Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
jonassheiakh

Generator båt/motor

Rekommendera Poster

Hejsan,

Som förstabåtsägare har man många funderingar, så här kommer ännu ett inlägg. Detta gällande generator och batteri i båten.

I min båt sitter det ett vanlig bilbatteri vad jag kan se, och lanternor/ekolod/vindrutetorkare och trim/tilt går på detta självfallet, och även elstarten. Det jag dock ej vet är om det finns en generator i båten, hittar ingenting i motormanualen angående generator, bara hur man kopplar i batteriet.

Det jag undrar är då hur man kan kolla om man har generator så att batteriet laddas upp, annars måste man väll byta ut batteriet varje säsong eller iaf ladda det ett par ggr/år ?

Men vill ju inte sitta stilla ute på vattnet pga av ngt sånt här dumt. Har en Flipper 535 Sunfish, oh en -93 Yamaha 90Hk Autolube.

Tack på förhand, Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inga problem. Din motor laddar batteriet tillräckligt.

Ladda batteriet innan sjösättning och underhållsladda det under vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

du kan nog vara lugn. sitter med all sannolikhet en statorspole i motorn som alstrar ström till batteriet, är du ,ändå osäker så mät med multimeter över batteriet när du startar motorn å se så att voltvärdet stiger lite (0,2-0,5volt)... Dock ska man inte använda vanliga bilbatterier i båten utan spec båtbatterier.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah, tack för snabba svar ;) Kan även vara så att det är ett speciellt båtbatteri som sitter i, ska ta upp den för första gången om några veckor, så man får kolla upp alla detaljer då.

Tack /Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...