Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Sparre

Respekt för fartgränser?

Rekommendera Poster

Läste att Kustbevakningen har tagit fast osedvanligt många fartsyndare i sommar. Jag har klarat mig och brukar faktiskt alltid försöka följa fartgränserna. Jag har betydligt större respekt och förståelse för fartgränserna till sjöss än på landbacken. Men...

Är det inte en väldig skillnad rent säsongsmässigt rörande vilket behov det finns med nedatta hastighetsgränser i sund och dylikt?

Är man ute så här års är det ju betydligt glesare med fritidsbåtar. Läste om en kustbevakare som förfasat sig över en båtförare som kört i 50 knop genom Skurusundet i Nacka. 50 knop är väl visserligen en himla fart, men ibland ifrågasätter man ju verkligen det vettiga i att dra ned på farten. Lagstiften gör ju heller ingen skillnad om man kommer åkande på en vattenskoter eller en 50-fotsbåt.

Själv har jag en liten ht-båt på dryga 5 meter som gör knappt 30 knop. Ibland funderar man ju på relevansen att dra ned farten till 6-8 knop genom ett sådant sund när man inte ser till vare sig någon båt eller människa om man tittar 360 grader runt...Faktum är ju att båten river upp betydligt mer svall i 8 knop än i 25 knop dessutom. Menar bara att svalllet kan ju inte vara det huvudsakliga problemet. Så vad är problemet egentligen?

Vad säger ni? Ska man alltid gå på vad som står i sjökortet och på skyltarna, eller är det okej att använda sunt förnuft ibland? Eller blir man då per automatik en riktig sjöbuse?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! ja man kan undra hur de sätter fartgränser, jag, vi har ett sund in till arvika och där är farten satt till 5knop viket för min båt innebär att jag drar ett rejält svall efter mej, måste vara svårt att försvara. och som du säger 8knop, det blir ju mitt i planingströskeln med mera svall o vågor, ja det är konstigt hur dom tänker. Sen är det ju så att ju fortare vi med mindre båt går ju mindre svall drar vi. men men det är väl nån lärd som har tänkt ut detta för o jävlas med oss. Urban.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle nog bli knepigt med en skylt som kunde anvisa varje båttyp och båtstorlek en maxfart.  Är den 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 meter eller större?  Hur mycket väger den?  Segelbåt, snipa, planande, wakeboardbåt?   Kan hålla med om att hög fart i en planande båt ger lite svall, men inte mindre än i deplacementfart.  Men nån slags plogfart mittimellan ger förskräckliga vågor, fråga mig, jag vet.  I årstaviken där jag har båten är det många som drar av på farten för att vara snälla/laglydliga, men det blir bara så jä..a fel med jättesvall istället.  Men gränserna är nog inte bara satta med svallet som anledning.  Erosion, badande människor, smala sund med risk för krock, osv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man nu drar upp ett himla svall i skyltad fart bör man väl dra av lite till i så fall, om inte annat så av hänsyn till oss som ligger vid bryggan..

Man måste ju inte hålla exakt den fart som står på skylten, man får faktiskt köra ändå saktare om det behövs Kyss

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill minnas att någon berättat för mig att i USA så står det helt enkelt No waves eller något liknande på skyltarna där man inte vill ha svall.

Kanske vore något för oss, istället för 3 eller 5 knop så blir det Inga vågor. Vilket kanske innebär 2 knop för en del och 6 knop för andra.

Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga vågor! 

Det var ett bra förslag.  Då får ju folk dessutom använda sitt eget omdömme, om det nu är så mycket bevänt med det hos vissa Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker också att det låter kanon! Inga vågor klart och tydligt anser jag, om det nu är vad man är ute efter med hastighetsgränsen.

