Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Businessman

Chris Craft 240 Cruiser

Rekommendera Poster

Hej

Har hittat en båt jag är intresserad av, båten är en Chris Craft 240 Cruiser-99.

Problemet är att jag inte vet något om vare sig Chris Craft som fabrikat eller modellen 240.

Jag tycker det verkar som om att priset är någorlunda vettigt. se länken: http://www.blocket.se/vi/17687529.htm?ca=18_s&last=1

Är det någon som har eller haft en sådan alternativt är allmänt duktig på dessa båtar.

Det sitter en VP V8 vilket känns som en fördel.

Vad tror ni?

Tacksam för all info jag kan få.

Mvh Christoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Christoffer!

Ser toppenfin ut ju! Jag hade bestämt mig för en Chris Craft Crown 322 i våras och det kändes som att det är riktigt välbyggda båtar. Som vanligt är det bra ta med ngn med kunskap om båtar och kompressionstesta för allt i världen motorn, tillse att den kyler ordentligt, helst kolla oljan i drevet, tillse att båten är tät både underifrån och genom kapell/rutor, att instrumenten fungerar etc. Skönt att känna en trygghet när man väl vrider om nyckeln och ska ut själv första gången.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Fredrik

Tack för input! Ska kolla det där med kompressionstest samt det övriga. Båten ligger inte så långt ifrån mig, ca 14 mil.

Varför blev det ingen Crowne för dig? Nyfiken:)

Är det någon annan som har eller haft en sådan? Verkar vara väldigt ovanliga i Sverige!?

Tacksam för alla svar, bra som dåliga...

Mvh Christoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spännande! :-)

I och med att jag skulle köpa Chris Craften så hade jag min båt på annons (ni som klankar på att det är svårt att sälja Bayliner har garanterat fel) Visade båten för tre stycken dag 1 och det var i mars.. Således var det flera som vid efter sjösättningen ville provköra. Jag upptöckte dock att ngt var knas med motorn, komptestade och fick ett uselt resultat på den gamla pentan. Slängde in en bra beggad Mercruiser 5,7 EFI för 50 000 och tyckte att båten blev som ny, fick ett helt annat temperament så jag behöll den. Utrymmena i min är faktiskt bättre än Chris Craften jag tittade på som är 33 fot lång :-)

Chris Craften, den är till salu igen, lite större än den du tittar på, 2 splitter nya insprutningsmotorer, ny klädsel m m http://www.blocket.se/vi/17142776.htm?ca=11_s&last=1

Mvh

Fredric

Senast ändrad av Fredric_sthlm | 12 september 2008 | 23:36

post-15211-1394235622,3754_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..många Chrissar från början 90talet och fram ,var bestyckade med just OMC och Cobra drev .. eller så fanns VP alternativet för dom som ville betala mera ,när båten var helt ny !

Tyvärr är väl inte OMC och Cobra drev dom mest omtyckta Flört

Så var det !

post-11345-1394235622,4778_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nix det var det inte. Det satt Mercruiser om jag inte minns fel. Cobra hade jag av förklarliga skäl inte hoppat på igen. Jag har fått ordning på microbrytare/växelvajer-eländet på min 2655 men jag slipper helst göra om det :-). Nu funkar det bra men du har rätt i att det kan kärva med i och urväxlingarna. Har man dessa rätt justerade så är det faktiskt rejäla drev.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok Jocke, Nu är jag med! Du får vara lite tydligare och inte tala i hieroglyfer:)

Vad säger du annars om Chris Craft som båt, du har ju en av samma fabrikat. Vet du något om 240 Cruiser???

Ha en trevlig Lördagkväll!

Mvh Christoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är detta samma båt som är till salu igen?

http://www.blocket.se/vi/19803450.htm

Den verkar fin. Här är ett test på en båt som förvisso heter Express Cruiser, men det är väl denna modell skulle jag tro.

http://www.boatingmag.com/article.asp?section_id=4&article_id=143

Är det någon som sitter på erfarenhet/info om modellen, så dela gärna med er.

// Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena Andreas!

Det är samma båt som är till salu igen.

Jag var och tittade och synade den båten. Ingen höjdare!

Kan starkt avråda från denna båt då både säljare och båt inte föll mig i smaken. Båten har en hel del skavanker såsom lite sprickor/krackeleringar i gelcoat, inga instrument fungerade, Ingen som helst historik eller dokumentation. Säljaren jobbar på en marina men har inte brytt sig om att kontroller om saker i båten funkar till belåtenhet. Jag fick själv prova allt och kom fram till att det inte kändes helt hundra. Den ser fräschare ut på bild en i verkligheten. Säljaren i fråga visste inget särskilt om båten eller hur den var servad, inget komptest, ingen aning om status på limpor, knän osv.

När jag var och tittade regnade det en del och kapellet läckte ganska mycket ovan förarplats.

Inte så konstigt att den inte är såld. Dessutom var han inte beredd att gå ner något nämnvärt i pris.

Hör gärna av dig om du har mer frågor.

Mvh Christoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...