Havsbikern 0 Postad 11 September , 2008 Det börjar vara dags att masta av och även i övrigt iordninggöra inför vintern. Jag hade tänkt slippa göra detta själv, så finns det rekommendation av något proffs på området? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee Postad 11 September , 2008 En fördel kanske om du talar om var i landet du menar Eller är det jag som har missat något. /U Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havsbikern 0 Postad 19 September , 2008 Ojdå, glömde detta! Avmastningsproffs efterlyses i stockholmsområdet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Icesteppe 0 Postad 19 September , 2008 Doghouse Marine AB på Svinninge marina hjälpte mig med mastproblem i somras. Verkar vara ett bra gäng. mvh //Ilkka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 September , 2008 Olika faller ödets lotter - eller har jag missförstått något? Jag som har mastat på idag. Under de vintrarna jag hade båten på Svinninge tog jag alltid upp med mast på. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havsbikern 0 Postad 21 September , 2008 Det känns säkrare att masta av, och avmastning har man ju sysslat med ända sedan fritidsseglingen blev populär. Eller är avmastningen ytterligare ett sådant påfund som egentligen är onödig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Icesteppe 0 Postad 22 September , 2008 Personligen tycker jag att det är bekvämare att se över mast, block, fall etc. med masten på landbacken än från mastkran eller dinglande i båtsmansstolen, men det är väl en smaksak. //Ilkka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 29 Postad 1 Oktober , 2009 Enligt hamnkontoret på Svinninge Marina tas idag ca 70% av segelbåtarna upp med masten på! Jag funderar starkt på att plocka upp båten med masten på i år men var lite osäker på vilka påkänningar det kan bli under vintern. Tydligen är det ingen fara (enligt Svinninge Marina...)? Någon som har andra åsikter i den frågan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 1 Oktober , 2009 Jag ser avmastningen som ett utmärkt tillfälle att granska gods, vajrar, fall, trissor, fästen, beslag mm efter tecken på utmattningsskador etc. På våren kör man ju en rengöring och smörjning av allt. Detta missar man i princip då ingen orkar hålla på med detta i hängande i fall eller mastkran på ett seriöst sätt. Så, visst - båten håller bevisligen att stå på land med masten på, men är det värt det i förlängningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 2 Oktober , 2009 Jag tycker nog att det även blir bökigare att täcka båten ordentligt med masten på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sondagsseglaren 0 Postad 2 Oktober , 2009 På marinan där jag har min båt ser jag att majoriteten struntar i avmastning. Men för mig som har träbåt - och trämast - är det självklart att masta av. Med tillgång till mastkran är det inte alls svårt, men först gången det kan vara skönt med någon vid sin sida som gjort det förr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 2 Oktober , 2009 Om man skall masta av varje år eller inte har diskuterats till leda. En sak är klar - kikar man utanför våra gränser är andelen master som står uppe året runt stor. Det är inte självklart att allt vi vanligen gör här hemma alltid är det riktiga. Den lilla översyn/smörjning man kanske måste göra årligen klarar man lätt av från en båtsmansstol. Det är gjort på en kvart. Sedan tycker jag att vart 3-5-e år, beroende på hur man seglar, bör man plocka ner masten för en grundlig översyn. Däremellan kan den gott stå uppe. Sedan finns ju en mängd andra aspekter - hur stöttar man båten effektivt om den står på land, är ens platsen där den står lämplig för detta? Och naturligtvis - hur man täcker, om man nu anser att man måste ha en god täckning. Kort sagt - sett strikt ur riggens synvinkel har jag ännu inte hört ett gott argument för att masta av årligen. Det handlar mer om tyckande och vanor. Senast ändrad av Eilean | 02 oktober 2009 | 12:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brstfanp 9 Postad 2 Oktober , 2009 Om du vill ha ett avmastningsproffs kan du kolla med Benns. Jag tjuvkikade när en av deras killar mastade på en båt åt en valhänt ägare. Gick fint till. Om du överväger att ha masten på under vintern så rekommenderar jag att slacka lite på vanten. Jag hade hört att man skulle göra det för att riggen inte skulle vara för stum och belasta skrovet (vid stöttorna) för mycket. Eller - å andra sidan att man inte skulle slacka, masten kan börja pumpa. Jag tyckte att det senare verkade farligast så jag hade samma trim på vintern som på sommaren på min H-båt. Då kom stormen Per, som lokalt var starkare än stormen Gudrun. Per knäckte mastbalken inne i ruffen, under mastfoten. Balken var av limmad ek. Inte massivt men riktigt rejäl, kanske 8-10 cm hög och 6-7 cm tjock. Min teori, uppbackad av försäkringsbolaget är att vinden låg på i sidled. På land kan båten inte kränga så belastningen på masten blir stor. En stor dragkraft drabbar lovarts röstjärn. Motsvarande tryckkraft ligger på mastfoten. Tillräckligt stor för att knäcka mastbalken. Jag gjorde ett misslyckat försök att beräkna vilka krafter det handlat om. Jag har aldrig upplevt att balken svajat under segling. Mest glad är jag att röstjärnen och vantinfästningarna i masten höll. Skaderegleraren från försäkringsbolaget hade inte varit med om något liknande. Han rekommenderade att slacka på vanten. Jag vet inte om jag är helt övertygad om att det skulle hjälpa. Ganska många som jag pratat med har egna teorier om hur det gått till, till exempel att vinterkylan gjort att vanten krymper, spänner riggen mer osv. Men, om jag minns rätt från teknologin på gymnasiet så har aluminium (i maströret) större temperaturutvidgningskoefficient (värmeutvidgning) än det rostfria stålet i vanten. Senaste åren så har jag mastat av, inte bara på grund av tillbudet, mer för att jag tycker att det är svårt att täcka båten och att jag har velat mecka med masten. Om jag råkar ut för ett masthaveri så är jag övertygad om att det sker vid mastkranen. Nu var det inte det ju inte det som du frågade om... proffs på att masta på/av finns hos North också. ./stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 3 Oktober , 2009 Tittade på båt i nordvästra Skottland i Januari och kunde konstatera att masterna var kvar på 90% (eller mer) av de båtar som stod på land. Det måste ju rimligtvis kunna storma rätt bra där också? Den delen av Skottland verkade ha ett väldigt milt klimat med palmträd och liknande och pga gulfströmmen så blev det aldrig is. Således låg det mycket båtar i vattnet också. Men snö fick de inte så behovet att täcka båtarna var nog mindre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
annakm 0 Postad 5 Oktober , 2009 Jag har ingen som helst erfarenhet av att lämna masten på. Men däremot så kommer jag ihåg att jag läste några avskräckande ord i plastbåtsvård om att lämna masten kvar. Jag hittar inte boken så jag kan inte citera, men han var inte nådig och fick mig övertygad om att alltid masta av. Tror mig komma ihåg något med slacka eller inte slacka också... Han sa att man ofta såg mastarna på utomlands men att det då ofta handlade om att båtarna togs upp en betydligt kortare tid för underhåll än vad vi gör under vinterförvaringen. Jag ska leta efter min bok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser