Joelsson 0 Postad 8 September , 2008 Hej! Idag när jag äntligen skulle få komma ut och prova mina nymonterade djupriggar hände något märkligt/tråkigt. När jag skulle sänka ner min 60 hk Evinrude från 90 i vattnet via powertrimmern/tilten lät det som att jag hade dåligt kräm i batteriet. Den sänkte sig en bit men orkade sedan inte utan dog till slut helt. Den gick inte att köra vare sig upp eller ner. Jag kunde höra att det klickade lätt när jag tryckte på knappen men inte mer... Jag trodde då att det var batteriet som var urdraget men när jag sedan provar att köra startmotorn går den runt. Inte kan väl motortilten kräva mer ström än startmotorn? Om så inte är fallet, vad kan då ha hänt? Jag kan konstatera att något som sitter till vänster om själva hydraliken är väldigt rostig och så. Är det en typ av elmotor och kan det vara den som är trasig tro??? Jag kunde också konstatera att trots att startmotorn gick runt startade inte motorn. KAn detta bero på att inte motorn ska kunna startas när den är i fullt uppställt läge? Dela GÄRNA med er av era tankar här. KAnske kan det hjälpa mig att komma på vad felet är. Mvh A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joelsson 0 Postad 8 September , 2008 ... om någon kunde bförklara vilka delar som en powertrim/tilt består av samt vad de gör skulle även detta hjälpa mig mycket i sökandet efter vad som är fel. JAg har lästa att det finns kol att byta ut. Består den av en generator? Vilken del är det som innehåller poljan för hydraliken? Vilka delar kan bytas? Mvh A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brasseman 0 Postad 8 September , 2008 kan vara så att det helt enkelt är glappkontakt... kontrollera/rengör kontakter och kontaktytor... har man en multimeter kan man ju gå loss med den.... Om det är hydraulik som styr trim/tilten så borde det ju vara en pump inblandat som håller tryck i systemet...kan ju vara den du menar är rostig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 8 September , 2008 Du har en elmotor som driver en hydralpump ,ett rätt så vanligt fel att det går in vatten med elkabeln o rostar i hop invändigt,finns ej några delar o kol att köpa till 90års modell,finns lite olika modeller av motorer beroende på årsmodell 90a trim o tillt motor 394176 3550:-,94a artnr 5005374 4876:-. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joelsson 0 Postad 8 September , 2008 Wanmar, vart har du fått de uppgifterna på pris mm som du klippt in i ditt inlägg? (=vart kan jag köpa den del som saknas) Mvh A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 8 September , 2008 ja jag vill inte avslöja mitt namn men är aukt verkstad ,du kan best på marinshoppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joelsson 0 Postad 8 September , 2008 Det skulle vara intressant att se hur de olika delarna till powertrimmet ser ut. När jag går in på marinshopen och söker efter de prodnr du skrivit får jag ingen träf. Vart kan jag hitta bilder på de delar som ingår i en komplett powertrim/tilt? //A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 8 September , 2008 nä de uppgifter jag har kommer direkt från generalagenten,men kanske finns på nätet någon stanns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joelsson 0 Postad 8 September , 2008 Ok. Vet du om generalagenten har någon hemsida eller så där man kan se. Jag har nämligen en cylinderformad de l till vänster aom sj'älva motorfästet på min båt som är riktigt trasigt och rostigt och det jag undrar är om det är just den delen som felet antagligen ligger hos. VEt du någon sida som visar de olika årsmodellerna på Evinrude så att jag verkligen vet vilken årsmodell jag har (eller hur jag kan läsa ut det ur motornumret eller så...)? Mvh A Senast ändrad av Joelsson | 08 september 2008 | 22:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 8 September , 2008 trim o tilt motorn sitter på vänster sida mellan upphängningsbyglarna enkel att hitta brukar rosta väldigt mycket utvändigt,har hitat en sida här om jag får till länken.http://www.crowleymarine.com/parts.cfm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 8 September , 2008 http://www.crowleymarine.com/brp_parts/diagrams/24202.cfm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 8 September , 2008 http://www.crowleymarine.com/brp_parts/diagrams/15052.cfm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joelsson 0 Postad 9 September , 2008 Åh, tack Wanmar för all info! Nu funderar jag bara på hur jag ska kunna utesluta att det verkligen är den där trim å tiltmotorn som har gått. Om jag mäter med en volt meter över matningsström upp/ned och jord när jag trycker på knapparna för upp resp ner borde jag få en spänning där om inte felet ligger i det elektriska fram till mtorn, inte sant? Finns det något smartare sätt att verifier att det är trim å