En annan faktor är väl kollisionsrisken, men när det inte finns en enda båt i närheten så långt ögat kan nå....?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anser att  det borde vara mer hastighetsövervakning i trånga passager i skärgården. Det där surret om planingsfart och lägre svall är ren idioti! Skulle det gälla i t ex Lindalssundet skulle det ske ett stort antal olyckor varje år där båtar krockar. Jag ser alltför många dårar som inte har omdömme eller kunskap att framföra båt på ett säkert sätt. Tyvärr behövs regler för dessa egoister.

Man bör vidare anpassa farten så att den inte ger kraftiga svall där det finns bryggor med förtöjda båtar m m. Det skiter folk helt sonika i. Ser detta varje gång i Kyrkviken på Lidingö där våra båtars förtöjningar/pontonbrygga tar rejält med stryk. Snart sätter vi upp en vajer som kan hissas upp när blådårarna kommer. Kul att se dem simma i land... Sorgligt nog är det faktiskt mest ägare/förare av mindre, nyare Walk Around båtar som missköter sig..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Bara att lägga ner vaxholmstrafiken då, bra förslag och vinner sossarna nästa val. Ja då går ungdomen i skolan på sommarn och man får arbeta tills man blir 70 år. Alltså inga fyllegubbar i ekor som ramlar i med gylfen öppen och unga fartdårar som lånat Pappas båt mer än till helgerna. Skrattande 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja yrkestrafiken och synnerligen Waxholmsbolaget borde sättas dit. Dom är skyldiga mig en flaska Bollinger som slogs sönder i somras... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har sesångsnedsatta fartbegränsningar i några av sunden i mina hemmavatten.. Funkar väl sisådär. Skyltarna är små och informationen otyderlig.. Men en rätt bra ide och med bättre skyltning och info så hade d nog varit gångbart på rätt många ställen..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fartgränserna som är satta är maxfarter, om du bedömmer att det är bekvämare för dig själv eller omgivningen att köra långsammare så är det fritt för dig att göra det.

När man framför sin båt under fartbegränsning gäller det att använda sunt förnuft i lika stor utstäckning som annars när man är på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju visserligen sant att man kan ligga under fartbegränsningen också och visst händer det, men kanske inte så ofta...

Jag vet att det kanske är fel, men jag känner mig lätt lite stressad om jag har en större båt som närmar sig bakifrån. Det skulle ju per automatik hända under högsäsong om jag exempelvis valde att köra 4 knop där det är max 8 knop. Det blir ju himla obekvämt att bli passerad av en vaxholmsbåt midskepps, med min lilla femmetersbåt...

Nej, då ligger jag nog hellre och kör i mina 8 knop och drar upp maximalt med svall. Inte för att en femmetersbåt drar upp särskilt mycket svall, men det känns ju allt annat än optimalt. Hade det gjort något om jag kört i 20-22 knop och fått upp båten i plan istället? Skulle jag utsätta andra för fara? Jag vet inte. Skulle jag dra upp mindre svall? Absolut.

Det här är väl visserligen inget jätteproblem. Det jag vill peka på är att hastighetsbegränsningarna till sjöss inte är alldeles logiska.

Där man vill undvika vågor, vore det helt klart bättre med skyltar Inga vågor!.

Där man vill undvika kollisioner, får man väl fortsätta som idag. Hur låter det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Det låter bra tycker jag :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där man vill undvika vågor, vore det helt klart bättre med skyltar Inga vågor!.

Där man vill undvika kollisioner, får man väl fortsätta som idag. Hur låter det?

Då får man sätta upp skyltar med Inga kollisioner! oxå...Cool  kunde bara inte låta bliSkäms

Detta med skyltar Inga vågor tycker jag låter som kanonidé, då det blir omdömet som får råda... och på det sättet ser man ju verkligen vilka det är som har omdöme eller inte, på sjön...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det överhuvudtaget några fartgränser som primärt är ute efter att minska svallet bland småbåtar? Jag tror snarare de är i första hand för att öka säkerheten, men att mindre svall då blir en bonus och då främst bland stora båtar som drar upp störst svall. Svallet som småbåtar drar upp är knappast ett stort problem.

