Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
elfanomad

Fråga på Anchorlift SC712 (Stingray 700)

Rekommendera Poster

Halloj.

Har precis införskaffat mig ett ankarspel av märket Ancholift SC712 (ligger på posten och väntar). Varför jag råkade skaffa det var för att jag fick köpa det till halva priset...Var dock lite snabb med att köpa det då jag inte vet om den klarar både kätting resp. lina och som det ser ut nu så kommer man inte in på deras hemsida..hm.
Kollade lite på bryggan och på seasea om det fanns information hos dem och där stod det bara kätting:-( Skulle hellre vilja köra lina och antar då att det är en lina med blyad kärna som man kör då?

Kanske någon här inne som har ett sådant ankarspel som har lite tips?
Annars om den barar klarar kätting så får jag nog sälja av den.

Mvh Elfanomad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ska funka bra med 12mm treslagen lina.

http://www.ineomarin.se/AnchorliftManual.pdf

http://www.rivermarinesupply.com/xcart/customer/product.php?productid=11520&cat=0&page=1

http://www.bryggan.nu/ovrigt/regist08/allapdf/Sida 58.pdf

STINGRAY

Tillverkad i kompositmaterial.

Nr Mod W Båt Kr

12796 SC512 5.995:-

12797 SC712 6.995:-

MODELL SC512 SC712

Effekt (W): 600 900

Volt: 12 12

Max. arbetslast (kg): 180 250

Max dragkraft (kg): 450 600

Ut.hastighet (m/min) 35 35

Förbrukning (A): 20 35

Kabular kombi 7 mm DIN766

kätting & eller ø 12mm

3-slaget tågvirke

Vikt (kg) 8 8

/Persk

Senast ändrad av Persk | 09 september 2008 | 11:12

Senast ändrad av Persk | 09 september 2008 | 11:13

Senast ändrad av Persk | 09 september 2008 | 12:34

Senast ändrad av Persk | 09 september 2008 | 12:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej

Har ett likadant ankarspel och efter att slitet ut en lina varje säsong har jag bytt till kätting. Inga problem med en kätting bara problem med lina är min erfarenhet

mvh Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tanke på vad du säger om att ha slitit ut en lina per säsong så skulle jag nog tro att du haft spelet åtdraget för dåligt så att det slirat på linan. Jag skulle nog rekommendera 14mm lina iaf. Har själv monterat ankarspel (Lewmar Profish 1000) och där kunde man antingen använda 14 eller 16mm lina, jag valde 16mm med tanke på ovanstående att efter några år så kanske linan blir sliten osv. Dock är det helt orimligt att linan skall behöve bytas varje säsong, då måsta någit annat vara fel tycker jag...

mvh

/Persk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det låter lite konstigt att man får byta linan varje säsong. Men som du säger, Persk, så kanske man ska gå upp en dim. till 14 mm. Men jag antar att ni kör blyad lina (kärnan)?
Ska åka och hämta spelet idag så man är rätt nyfikenSkrattande.

Jag tänkte prova spelet med en kort bit 12 mm vanlig lina för att se hur spelet fungerar m.m. DÅ kanske man ser om det slirar eller så. Fast kommer dock börja montera då båten är uppe om ca en månad.

Mvh Elfanomad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag kör treslagen lina - och det är just det som rekommenderas också (iaf till mitt spel).

Du ser knappast hur det fungerar med en kortbit. Kontakta å.f och fråga ang om det går bra att använda 14mm och isf köp det, annars 12mm.

Mvh

/Persk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena Mr PerskSkrattande

Nu har man ankarspelet i handen. Kan säga att manualen man fick med inte var den bästa, det stod typ inget om just SC712 modellen...kanske en udda modell helt enkelt.
I alla fall, det står såklart att man kan köra lina men det står inget om blyad lina. Är det overkill att köra med blyad lina? Treslagen lina är ju mycket billigare än en blyad lina men är lite rädd att treslagen lina nöts ut på en gång..eller?

