Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
NiclasV

Lägga till en ny vattentank i fören ?

Rekommendera Poster

hej !

Jag har en Hanse 301 dvs en 30 fots segelbåt.  Den har bara en hundra litrers vattentank som ligger under kojerna i förpiken. Då vi är fem tar vattnet slut ganska snabbt vilket är lite synd då vi gärna ligger i naturhamn.  Nu till min undran.

Under förpikskojerna finns det ytterligare ett utrymme där jag skull få plats med ytterligare en vatten tank på kanske 100 liter.  Hur tror ni  segelegenskaperna påverkas av en sådan viktökning långt fram i båten ? 

Är det någon som testat de där mjuka sorterna av vattentankar som består av gummiduk. Håller dom i längden  ?   Hur rengör man dem ? Någon som har erfarenheter av sådana tankar ?

Cheers,

Nic

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du ska kolla med Hanseförsäljarna om de har några synpunkter på placeringen. De borde veta vad båten tål viktfördelnings-mässigt.

Risken är att den blir för tung i fören och dyker ner i vågorna när det går lite sjö.

Vi har en Nova och där är det tom så att vi om vi ska över stora bråkiga vatten ser till att tanken (105l) inte är full för bekvämlighetens skull.

I vår blivande båt är tankarna uppdelade så en är i förpiken och en under en av kojerna i salongen för att få en bra balans

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du inte installera en saltvattenkran istället och använda förvaringsutrymmet till just förvaring. Om ni är fem verkar det som ni behöver det?

Använder ni bara sötvatten till matlagning, tandborstning och att dricka borde 100 l  räcka i en vecka minst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med föregående svar, jag brukar räkna med 2 liter per person och dag till mat, dryck och tandborstning, och utan att tänka särskilt på att snåla med vattnet visar det sig i efterhand att det stämmer rätt bra. Sjövattenkranen är guld värd, där har man hur mycket vatten som helst till disk etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar !

Jo jag har också tänkt på sjövatten men asmtidigt är det så mycket båtar ute även i naturhamnarna.   Och det har ju hänt flera gångar att man ser saker som flyter omkring i vattnet som kanske inte borde vara där om ni förstår vad jag menar. Det verkar inte alltid som om toaletterna sköts som de borde.  Men det är kanske bara jag som har bacillskräck. Är det ingen annan som tycker det är obehagligt ?

Men man kanske kan göra både och Lägga till en mindre tank  så att båtens egenskaper inte försämmras samtidigt som man tar in sjövatten.  Var skulle ni lägga intaget för sjövattnet ? helst skulle tek komma långt fram dsv långtifrån alla avloops anslutningar men samtidigt vill man inte heller ta in vattnet från strandkanten. Jag har ju avlopp på både styrbords och bardbordssidan midskeps.  Hur långt säkerhetsavstånd bör man ha från utloppen.

Cheers,

Nic

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Orolig undran, vilka naturhamnar brukar du ligga i? Tror aldrig jag har sett saker flyta omkring, men jag brukar visserligen undvika ställen med mycket båtar.

Jag har toalettavloppet på ena sidan 4-5 meter framför sjövattenintaget, och avloppet från diskbänken ett par dm från intaget.

Det enda jag fått in är någon liten alg i diskvattnet och toalettavloppet använder man knappast vid samma plats/tillfälle som man tar in sjövatten.

Betr. tank av gummiduk, bytte jag härom året ut en som antagligen var 30 år, och skarvarna i den hade nog inte hållit länge till. En svag bismak kommer man nog inte ifrån, men stör inte mycket. I kaffe eller matlagning märks det inte.

För att rengöra tar jag hem den och häller i vatten YES och skvalpar ett tag, spolar ur den med trädgårdsslangen tills det slutar komma flagor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att 100 liter låter nog så mkt. Jag har hört många långseglare som klarar sig på 100l tank. hushåll

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ställ någon fullvuxen person på fördäck, i höjd med platsen för vattentaken, både i hamn och när ni seglar, så får ni en känsla av hur en 80-100 kg (beroende på fullvuxen) påverkar balansen på båten. Troligtvis inga större problem och det går som sagt att tömma tanken då man vill att kappsegla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...