tobbz 0 Postad 8 September , 2008 Skall provköra en båt imrogon, men tillsaken hör att vi får lägga i den själva och ta upp den själva. Rampen som vi brukade backa ner för med vår förra båt som vägde ca 400 kg med kärra är väldigt BRANT, och med våran bil, 850 turbo framhjulsdriven så var det svårt att ta sig upp utan däckspinn och illa luktande koppling. Samt att jag inte kunde gå ur och veva upp båten för jag var tvungen att hålla bromsen nere, så sambon fick ta upp den varje gång. Och det gick väll sisådär ibland och inte kunde man göra nått själv utan bara att titta på. Kan ej få fram något annat en än diesel pickup som bara är bakhjulsdriven. Båten vi skall provköra är en Flipper 510 Ht, säg att allt väger runt 7-800 kg med motor och kärra. Hur skall man göra tycker ni, vågar jag gå ur den andra bilen med bara handbroms och växel ilagd ??? Hur gör ni andra ??? Bifogar en bild på hur det ser ut, tipsa gärna om bästa sätt !!!! Skulle vara lite pinsamt och backa ner hela ekipaget i vattenet :S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 8 September , 2008 I normala fall ska det ju inte vara några som helst problem med att dra upp en liten Flipper 510 med en Volvo 850. Är det asfalterat, betong, eller bara grus? Du säger att det är brant och är rädd för att bilen ska börja glida bakåt... Lägger du 1:ans växel och drar åt handbromsen ordentligt (förutsatt att den tar som den ska) borde det inte vara några som helst problem. Är du ändå orolig kan du ju lägga några rejäla klossar bakom hjulen medans du vevar upp båten på trailern. Är det grus får du bättre fäste för framhjulen om du släpper ut en del luft ur framhjulen. Sen kan du ju alltid be tanten att ställa sig på främre stötfångaren/huven för att tynga ned ekipaget. Ett annat tips är ju att inte vinscha båten för långt fram på trailern. Bättre att ha trailern lite baktung när du kör upp ur vattnet och sedan veva sista biten när du väl fått upp trailer och båt ur vattnet. Man vill ju ha så mycket downforce på drivhjulen som möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 8 September , 2008 tror nog diesel pickupen klarar det , annars så ta med sambon så kanske du lättare får hjälp av brygggrannarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbz 0 Postad 8 September , 2008 Rampen är i betong, men den lutar så förbannat så det släpper bara på framhjulen. Kärringen får absolut inte stå på bilen, då åker hon i med båten Vad kan rampen luta ? 15-30 grader kanske, det är en jävulsk ramp ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thorre 0 Postad 8 September , 2008 byt ramp , eller sjö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 8 September , 2008 Hmm, viss skillnad på 15 och 30 grader... Det där med att låta någon ställa sig på främre kofångaren var egentligen inte menat som ett skämt även om det kanske lät så. Dagens bilar har väl visserligen rätt fjuttiga stötfångare, men med din gamla 850 borde det fungera. Allra bäst om du har två lite biffigare polare på kanske 90-100 kg styck. Det blir rätt bra skillnad om de tynger ned allra längst fram med 180-200 kg - och som sagt. ..gärna lite negativt kultryck istället för positivt. Inge bra alls med 100 kg kultryck och framhjulsdrift.... Det är ju inte precis Titanic du ska dra upp, så det borde gå bra även om förhållanderna med rampens lutning inte är de bästa.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 9 September , 2008 Eller så kan du spela upp den. Backa ner båtsläpet på rampen, lägg klossar. kör upp bilen på plan mark. montera ett spel eller längre tross mellan bilen och båtsläpet och låt bilen vara kvar uppe på plan mark.Sen kör du lite framåt och släpet med tyngkraftens hjälp placeras så att du kan få på båten. Lägg/wincha båten rätt på släpet. sen drar du med bilen eller använder spelet och har minimal risk att bilen hamnar i vattnet. Jag få ibland göra så. Dock gör jag det oftast för att vi istället har för långgrunt. Men det funkar på branta ramper oxo av erfarenhet. Jag vill inte köra ut i vattnet med bilen, Senast ändrad av Rigor73 | 09 september 2008 | 12:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser