Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
ThomAh

Äntligen sjösatt!

Rekommendera Poster

När de flesta andra redan har dragit upp sina båtar lägger jag i min. Nu ligger den förtöjd vid bryggplats 10 på båtklubben och längtar efter nya äventyr. Ska försöka krama ur ett par veckor till av hösten. Jag misstänker att man egentligen kan ha båten ute tills isen lägger sig... eller?

Här är min första bild på den i alla fall

/thomas

post-10005307-1394235614,144_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre sent än aldrig;) Och man kan visst njuta av båtlivet även på hösten...tar inte upp min förrän de första minusgraderna kommer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det risk för att något i motorn kan frysa sönder om det bara är någon - grad någon natt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som trodde att man alltid skulle tilta upp den då man förtöjde. Men att man tiltar upp den är väl för att den inte ska gå sönder om den skulle slita sig och gå emot någonting? Ska kanske låta den ligga nertiltad framöver då

/thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan stå vatten i kylkanalerna om motorn är upptilltad och fryser det så finns det risk för frostsprängningar.

Mina utombordare har jag alltid tilltat upp efter körning så länge det inte har varit risk för minusgrader för att slippa beväxning på drev och propeller.

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hur många - och hur länge behövs det för att det ska frysa sönder tro? Tänkte ha i båten och fiska lite hummer någon vecka iaf. Hoppas på varmt väder!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lämna bara motorn nere så går det bra. Är ju inte helt ovanligt med folk som lämnar båtarna i hela vintern med motorn på och låter dem frysa fast i isen. Motorerna verkar överleva!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och när det är kallt så växer det inte heller, så det går nog bra. Tar upp min imorgon och ser fram emot en god stund med högtrycken på min beväxta botten :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till båten Thomas!

Hoppas att vi båda får uppleva lite båtliv innan det är dags gå i ide.

Mvh

Fredric



Senast ändrad av Fredric_sthlm | 11 september 2008 | 20:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står väl mer vatten i kylkanalerna om motorn är nere?

 Av 2 orsaker anser jag: vattnet inne i drevet står lika högt som utanför dvs ovanför intaget får man hoppas! Vatten rinner ut om man hissar motorn det söker sig liksom mot lägsta punkten står det då vatten kvar i drevet finns det där i vilket fall

Jag kan däremot hålla med om att tilta upp den så lite som möjligt för att lägga kylvatten intaget ovanför ytan (motorn skall vara så rak som möjligt)

/sp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står väl mer vatten i kylkanalerna om motorn är nere?

Självklart.. men det är under vattenytan där det är plusgrader. Om du tiltar upp motorn så samlas det vatten i partier där det inte rinner ut och kan frostspränga motorn/riggen. Motorn måste vara i lodrät linje om vattnet ska rinna ut.. dvs.. rakt ner i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Viktigt åxå att vid frysgrader kolla så kylvattnet kommer ut. Om inte, kör nån minut å slå av motorn, vänta nåra minuter, och upprepa proceduren tills vattnet kommer. Ofta är det en ispropp i själva hålet, så för egen del har ja ett platöverdraget gem fastsatt med en snodd vid motorn för att peta loss proppen med.

En gummiklubba bör man åxå ha för att knacka bort isbark som bildas på riggen och akterspegeln, vilken bygger snabbt och ofta är mycket tjockare än vad den ser ut att vara.

Man bör åxå kolla upp försäkringen, för det mesta krävs ett tillägg när man har båten i sjön tidig vår, höst och vinter.

Vid gång i is sugs lätt isflaken in i propellern och kan ställa till skada speciellt om den är av aluminium, stål är att rekomendera.

Teleflexstyrning fryser lätt fast, hydraulvarianten bättre, eller kör manuellt.

Skärgården höst och vinter är fantastisk, alla vikar har man för sig själv, sjörök och rimfrost på träden, och att smyga omkring (helst segla) när det snöar är en obetalbar upplevelse. Och med dagens lätta, varma och smidiga kläder som andas (och/eller tunn ylle ex.vis Smartwool) behöver man absolut inte frysa. För händerna rekomenderas neoprenhandskar som värmer även då de är blöta. Behöver man pilla med något kan man skaffa fingertoppslösa eller köpa 2 par å klippa av fingertopparna på det ena paret.

L. W:ff. (åretruntboende öbo).

PS se artikel i Båtnytt #12-99 Vinter till sjöss(tips och råd) tillägg i # 4-00. Ja skickar gärna kopior till behövande! DS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din beskrivning på Båtliv på vintern låter härligt:) Har dock bara testat hösten som jag njuter av för fullt;) Men som skärgårdsbo så förstår jag att det måste vara underbart och kanske en förutsättning att ha båt..Ha det så gott i höst/vinter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du har helt rätt !!

Tyvärr arbetade fingrarna lite fortare än hjärnan. Så sant vattnet håller plusgrader tills det blir riktigt kallt men då blir ju även båten ett problem Jag ber om ursäkt och tänker i fortsättningen hålla huvudet i ---slet där ingen hör mig.Skäms

/sp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...