FredrikLindstrom 0 Postad 9 September , 2008 Hej alla! Sitter här och kurerar min förkylning med kaffe och annonssurfande Vi vill ha en båt till nästa sommar - vi är dock inte helt övertygade om vilken sorts båt vi söker. Det enda vi är helt överens om är att det inte skall vara en segelbåt eller en båt med utombordare. När vi summerar vårat sökande finner vi att vi hela tiden återkommer till dessa två typer: * Marieholm Catalina M22 * Bayliner 1952 / SeaRay (Seville/Monaco) Helt olika båtar! Helt olika prisklasser! Catalinorna är billigare (prisbild ca 30.000 - 60.000) än Bayliner/Sea Ray (prisbild ca 60.000 - 120.000) . Catalinan är inte lika snygg som de båda andra... men säkert mer praktisk. Vi har tidigare aldrig ägt en egen båt men det har funnits båtar i familjen. Båten kommer nog mest användas för dagsutflykter runt Västerviks skärgård men det finns alltid en risk för krav på övernattning. Till nästa sommar är vi (förhoppningsvis) fyra i familjen och det betyder nog att det kan vara bra med extra utrymmen... Så bra det är att skriva av sig lite, jag tror att jag har löst problemet. Vi skall fortsätta att leta efter en Catalina // fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Businessman 0 Postad 9 September , 2008 Hej Fredrik Trevligt att du ska åka i Västerviks fina skärgård. Det är precis vad jag ägnar mina lediga sommardagar åt. Om jag vore du skulle jag välja en av de ovan nämnda amerikanarna, då du får mer och nyare båt för pengarna. Även om de ligger i en annan prisklass. Antar att Catalinorna du tittat på är 60-70 talm med dito motor? medan du får en Sea Ray eller Bayliner från ca. sent 80, tidigt 90 tal. Tänk därmed också på att en nyare inombordare också är värt en del extra pengar, både vad gäller trygghet (Om de är välservade villsäga) samt ekonomi. Tänk dock på att kvaliteten på äldre Bayliners kan svikta då det massproducerades under viss tid på 80-talet. Om jag vore du skulle jag satsa på en Sea Ray av modell Monaco. Lycka till med ditt båtköp så kanske vi ses i skärgården nästa sommar! Mvh Christoffer Dahlberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikLindstrom 0 Postad 10 September , 2008 Tack för ditt svar! Det lutar nog åt att det blir en amerikansk båt - om jag får välja Min fru verkar vara mer sugen på en Marieholmare och en vän vill få oss att titta på Ockelbo C20/DC21. Argh! Denna ångest! // fredrik Senast ändrad av FredrikLindstrom | 10 september 2008 | 22:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Businessman 0 Postad 10 September , 2008 Tror att du gör helt rätt i att köpa en jänkare. Ska själv byta upp mig från min Nimbus till en större Sea Ray, Regal eller Chris Craft i höst. Tycker man får betydligt mer och nyare båt för pengarna jämfört med motsvarande (26-27 fot) nordisk båt. Hur som helst så får du lycka till med köpet. Oavsett vilket val så blir det säkert en kanonsommar nästa år!! Ha det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser