Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
politby

Portabel bensintank med hjul & pump?

Rekommendera Poster

I USA finns det ett flertal varianter av portabla bensintankar att köpa, med hjul så att man kan dra dem ungefär som en högtryckstvätt, och med hand/elektrisk pump. En lysande idé nu när sjömackarna börjar försvinna och soppan bara blir dyrare - tanka på Jet, ta den i bilen, kör till båten och pumpa!

T ex

http://www.flo-n-go.com/products/product_duramax/

Men dessa verkar inte existera i Sverige. Förbjudna eller?

Får väl ta hem en från USA vid nästa resa.

/P-O

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser extremt intressant ut.

Håll oss gärna uppdaterade om du får tag i någon, är definitivt intresserad av en sådan också. Visserligen halv tank till jollen men man behöver kanske inte köra slut på en hel tank varje dag... Oskyldig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Nu vet jag inte var i landet du finns, men här i Göteborg finns just den tanken att köpa.

Turin Marin har den hemma ,och den tillverkas av Scepter som gör ett flertal olika varianter på båttankar.

http://www.scepter.com/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En betydligt enklare variant på temat

http://www.watski.se/www/produkter_meny.asp?prodCardID=22776&groupID=9&subGroupID=100&ccode=B0BFC7

Man har då en bensintank som består av (i mitt fall 3 jeepdunkar)

Funkar för mig men som sagt är en enkel lösning och räckvidden blir begränsad

då man inte kan bära med sig mer än 40 lit från macken per gång

/s

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var den värsta rip off jag någonsin sett - tanken kostar 130 USD på Amazon.com. 1 998 NOK motsvarar 353 USD och 2 366 SEK.

No way, det blir hemsläpning från USA som gäller...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den finns i Sverige också. Jag köpte min på Nima Maskinteknik i Örebro (www.nimaab.se).

Titta i nätbutiken under Pumpar-Slangar-VVS > Dieselpumpar så hittar du den längst ned.

Rymmer 53 liter. Levereras med 3m slang och munstycke. Försedd med hjul. Avsedd för bensin och diesel. Pris exkl. moms 1,392 kr. Art.nr:4100950.

Hasse

post-10919-1394235613,9273_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fortfarande mer än dubbla priset jämfört med USA. Man bor i fel land. Sen ska man ju bara inte tala om klimatet... Skrattande

Är du nöjd med den? Hur lång tid tar det att pumpa ut alla 53 liter? Jag har läst några kommentarer på Amazon om tveksam kvalitet...

Senast ändrad av politby | 09 september 2008 | 21:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kvaliteten tycker jag är god. Däremot tar det säkert dubbelt så lång tid att tanka med den jämfört med att vända upp och ned på en jeepdunk. Klart mindre spill dock.

Jag brukar ställa den på bryggan och då behöver jag inte pumpa med pumphandtaget utan det rinner själv (då bryggan i mitt fall är ett par decimeter högre än tankhålet). 

Hasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mindre spill ja Men har ni räknat på hur mycket spilda droppar det blir på 1700:- Låångsiktig investering

/sp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur ska jag då hinna/orka med att åka ut när jag tankat klart....53 liter varje tankning, behöver 680 liter för att vara fulltankad. Fast det känns inte som sjömacken i Strömstad går att stänga med tanke på alla oflaggade flytetyg från Fjord-Arabien som tankar härCool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe, nu har jag kanske inte räknat med att tjäna in kostnaden för tanken genom mindre spill. För min del går pengarna helt på bekvämlighetskontot.

För mig är det smidigare med den här typen av tank än att släpa på jeepdunkar.

Hasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...