2HOT4U 3 Postad 10 September , 2008 varnar den eller gäller det att hålla koll på skärmen har en Lowrance 527 men har icke hunnit montera den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 11 September , 2008 Läser du manualen så kanske du hittar var man sätter larm...om man kan det.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 11 September , 2008 Skulle bli förvånad om det finns så mycket intelligens i en GPS. Men mitt ekolod har en varningsfunktion; det kan ställas in att larma när det blir grundare än ett visst inställningsbart djup. Brukar ha den på 3 meter, om det blir grundare än så vill jag veta det fort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogel70 1 Postad 11 September , 2008 Är inte Lowrance 527 en kombinerad plotter/ekolod? I så fall bör ekolodet med största sannolikhet ha en larmfunktion för valfritt djup. Plottern bör också ha vissa larmfunktioner, men en larmfunktion för djupet tror jag inte den har, för jag tror inte någon tillverkare vill stå för en sådan osäker funktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 12 September , 2008 Det största problemet är nog stenar och annat oknytt under ytan och inte gradvis sjunkande djup... Undrar om man hinner höra pipet innan grundstötningen i t ex 25 knop ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst xander Postad 12 September , 2008 hmmm just innan ja=), men till vilken gädje=( Senast ändrad av xander | 12 september 2008 | 13:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 12 September , 2008 Den kloke skepparen som kör i 25 knop har förstås hela sjökortsbilden klar för sig, har innan avfärd lagt upp en strategi för navigeringen via väl synliga ögonmärken för att undvika grundområden och håller bra utkik efter övrig trafik. Men förlitar sig inte på att hans mer eller mindre tillförlitliga navigeringsutrustning klarar den saken åt honom automatiskt, utan har den bara som ett komplement. Eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 12 September , 2008 Just min poäng!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 September , 2008 Djuplarm är ju oftast inget man har som navigeringshjälpmedel. I Danmark med sina långgrunda stränder kan man tänka sig ha nytta av det men annars är det väl mer vid svajliggning som ett ankarlarm kan vara bra om det börjat dragga. Vårt larm är inställt på 2,5 m och då kan man ha några sekunder på sig att i nattsärken rusa upp och rädda båten från klipporna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 12 September , 2008 trodde att den varna om undervattenstenen finns på på kortet och att man är på väg mot den djupet kan man ställa in så att den varnar när det blir grundare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 September , 2008 Oj då, nu läste jag allt lite snett. Jag tänkte på ekolodet. Ledsen. Visst är det så att ett sjökortprogram (alt. plotter) kan varna när man styr mot ett grund. Det vi använder plingar lite då och då och jag tycker det är lite väl känsligt. 6m grund - pling, pling, pling. Stup i kvarten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser