Gå till innehåll
fredag 11 april 2025
Hstrom

Anlita besiktningsman vid köp av marina...?

Rekommendera Poster

Hej,

Går lite i båtköpar tankar/drömmar. Har hittat en båt som stämmer väldigt bra med mina önskemål.

Nu är frågan.. Båten är inbytt hos en marina. Det är marinan som säljer den. Dom förmedlar den altså inte. Således lämnar dom 6 mån/ en säsongs garanti om jag förstått det hela rätt.

Har fått en rätt så bra intryck av dom jag pratat med på marinan. Har även pratat med honom som bytte in båten och fått ganska mycket information.

Vad tycker ni...? Borde jag ändå lägga pengar på en besiktningsman?

Och en fråga till. Kollar en besiktningsman både motor och skrov? Eller får man då anlita två?

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-Du glömmer nämna vilken båt det är !

..en roddbåt för 7000kr eller en Princes 45 för 3.000.000  .. kan vara lite avgörande !?!?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stämmer men en roddbåt har inte motor lr ? Du kan be att få ett skriftligt protokoll på båtens kondition där div mätningar av fukt etc ska framgå. jag tror att marinan har denna kunskap och erbjuder dig detta,då båtar inte springer bort idag !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Donna-Lee

I mitt tycke så ska du ta och anlita en besiktningsman för att säkerhetsbesiktiga och att få veta de fel som finns. Normalt räcker det väl med en, de brukar veta det mesta och vad som bör kollas. Vill du få en genomgång av motorn så hjälper nog ingen besiktningsman, utan där handlar det mest om säkerhet. Den besiktningsman jag anlitade vid mitt köp klarade inte ens starta motorn. Inte de på bullandö heller, men det var ett knicks som jag upplevt tidigare och den startade direkt för mig. Behövde bara betala halva besiktingskostnaden och motorn var en gammal o 22 så den var nog inte så knepig ändå att besikta. Såg ju själv att det inte sprutade bensin så bara att se glad ut och styra ut. :) Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag fattat rätt så är det alltid konsumentköplagen (3 månader / 6 månader) som gäller om du köper av en seriös firma (även om de har ett annat avtal med ägaren, som gör att ägaren binds av firmans säljavtal). Skrev på ett sådant kontrakt i går, där står med stora bokstäver överst KONSUMENTKÖPLAGEN -91 KONTANT.

Men jag har haft besiktningsman, trots att firman enligt alla jag frågat är en av de mest seriösa och firman haft hand om båten ända sedan förra hösten (ägaren köpte en ny båt i vintras). Min båt hade 3 lite större fel (spolningen fungerar inte toan, ett batteri var slut och varmvattenberedaren fungerar inte på landström). Skönt att få dessa fixade innan leverans.

Dessutom är det just nu lite knepigt med 6 månader = fram till mitten på mars nästa år... Några turer med båten hinner det kanske bli i höst, men ganska kort tid kvar att själv hitta alla fel (de som bara märks när båten är i sjön). Plus att jag är nybörjare på stor båt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...