Gå till innehåll
torsdag 17 april 2025
Sakkunnig

Har något gått sönder?

Rekommendera Poster

Var ute med min båt i söndags och körde kanske en 10 minutter då utombordaren, en penta 550, plötsligt dör. Efter lite felsökning såg jag att luftnippeln på tanken var åtdragen och att motorn sugit duktigt mycket undertryck i trycktanken.

Efter att ha skruvat upp nippeln så försökte jag starta motorn igen men den var väldigt motsträvig. Efter mycket chokande och gaspådrag går det att få den att gå, men den verkar inte gå riktigt bra. Den är lite svårstartad och får man igång den så dör den ibland på tomgång vilket den inte gjorde tidigare. Känns lite som att den inte får tillräckligt med bränsle kanske? Motorn har inte gått varm. Kylningen fungerar som den ska. Vad kan vara?

Kan bränslepunpen eller nåt membran ha tagit skada av att luftnippeln var åtdragen?

Hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan tänka sig att det blev ordentlig fart i ledningen från tanken och i förgasaren när du öppnade luftskruven. Smuts som inte rört sig tidigare vid det normala sipprandet kan ha flyttat sig till nåt munstycke eller trång passage.

Jag har själv just rengjort en tank till en liten utombordare som gått några timmar i sommar men sedan inte ville starta alls.

En väldig massa finkornig smuts som ser ut som sand fanns i tanken och hade flyttat sig till förgasaren.

Efter tömning och rengöring av tank och renblåsning av förgasaren startade den på andra draget. Motorn är från 1966.

(Bra med transparent slang där man lätt skådar sanden som kommer med från tanken.)

Försök undvika att inte ta allra sista slatten i dunken vid påfyllning. Där finns ofta lite smuts.

Rengör dunkarna sedan innan du köpre ny soppa.

Egentligen skulle man ha en riktigt bra filtertratt. Den skulle nog förhindra stopp.

Jag fick byta Melittafilter 6ggr när jag filtrerade den lilla slatten bensin, en dryg liter! Smutsen syntes inte nästan alls i filtret men sattes igen så inget rann igenom efter några dl. Underligt!

Att komplettera med ett enkelt bränslefilter på slangen kan öka driftsäkerheten markant. De flesta motorer har kanske det redan men min lilla 3-hästare tar in allt skräp till förgasaren. Det kan ju till och med repa cylindern om sanden tar sig in genom munstyckena.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen! Det låter ju som troliga orsaker till problemen. Hoppas att det inte är alvarligare än så. En dum fråga kanske men hur blåser man rent förgasarna? Jag utgår från att en demontering krävs, men sen? Är det tryckluft som gäller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En kompressor är ju lyx men lungkraft och lite peta med tandsticka eller likn. duger . Cykelpump med ett litet munstycke är ännu bättre om man kan få till nåt t.ex cykelventil som man kapar strax ovanför lilla hålet. Eller den modernare varianten med fjädrande ventil borde gå att blåsa rätt ut med lite riktad verkan. Du ser lätt avlagringar skulle jag tro. Kolla täthet på membran och liknande.

Var snäll mot ev. packningar vid särtagning så du slipper byta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte bara meddela att motorn går perfekt nu. Helt utan åtgärd. Det enda jag har gjort är att jag helt enkelt har tvingat den att gå en tid. Skiten som kom i förgasarna har sköljts med ren soppa och förbränts. Problemet verkar vara löst!

Tack för alla tips!

post-10002363-1394235614,332_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...