Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
sant

Dränering oljekylare inför vinterförvaring

Rekommendera Poster

På min VP 271C med 290 DP sitter oljekylaren på skölden. Dränerar denna sig själv på vatten när eller måste man lossa på den från skölden för att få ur vattnet? Hittar ingen avtappningsplugg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska väl rensa kanalerna i den, då löser det sig själv. Vatten fryser och spränger sönder, varför riskera det? Om du INTE gör rent i kanalerna så försämras kyleffekten till motorn och du riskerar att motorn överhettas o skär. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det besvarar inte min fråga. Jag undrar om vattnet rinner ut av sig själv eller inte. Tror heller inte att motorn skär om vattenkanalernakanalerna i oljekylaren beckar åt. Har ägt flera båtar som saknar oljekylare. Beckar kanalerna åt så vattenflödet stryps torde jag därtill se det på vattentempen.

Tack ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oljekylaren på skölden är till servostyrningen. Den har inga kanaler, utan är bara ett mantlat rör. Den töms automatiskt när båten lyfts upp ur vattnet. Däremot står vattnet kvar i slangen till, och i sjövattenpumpen. Men man ska ju ändå köra glykol genom sjövattensystemet inför vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...