tiltmotorn? Mvh A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 9 September , 2008 du kan även prova att koppla på strömdirekt på kablarna till trim o tillt motorn grön kabel på = upp blå =ner har du 3st kablar till motorn så sätter du minus på den svarta annars om du har 2st så skiftar du bara o minus på blå o grön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joelsson 0 Postad 9 September , 2008 Bra idé! Den ska jag åka och prova imorgon. Jag sätter nog mina pengar att det är den där motorn... Den är så rostig att det bara är att plocka stora bitar från den. Mvh A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joelsson 0 Postad 10 September , 2008 Hur får jag fram årsmodellen på min motor? jag hittar inte min modellbeteckning på den hänvisade sidan? Min beteckning är enligt följande: BE60TLERV Mvh A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bamse8 7 Postad 10 September , 2008 http://stores.ebay.com/Rareelectrical Hade samma problem i somras med min Johnson 70 -88. Viste sig att det var packboxen kring elmotorns axel till oljepumpen som var kass ock därmed släppte olja förbi upp i motorn med högt tryck som därför inte orkade driva sig själv runt. Tydligen är problemet inte ovanligt just på dessa motorer. Försökte få tag i en packbox overallt men dennes mycket speciella mått stämte inte in på något som passade. Fick till slut köpa en helt ny motor hos en verkstad i Göteborg ock betalade 3500:- !!! OK allt fungerar som det ska nu men blev grymt besviken eftersom jag på skoj sökte lite på nätet ock fann samma motor i USA (se länk) för ungefär 1300:- kr incl svensk moms, tull o frakt. Har handlat en del i Staterna nu o det fungerar alldeles utmärkt. VARFÖR DENNE PRISSKILDNAD SÅ FORT DET STÅR BÅT PÅ GREJORNA????? Nu får vi jo hoppas att det inte är just det som er felet med din motor men återkom gärna när du vet besked. Bytte själv ock vet vad du ska se upp med om du vill ge dig på detta. Senast ändrad av Bamse8 | 10 september 2008 | 23:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joelsson 0 Postad 10 September , 2008 Jag håller med om att det är hutlösa pålägg att köpa grejerna här i Svedala... Nu vet jag att ER i beteckningen betyder att motorn är från 1994. //A Senast ändrad av Joelsson | 10 september 2008 | 22:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joelsson 0 Postad 12 September , 2008 Lite uppdatering av situationen här... Jag har precis plockat bort den söndrerostaade elmotorn. FÖr att verifiera att felet inte är elekriskt tidigare i kedjan ville jag kolla så att signalen gick fram till kablaran som går in i motorn. När jag testade att trycka på knappen för att sänka kunde jag mäta upp rätt spänning för detta. Bra. Problemet kom sedan när jaf skulle prova om det funkade även när jag tryckte på knappen för upp.... Då lyckades kabel komma i kontakt med jorden med ett sprakande som följd. sedan hade jag ingen störm fram längre. Jag hoppas att det var säkringen som gick. Problemet är bara att jag inte riktigt vet vart säkringen till strömmen till elmotorn för trim och tilt sitter i motorn. Vet DU? Plz berätta ungefär vart jag ska börja leta så ska jag nog kunna hitta den.. Tack än en gång för er som hjälper mig här med mitt problem, ett extra stort tack till Wanmar! Senast ändrad av Joelsson | 12 september 2008 | 16:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 12 September , 2008 Vad jag vet så har du bara en säkring på motorn å den sitter ungefär längst upp vid avgasluckan i en liten röd gummihatt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bamse8 7 Postad 12 September , 2008 Säkringen på min motor (70hk -88 ) sitter uppe vid termostaten i ett rött gummihölster som man ska ta isär på mitten. Säkringen är en glassäkring. Hur många amp kan jag tyvärr inte komma ihåg. Hoppas du har samma lösning på din motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 12 September , 2008 20amp kort kort special 510884 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joelsson 0 Postad 12 September , 2008 då ska jag leta efter en gummihat högt upp på vid avgasluckan alternativt termostaten. Tackar tackar (jag har motorn en mil härifrån annars hade jag gått och kollat direkt.. ) //A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bamse8 7 Postad 23 September , 2008 Hur gick det för dig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joelsson 0 Postad 27 September , 2008 DEt var elmotorn som var felet. Jag har nu bytt den och nu funkar det //A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bamse8 7 Postad 28 September , 2008 Ja som sagt det är inte helt ovanligt på dessa motorer. Var köpte du din pumpmotor? I Sverige eller på nätet? Vad fick du betala? (Förlåt men jag är hopplös nyfiken bara) Gott att det funkar för dig nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser