeväxlare) så är det bara att köra tills glykolvattnet spottar ut där bak. Glöm bara inte att kolla hur många grader motorns kylvatten stoppar för i exp. kärl eller värmeväxlare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 13 September , 2008 En varning... Jag har använt glykolblandning i toalettstolen, men har sett här på forumet att det knäcker gummipackningarna. I år så har vår toa mycket riktigt börjat läcka tillbaka från tanken så i fortsättningen kommer det bli matolja i (den nya) toan istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 14 September , 2008 Hekt rätt. Jag åkte på ett muggbyte för den fadäsen. Packningssatsen gick åt skogen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 14 September , 2008 Jag ser till att dra igång motorn dagen innan sjösättningen så att jag vet att den går igång dagen därpå. Kopplar på en spolmuff med färskvattenförsörjning. Du kan under en jättekort tid köra motorn utan vatten men är ej att rekommendera. Nu snackar vi sekunder! Kör ej länge utan kylning eftersom du bränner impeller (du bör då plocka bort denna), avgasbälgar m m. Går naturligtvis att ställa en balja modell större under drevet för att fånga upp blandningen. Senast ändrad av Fredric_sthlm | 14 september 2008 | 13:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser