Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
beginner

Skillnad på top-coat och färg !?

Rekommendera Poster

Såg att Biltema hade top-coat däremot ingen färg. Är det samma sak eller? Vi skall måla om överbyggnaden och skrovsidor och försöker bestämma oss för vad vi skall använda. Överbyggnaden är aldrig målad men har en fruktansvärd smutsgul färg, skrovsidorna är tidigare målade. Skall man ha top-coat, enkomponentsfärg eller tvåkomponentsfärg? Känns som mycket att välja på men hittar inga speciella argument för respektive någonstans. När och varför väljer man vilken enligt er mening?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt biltemas top-coat när jag renoverade min båt. Min erfarenhet är att den fungerar utmärkt att måla med på nästan allt. Det är en tvåkomponentsfärg. Otroligt slitstarkt resultat. Jag monterade en akterhytt på min båt. Hytten var ful, blekt och med ingrodd smuts. Jag gav den en behandling med Rönnqvists båtbottenrengörning och målade sedan med biltemas Top-coat tre lager. Jag har visserligen inte längre facit på jobbet än ett halvår sedan det gjordes, men än så länge är jag mycket nöjd.

/Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte lätt det här med begreppen Tungan

Topcoat = gelcoat med vaxlösning i. Inget annat. Används när man vill lägga på gelcoat som yttersta lager där luften kommer åt. Vaxet lägger sig på ytan och hindrar gelcoaten att reagera med luften så att ythärdningen kan fullföljas (dvs man slipper klibbig yta). Inte lätt att sprutmåla snyggt, men utmärkt att pensla på !

Biltema har klantat till det en del med begreppen. Den Du avser är en färg, en tvåkomponent polyuretanlack, som Biltema lite felaktigt kallar Topcoat. Och rörigt är det - på samma avdelning har de även vaxlösning för att få gelcoat till....just topcoat. Fast DET blir riktig topcoat. Hursomhelst så är i alla fall min (och även svaret ovans) erfarenhet att det går att få snyggt resultat med tvåkomponentlacken som avses, oavsett om benämningen är missvisande.

(Ibland hör man också att man lägger topcoat som första skikt i formen. Det stämmer inte, finns ingen anledning eftersom luften ändå inte kommer åt det som skall bli utsida. Och vax i ett skikt mellan gelcoat och polyester i den färdiga produkten är ingen höjdare....).

Senast ändrad av IngemarE | 09 september 2008 | 14:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...