Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
Decoy

Bensinvärmare...

Rekommendera Poster

Jag har en Ebersprakare som suttit i en bubbla från -69 och är således gjord för att gå på bensin.

Skulle det fungera att köra denna på lysfotogen eller kanske diesel? Någon som testat?
Skulle kännas lite säkrare men vill inte prova med risk att någonting går fel...

Konstruktionen är mkt enkel i dessa som många kanske vet. En pump som pumpar bensinen genom ett munstycke och en retur till tanken för överflödet. Under munstycket inne i förbränningskammaren sitter ett glödstift som antänder bensinen och så är värmaren igång.

post-25974-1394235613,8127_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte vilja ha en bensinvärmare i vare sig motorrummet eller kabinen med tanke på brandrisken och att man då sover i samma utrymme... Om en bubbla från -69 brinner upp så sover man förhoppningsvis inte i den i alla fall. Tveksamt om det går att köra den på ett mindre eldfängt bränsle, men jag tror inte det. Har du testat att Googla på ämnet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej,det funkar inte,å sätt inte an gammal bensinvärmare i en båt,det blir din död!!!!!!!!!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med övriga, Var inte dessa kända för att sätta eld på bubblorna rätt friskt?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ringde till värmedocktorn och han idiotförklarade mig i princip när jag sa att jag funderade på att skruva in den värmaren.... hehe Cool Han sa även att den inte går att köra på andra bränslen och det visste jag väl redan om man tänker efter. Dock tror jag att den går att konvertera; varför skulle den inte gå att köra på lysfotogen? Om man byter munstycke till ett mindre och får rätt dosering så borde det brinna på samma sätt som i en wallas.... Bensin har mindre energiinnehåll än fotogen och diesel så därför skulle värmaren flöda som det är nu.

Det blir att montera den i en bärbar låda som jag ställer på aktern och drar in en varmluftslang i en befintlig ventil i skrovet och så skaffar jag en ny nästa säsong.

Tack för svaren :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ställ inte den lådan på någon offentlig plats bara, för då kommer väl polisen och spränger den för dig... Nej men seriöst det låter farligt att experimentera sådär. Jag har också funderat på olika billiga uppvärmningsalternativ men det har alltid slutat med mera kläder! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag länkade till doktorn eftersom jag vet att han kan sin sak.  Att jag inte skrev något övrigt beror på att det skrivits spaltmeter i frågan på forumet innan.  Sök och du finner, jag lovar.  Men en bensinare hör inte hemma i en båt.  Och ombyggningsbar är den väl knappast, då hade  väl doktorn antytt något åt det hållet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där spritvärmaren på Clas i sjön ser intressant ut. En fundering/oro - finns det inte risk för kolmonoxidförgiftning i ett slutet utrymme som en båtkabin? Folk dör ju i tid och otid när dom ställer in trädgårdsgrillar och liknande i lägenheter, stugor m.m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

God ventilation påkrävs ja! Men det är väl främst p.ga syrebrist !?

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både ock.  Den kräver en hel del syre men släpper också ifrån sig saker som inte är så nyttiga att andas in.  Min uppfattning är att ska man ha en värmare så ska det inte brinna i samma utrymme som där man vistas, utan värmen ska ledas dit.  Och man ska absolut inte sova i samma utrymme där något brinner.  Riktiga värmare är dyra och kräver en ibland lite krånglig installation.  Tycker man att det är för dyrt eller för jobbigt så finns det ytterligare ett allternativ som dock kräver att man inte har båtgrannar som störs.  Köp ett bärbart elverk.  Det finns en fyrtaktare hos Jula för 1495:- som är på 1100W.  Bär ut det och ställ det på landbacken och ställ in en kupéfläkt i båten.  Så gjorde jag i en tidigare båt som inte hade någon värmare.  Dessutom har man ju ström till andra saker också, kaffebryggare, laddning m.m.

post-13907-1394235616,1115_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde med min spritvärmare i natt. hade en lucka öppen som leder ut till förarplatsen.

Bara man ställer den på ett ställe utan närliggande brännbara material så är det lungt.