Att låta mängden svall styra farterna tror jag kan få förödande konsekvenser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm vet inte riktigt om jag vill hålla med om detta.. Jag kan med min lilla jänkare skapa en rättså hög svallvåg i 8knop, nu har vi inte några sånna korrkade begränsningar i mina hemma vatten men iaf.. D som finn är 5 knops begränsningar och i vissa fall även 10 knops. Obs 10 knops begränsningen är endast för färjetrafiken och större fartyg, förståligt..

Vad som blir problemet med vågförbud är att detta kommer missbrukas av allehanda miljömuppar, och vipps så har vi vågförbud i hela skärgården. Och hur deffinerar man egentligen svallvåg, finns ju dom som tycker att 10cm vågor är alldeles förmycket och dom som tycker att halvmetersvågor är helt ok.. Hmm var ska man dra gränsen, skapar någon form av mindre våg gör man ju i nästan alla farter.. Ska man köra utan så mycket som en liten krusning så blir d till o driva med vinden då..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fartbegränsningar är nog egentligen bra. - Nödvändiga. Det är inte så självklart för alla att visa hänsyn till omgivningen. Troligtvis vet en del människor inte ens om att andra påverkas av det man gör. Typexemplet båtar förtöjda i naturhamnar, förtöjda utmed klippor som kommer att ta skada av svallet från passerande pråmar. Är det möjligt att hejda sig lite, Borde vara det. Gott sjömanskap, sund förnuft kan man inte ta för givet från omgivningen. Om man utgår från sig själv, Det man själv gör, hur påverkar det andra? :-) Man kan tänka på det man gör själv. Bäst genom att så långt som möjligt visa hänsyn, gott sjömanskap. Har ett antal gånger mött båtar i samma storlek i trånga farvatten som genar och håller sin fart (inom fatbegränsning)Men utan att tänka på att det de gör, ökar risken för de som de möter. Hur ska man bete sig då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Ursäkta att jag lägger mig i så ni inte tror jag är en messerschmitzer....

Glad

På USA skyltarna står det NO WAKES

Betyder inget kölvatten lite fritt översatt, eller inget svall vore kanske lämpligare på svenska. Det skall alltså inte förekomma synligt kölvaten efter båten mer än krusningar.

Deras Coastguard är snabba och sätter böteslappar direkt så alla följer lagen där jag har sett.

Främsta orsaken är att undvika erosion men man får ett lugnare tempo på köpet så att säga.

Vi diskuterar två saker, farten för trafiken och uppmärksamhetens skull för undvikande av olyckor och farten så att man inte skadar båtar vid bryggorna och undviker stranderosion.

Till detta kommer värdet av frid och ro i naturen, man slipper höga motorljud och saker som snabbt pilar förbi. Detta får man på köpet med USA regeln.

 

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låg fart i trånga sund och där mycke båtar rör sig på en liten yta, handlar väl inte bara om stora eller små svall, hög fart i sig ökar ju risken för kollisioner, och är det inte det fartgränserna är till för att minimera?!

Vad det gäller svall får ja grova sådana på mig varhelst man möter ett motorök, i 8 fall av 10 gör förarna inget för att förhindra stora svall. En variant -om det finns utrymme -kan ju va att köra för fullt å veja lite extra, eller dra ner farten rejält, men icke sa nicke.

Men det händer inte så ofta, för ja askyr farleder som pesten!! å går bara där i yttersta nödfall.

Bild: Vadå svall!

post-1968-1394235616,2187_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att man kanske borde övergå till att förbjuda det som är problemet; svallet, snarare än hastigheten. Lätt att bedöma och t ex filma med en videokamera som bevis.

Dvs har man en liten lätt HT som inte drar svall så kan man dra på medan båtar som ger rejäla svall i 8 knop får dra ner till vad som behövs ev under 5.

Har man inga svall borde inte heller omkörningar vara något problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...