Tänkte också montera spelet invändigt och antar då att man inte kan montera det lodrätt? Stingray modellerna verkar mera vara konstruerade att vara horisontellt...hm.
Men om det skulle funka med vertikal montering så är ju det hur bra som helst, slipper lägga ut 1500 på den där monteringsadaptern som finns i båttillbehörs katalogerna:-)

Är dock glad för mitt spel..hehe

Mvh Elfanomad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det vore mycket intressant att följa ditt projekt, du kan väl ta med dig kameran under monteringen, jag står själv i begrepp att montera ett invändigt ankarspel för blyad lina i en båt hyfsad lik din.

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut, ska ta med mig kameran och kommer dokumentera hur jag går till väga m.m. Glad
Intressant, då får vi se vem som hinner först...haha. Jag kommer dock börja monteringen när båten är på land och det blir i början av oktober, så jag slänger in lite bilder här när projektet är igång.
Du har också funderat på blyad lina. Ditt ankarspel kanske vill ha blyad lina för att fungera korrekt?

Slänger med en bild på mitt nya spel. Saknar säkring och strömbrytare men det fixar man via jobbet..nice.

Mvh Elfanomad

post-19763-1394235622,6706_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kommer med all säkerhet att vara först då jag kommer att montera ankarspel under vintern, dock är läget så att jag inte har bestämt mig för typ ännu, var ute och mätte på båten idag och har lite svårt att få plats tror jag, då är det framförallt utrymmet för linan som känns för litet då det skall finnas minst 50cm utrymme under spelet. Det kanske blir bandankarspel i varje fall av utrymmesskäl.Det jag har helt klart för mig är att det skall monteras inuti båten då jag inte vill uppta mer plats än för ankarhållaren på badbryggan.

Det blir lite kinkigt även med bandankarspel då utrymmet är begränsat under akterdäck där även värmaren sitter, men jag ger inte upp, får fortsätta surfa runt för att hitta bästa lösningen för mig.

Men på bilden ser det ut som ett spel för utsides montering, eller?

Mats

Senast ändrad av Westfjord26 | 14 september 2008 | 18:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spelet på bilden ovan går att montera både utvändigt och invändigt.
Spelet måste dock monteras stående som på bilden så att linan / kättingen kan matas in/ut ur spelet i rätt vinkel.

Tittade på detta spel själv, men det blev ett ancorlift baracuda i stället.
Då jag hade lite problem med monteringen av mitt spel kontaktade jag INEOMARIN som är agent för spelet i sverige och fick värdefulla råd och tips.
På ineos hemsida samt ancorlift.com finns massor med bilder på olika lösningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var inne på ineomarins hemsida, mycket bra monteringstips med bilder, dock har dom inget frifallsspel, vilket jag tror att jag är på jakt efter, fördelar nackdelar med frifall?

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har lina är ju frifall praktiskt, du matar ut den lina som behövs utan att du behöver tänka på det. du kan också hålla lite högr fart vid tilläggning.
Frifall med kätting är nog ingen höjdare då kättingens tyngd kommer att dra ut onödigt mycke kätting.
Har dock inte upplevt utmatningen som ett problem med vårt spel som matar 35m/min. tack vare fjärren som med ett knapptryck mataqr ut 20m kätting.
Då vi i somras förtöjde med vinden i aktern (15m/s) var det ganska skönt att ha ankaret som broms då man ganska snabt närmade sig klippan.

