Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Gäst Berra

Mercruiser3,0 alpha one

Rekommendera Poster

Gäst Berra

hej Jag har en 3,0l mercruiser som går kalas bra,men den läcker olja ut gjenom luft uttaget på ventilkåpan. Det e först när man kör lite snabbare som det spruter ut olja, har kollat olje mängd, bytt packning på ventilkåpan, men inget hjälper.. Någon som kan tipsa mej om vad det beror på?? :mad:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du slangen som går från ventilkåpan till förgasaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Ja, och det kommer ganska mycket olja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

prova att ta en längre slang och dra den rakt upp så långt de går och sen till luftburken....me lite tur klarar bara luften att ta sej därifrån och oljan blir kvar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Jag har funderad på en längre slang, jag tror kanskje det funkar,men det löser inte problemet med olja som kommer ut der den inte ska komma ut. Har ganska högt olje tryck hela tiden (enligt båt mätaren) , men aldrig högre en rek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gammal motor? Fossil eller Syntetisk olja? PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Det e en -96, jag vet inte vikken olje typ det e i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du nyss köpt den och inte bytt olja än? PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

hehe, oljan var bytt då jag köpte den, jag har efterfyld fossil olja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

tja, det beror på hur jag kör, 3000-4000 varv så rinner det ut ca 1/2 liter per timma. ca 1000 varv istort sett inget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Du vill nog inte se kölsvinet !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåt är fel! Byt all olja filter! Köp original olja filter(Quicksilver) Kolla om du har vevhuskomp! PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar alltså att oljenivån är rätt i motorn, och det sprutar ut genom ventilkåpan? Jag glömde skruva på oljelocket på en gammal merca som jag hade när vi var på väg till BB, körde ca 8 mil och då började oljenivålampan att lysa för det hade sprutat ut för mycket olja (läs 1 liter), men då var det ett hål i venilkåpan, du har ju inget hål utan ny tätning! Vad är oljetrycket på tomgång respektive 3-4000 varv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Vevhuskomp!??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PJ kan ha rätt, det kan vara så att motorn trycker upp olja mellan någon kolv och cylinder, kan kanske också vara fel oljetyp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han menar nog kompressionen på någon av cylindrarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket drag på denna tråd, nästan som ett chatt LOL. Jag skulle nog börja med att byta filter och olja IAFL.... Nu måste jag nog gå och sova dock! Ha det boys vi ses i morrn! Mvh PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska vara ca 9.3 får inte diffa (ca 1 kg) så mycket mellan cylindrarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Olje trycket (enligt mätaren på båten )ligger på det högsta tilåtet, mätaren rör sig något ner när motorn går på tomgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket olja är det i motorn? Låter nästan som den är smäckfull! Kan vara så att den har körts på vanlig mineralolja och sedan bytt till syntetisk olja och då fått lite skit som mineraloljan löst upp i oljekanalerna? Ska natta mina kids, hej på ett tag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Tack för alla förslag, jag börjar med att byta olje o filter samt kollar komp. på alla cylindrar. Jag skriver o berättar hur det går Berra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja de ska bli kul o höra vad de va för knas på motorn för riktigt som de ska e de ju inte :roll:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Hmm, nu har jag bytt olja o filter, kollat komp, nu har det blivit ennu värre, nu börjar den å gå ojämnt på tomgång, ungefär som om någon cylinder fylls med olja!!?, och den varvar inte ut... Börjar att mistänka cylinder spricka eller topp lockspackning!? Någon som har flera kluriga forslag vad detta kan bero på? Tacksam för alla förslag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ur med stiften och gör ett kompressionsprov! PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Hmm, har nu bytt olja/filter, kollat kompresionen som var bra på alla cylindrar, enligt mätaren diffade det ca 0,4 bar mellan bästa o sämsta komp. DET SPRUUUUUTTAR FOTRFARANDE UT OLJA, (blir snart tokig). HEEEELP någon :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst John

Det är inte så att du helt enkelt har för mycket olja i spisen? Då finns det tendenser att pressa ut olja ur alla möjliga ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Berra har löst problemet: www.maringuiden.se/forum/;thread=14096

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag har lite läckage på min motor som bara har gått cirka 30 timmar. Dock är det försumbart lite olja som trycks ut den vägen och det räcker med att torka av kåpan någon gång då och då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...