Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Dusty

Vattenskotrar

Rekommendera Poster

Hej Har hört en del om lagar mm mot vattenskotrar. Är det någon som vet hur det egentligen ligger till dom? Får man köra vart som helst? Finns det lagar emot? Kommer det fler lagar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst SeaDoo

Tror detta är uppe i regeringen eller nåt sånt för beslut om hur det ska vara. Har för mig att det stred mot nån EU-lag eller nåt, stred mot handlesfriheten eller nåt då man får köpa dom men inte köra dom... Ser vattenskotrar överallt nu så jag tror det är fritt fram för tillfället, men nån sorts beslut är på G..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Seadoo2

Problemet är inte vattenskotrarna utan jet skis, en vattenskoter är klassad som en båt (det är måtten som gör att den är klassad som båt) Däremot uppfyller inte en jet ski måtten, nu ligger det uppe i regeringen och om jag inte har helt fel så kanske de redan godkänt att jet skis får köras i farleder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vattenskotrar är förbjudna i sjön där jag bor pga bullernivån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hörde på nyheterna idag att förbudet (?) är på väg att luckras upp, vad det nu kan betyda. För övrigt kan jag inte förstå varför en vattenskoter skulle bullra mer än en gammal Mercury... Snarare är det väl många gånger sjövett som saknas hos dom som framför dom?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ärendet om vatten skotrar kommer upp i rätten nu i sommar.Vissa försäljarePolaris har vattenskotrar liggande men får ej sälja dem innan det blivit ett beslut. För övrigt får man köra med den typen som fanns med utombordare,Klassas som båt. Har själv en som är till salu till billig penning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Leif

Eftersom man inte får köra vattenskoter pga av bullernivå och miljöskäl så har jag sålt min och gått över till en sprotbåt med V8 och headers... Den drar i och för sig 10 gånger så mycket bensin och bullrar 1000 ggr så högt, men nu kör jag ju lagligt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är just det. Eftersom det oftast saknas sjövett stör det fågelliv och annat. Kan inte tänka mig att en båt med gammal Mercury far runt som en dåre särskilt länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Maste

Har aldrig förstått vitsen med det här att flänga fram på en vattenskoter. Att man kan tycka det är kul att köra t.ex. motorcykel kan jag ha förståelse för, eftersom det går att köra på olika platser och på olika underlag. Att fara fram och tillbaka med en vattenskoter utanför en badplats har jag svårt att begripa, var tjusningen i detta finns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, Du drar ju upp svallvågor, snurrar runt, runt, runt. Kör jättefort rakt fram, stänker en del. Och framför allt så kan man vara lite ball och köra nära folk som badar ! Just de momenten är ju himla roliga .... :-/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har aldrig provat en sådan maskin, men skulle nog kunna tänka mig att jag skulle tycka det är ganska kul. Dock just dessa moment du beskriver vet jag inte om dom är så lockande. Det är väl mer såna här som den här så kallade Prinsen som tycker sådant är häftigt att hålla på med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...