(är ju inte så ofta man förtöjer så, men med annalkande vindkantring kan det bli nödvändigt.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha du tänker såOskyldig..vad tar mest plats då, 50 meter kätting vs 50 meter blyad lina? det är fortfarande utrymmet som begränsar medan, lina, kätting och band har alla man pratar med olika svar på vad som är bäst. Fördelen med kätting för min del borde vara att jag kan styra undan den genom att låta den löpa genom ett rör till intillliggande utrymme.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kikade också på ineomarins hemsida och fick massa fina idéer. Ser att många har använt sig av den där adapter plattan för att få spelet i en horisontell placering, undrar om det är lönt att tillverka en sådan själv (med hjälp av marinplywood och sen glasfiber)? Äsch, min snåltarm kom fram...kostar igentligen endast 1500 på tillbehörsbutikerna. Men ändå...för lite metall..Hm

Men Westfjord, skulle det inte funka att styra in blyade linan i den del av stuvutrymme som du kunde göra med kättingen? Jag har ingen koll på hur bra eller dåligt det är med att montera spelet i en vinkel om man säger så. Belastningen måste såklart komma så som spelet vill ha det Hm..klurigt.

Det ankarspel jag har är nog populärast att köra med kätting, men jag vill inte ha kätting pga av allt väsen. Har hört folk som har kätting hela vägen att det skramlar så in i vassen. Ok, nu köra man inte spelet hela tiden men åker man en tidig morgon eller kommer sent till en liten flad så kanske sånt är mindre kul (oj, lät lite medmänsklig nu..haha).

Någon som annars har ett tips på bra/billig ankarhållare för badbryggan. Hittar en del men de kostar typ 1500-2500 spänn, varför ska det vara så dyra? :-(

Mvh Elfanomad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att det är svårare att styra blyad lina än kätting, jag tror att det med ljudet från kättingen går att få bort genom att fodra utrymmet där kättingen faller ner vid upptagningen. Jag kontaktade idag en gubbe som skall komma och titta och även ge mig en offert installerat och klart, han har monterat på en Westfjord 26 förut så han gav mig ett muntligt höftskott på detta, får offert på fredag eftermiddag, spännande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gjorde en mall till akterfästet av masonite och montagelim. Lämnade detta till en mekaniskverkstad för tillverkning kostnad inkl 5mm syrafastrostfrittstål 600kr då passar den exakt till den plats som man vill montera på. Jag har ett Quick spel med 6mm´ s rostfri kätting på 40m skulle aldrig byta mot blyadlina. Linan drar med sig massor med vatten i i maskinrummet och det blir fort skitigt. Visst låter kätting men inte mer än en,bogproppeller/stenkrossFlört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara konstatera att ju mer man undersöker om ankarspel, linor, kätting o.s.v så får man bara mer griller i huvudetOskyldig, återkommer ändå på fredag eller lördag när jag fått min offert och tagit mitt beslut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har idag fått offert och beställt ankarspel som kommer att monteras direkt efter upptagning, blev ett lewmar profish med blyad lina, fjärr, ankarhållare och montering, slappt och skönt, men kosta en slant. (kostar att ligga på topp)Tungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur går det? har fått en känsla av att du gett upp tanken på att montera ditt spel, och i så fall varför?

Kanske jag har fel?

Blocketläsaren Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har rätt Mats. Jag satte ut den på annons för nya prioriteringarRynkar
Kommer tyvärr behöva lägga budgeten på andra reparationer, typ nya fönsterlister, dynor m.m. och eventuellt så kanske jag inte ens kommer ha kvar båten nästa sommar. Det funderas på att uppgradera sig till en större snipa med akterruffGlad
Har fått bra pris på en Saga 27:a som jag funderar på.

Men men...blir funderingarna annorlunda och budgeten räcker till så kommer det bli ett ankarspel i vinter också. Får kanske inköpa ett nytt senare, funderar på loggin.se ankarspel, verkar de bra? Ser att de har fritt fall.

Mvh Elfanomad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en ny tråd ang. Lewmar vs South Pacific, där kanske det kommer ett svar på din fråga, jag bestämde mig för ett Lewmar pro 1000, som kommer att monteras efter upptagning i mitten av oktober, beslutet togs när jag hade pratat med en som har en likadan båt som mig, han var helnöjd med sitt, så jag kör på samma, med blyad lina och fjärr. Lycka till med sökandet efter en Saga 27, tycker jag är en trevlig båt, mycket för pengarna och billig i drift och försäkring.

Mvh

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...