Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
SunBusterR

Någon som kan buster? Påhängsmotor?

Rekommendera Poster

Tjenare

Är det någon som kan ge mig några råd gällande att ha 30 eller 40 hk på min SunBuster R? Är det stor skillnad att ha 30(4-takt) eller 40 hk(2-takt)?

Ett annat alternativ för mig som vill kunna fiska med båten som nu har en 40hk tvåtakt är att hänga på en liten motor. Någon som har tips på hur man fixar det? Kanske t.o.m. har det på sin SunBuster.

Känns dock enklare att ha en 30 hk 4-takt........men dyrt med ny motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte så mycket om SunBuster men jag hade motsvarande valsituation för min RYDS 480S och det självklara valet blev en 40 hk 2-takt (förgasarmodell - Tohatsu 40 hk).

Du får mycket mer effekt från en 40 hk 2-takt, du får mycket bättre prestanda/vikt förhållande, klart bättre prestanda/pris förhållande och troligen även en lägre vikt.

Det finns inte, vad jag vet, andra kanske vet bättre, några riktiga 30 hk fyrtaktare utan de är antingen strypta 40 hästare som är blytunga eller uppskrämda 20/25 hästare som måste varvas över 6000 rpm för att överhuvudtaget ge någon effekt.

Om du inte skall köra långa trollingspass så finns det ingen anledning att ens fundera på en fyrtaktare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp en modern 40 hk 2 taktare. en Evinrude E-tec 40 t.ex. Väger mindre, ger mera vrid, mindre service och går att använda till trolling om du vill, har ju modern insprutning och smörjning, lika tyst är den dessutom.

Senast ändrad av Mark77 | 09 september 2008 | 12:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag hade tidigare en workbuster (samma storlek tror jag ca:4.10-4.20m) som jag hade en suzuki 50hk på, den gick som en skållad råtta, men sen bytte jag till en honda 40hk, skillnaden var inte så stor för suzukin var en gammal -81a, Men den fungerade fint att fiska med (trolling) jag fick bromsa med en hink bara för den gick för fort på tomgång, visst en 4-taktare är tyst i låga farter men inte när du kör fort, Men jag tror mej veta att du får ut mer effekt ur 2-taktaren än ur motsvarande 4-takt. Urban.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, hade en liknande situation som dig, jag löste det som på bilden, behöll min 40 hk yamaha 2T från -86 och hängde på en liten 2 hk brevid.

Monterade även ett styrstag mellan motorerna så jag kunde styra båda med ratten, vilken också gjorde att motorerna aldrig slog ihop.

post-27893-1394235614,0834_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...