Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
ulfa

Garanti / konsumentköplagen

Rekommendera Poster

En fråga:

Om man t.ex köper en 3 månader gammal GPS av en privatperson, gäller 2 års reklamationsrätt, dvs mellan ägare 2 och (ursprunglig) säljande part dvs följer reklamationsrätten prylen man köper?  Kvitton mm finns. Man kan ju låtsas vara köpare 1 men kan man hävda att prylen inte borde gå sönder efter 3 månader trots att man köpt den av en privatperson?
Hävda mot ursprunglig säljande företag alltså?

F-n vad jag krånglade till texten, någon som förstod? Glad

Någon som har erfarenhet av detta?

//Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,

Inga problem så länge du har kvitto.

Garantin följer produkten och inte kunden.

Mvh Thomas



Senast ändrad av Kickdown | 08 september 2008 | 16:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var faktiskt uppe på Plus för ett tag sedan, en barnvagn som gått sönder inom garantitiden men efter att ägare nummer två köpt den. Hon fick inget på garantin, och det var tydligen helt okej enligt lagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Oj, starka ord.

Jag svarade bara enl. vad de sa när min Garmin plotter gick sönder.

Inga som helst problem va svaret och fick den reparerad.

Sorry om jag har lurat någon

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min laptop köpte jag av privatperson. Inga prob att få DVD-enheten utbytt på garanti. Och då var ändå produkten registrerad på första köparen... Spelade ingen roll sa dom.

Så innan du så tvärsäkert kallar folk idioter så kanske du skulle kolla om det verkligen inte finns undantag...

 

EDIT Som svar till trådskaparen säger jag alltså, det är möjligt, men inte säkert, att du kan få den garantifixad om du talar om att du inte är den ursprungliga köparen, men varför chansa :)

 



Senast ändrad av KillerBoo | 08 september 2008 | 19:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om  det är sä att garantin inte föjer varan, så kan du väl kontakta din säljare och be dena utföra reklamationen ? Kanske mot en liten ersättning !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konsumentköplagen gäller mellan näringsidkare och privatperson, och rent strikt så är det mellan dem som gjort affären. Således är Konsumentköplagen knuten till personer, den följer inte med varan till nästa ägare.

Vad gäller garanti och andra utfästelser, får dessa inte vara sämre än KKL. För just garanti innebär det då att denna inte heller behöver följa varan, utan bara gälla för den som köpte den ny.

Om man har tur eller om tillverkaren har regeln att garantin följer varan (dvs bättre villkor än KKL), så kan man alltså som andraägare utnyttja garantin (givetvis mot uppvisande av originalkvitto). Men detta är alltså inte något som gäller per automatik eller som man kan kräva.



Senast ändrad av IngemarE | 09 september 2008 | 07:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håll thruten din Besserwisser.......förlåt messerschmidt menar jag eller...............

Jaja snacka om självsäker idiot........eller skjuta sig i foten hmmmmmmmm

 

 

Den alltid lika ödmjuka

BB

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...