Personligen ställer jag min heatpal i diskhon då kan den omöjligt välta att barnen inte når den.....hade 25 grader i ruffen och 9 grader utanför

 

det enda meckiga är att man får stega upp mitt i natten och fylla på bränsle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

har sovit ihop med både bensin och dieselvärmare, men den som är på bilden i början av tråden skulle jag inte lita på.  dieslarna har förvärmning och det saknar bensinaren och även ett annat styrrelä för förvärming och efterbränning så att skifta bränslen går inte.

ska du ha en fordonsvärmare så ta åtminstone en från 80 talet typ lilla vebaston dessa finns i div bilar dessa är mycket enkelt uppbyggda och mer idiot säkra istället för en traditionell soppapump har de en lite högtrycks som stängs direkt om en tändning missas. Dieselvarianten är mer komplicerad, även vattenvärmana är ytterligare lite mer komplicerade 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trots alla varningar för att använda bensinvärmaren har jag nu monterat den i båten. Jag har dragit långa tunna bränsleledningar till befintlig tank och klätt in utrymmet med brandsäker isolering och monterat en brandsläckare i närheten. Har testkört den i ca 20h och det fungerar bra än så länge. Ger bra och behaglig värme och låter inte illa. Kommer dock inte sova med den igång då den inte har tillfredsställande överhettningsskydd och dylikt.  Men som värmare på senkvällarna fungerar den mkt bra.

Har köpt en ebersprakare BN2 som är nästan likadan men den har flödesregullator så man kan reglera bränslemängden. Denna skall jag montera i garaget hemma och prova köra med diesel el fotogen. Helst diesel som är billigare. Rapporterar här hur det går. Om det blir tyst så har jag väl sprängt upp mig själv Cool

post-25974-1394235710,2987_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte vill lägga pengar på en dieselvärmare, så rekomenderar jag heatpal, en enkel beprövad värmare för en tusingGlad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nyligen på kurs angående värmare och råkade skämta lite om att köra bensin i en dieselvärmare för att sota ur den och fick då till svar att det är helt möjligt men inte att rekomendera för att uppbyggnaden mellan diesel kontra bensin värmaren var helt annorlunda vad gällde brännkamare o pumpar.Och var det inte som så att på gamla bensinvärmare satt det tändstift istället för glödstift i allafall på en gammal bacho värmare som jag har ligger o skräpar.

Nej skulle inte heller våga stoppa i en så gammal pjäs i båten,men nu har du ju lyckats ändå så jag håller tummarna för att det går bra.

Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag menar är så klart att diesel är det billigaste alternativet i konkurrens med lysfotogen. Dessutom är det mer lättillgängligt. På min marina (Granec i Luleå) ockrar dom helt ogenerat ca 250 sek för 5 liter lysfotogen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Ebersprakare från 60 och 70-talet som detta handlar om sitter det iaf glödstift. Har demonterat, sotat ur och rengjort min BN2:a nu och snart blir det provkörning. (-22 ute idag. brrrrr....) 

post-25974-1394235711,1703_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill minnas att dom där gamla brännarna var riktigt törstiga saker, en granne hade en gammal folkabuss med sprakare på och den drog dubbelt så mycket med värmaren igång på vintern!

-22 !!!! var bor man då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej då så mycket drar den inte, men nog är den törstigare än moderna värmare men jag har inte mätt upp exakt ännu. Gissar på ca 5 liter på 8h. Men det är bara en B2 på 1750W i båten. Den i folkabussen var nog större modell. Den som är lite längre ner i tråden har jag köpt på mig nu och skall som sagt köra den på diesel om det går. Glödstiftet är dock paj så jag inväntar ett nytt. 

Bor i Luleå men var uppe hos mina föräldrar när jag skrev det där Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har nog rätt, jag vill minnas att jag har pillat på en sån där bussvärmare en gång och man fick ta ner en plåt på en kvadratmeter för att komma åt värmaren å den var STOR!

Luleå! låter för kallt du kanske skulle behöva en sån där bussvärmare iallafall!!!!Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det kan vara kallt som fasen men vi har fina sommrar. Dock kan man inte sjösätta före 1 juni eftersom marinan öppnar då. Den kallaste övernattning jag har varit med om var den 14 november iår, då var det -8 grader, och det är ju ingen stor båt jag har Cool, men det var inga probbs med värmaren på full mutter Skrattande

Skall förövrigt lägga upp en egen tråd ang det för att se om det är ngn som gjort det samma.....



Senast ändrad av Decoy | 09 december 2008 | 23:09

post-25974-1394235712,1346_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den dagen du tystnar här,då vet vi vad som hänt?????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...