Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
MagnusFr

Johnson 30hk 2t varvar ej ur.

Rekommendera Poster

Hej Jag har problem med min Jhonson 30hk. Problemet började med att motorn vid två tillfällen gick ner till lägre varv vid full gas. Troligtvis överhettningsskydd som gick in? Nu går motorn en upp i varv och båten kommer inte upp i plan. Har ni några tips på detta, så vore jag tacksam då jag inte riktigt vet var jag ska börja.. /Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att kontrollera bränsletillförseln....filter bränslepump...koppla bort bränsleslangen vid förgasarn och dra runt motorn ett par varv å se så att de kommer ordentligt med bensin...Förgasarn kan behöva justeras mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan

Nu har jag varit ute och försökt att få fart på motorn, men tyvärr ingen förändring.

Jag har nu bytt tändstift, kontrollerat bränsletillförseln mellan tank och förgasare.
Öppnat och kontrollerat membranen i bensinpumpen. Demonterat och blåst ur förgasaren. Kontrollerat kopplingar för slangar & elkablar.
Justering förgasare. Provat trycka i bensin med blåsan när jag kört, ingen skillnad.

Hittade dock en skruv som låg lös i motorchassit, efter lite efterforskning kunde jag hitta att den skulle sitta som en stoppskruv för tändinförättningen.. Nu vet jag ej hur mycket den skall skruvas in men jag har provat med några varianter utan resultat, skruvar jag i den för mycket kan jag ej reglera gasreglaget då detta fastnar..

Symtomen är de samma. Motorn startar som en klocka, men går endast på lågt varv trots fullt gas pådrag.

Hoppas på många och bra svar från er där ute! Vet själv inte riktigt var jag skall fortsätta. Kan man mäta upp tändspolar och övriga elboxar på något lätt sätt?
Finns det något typ av överhettningsskydd som kan ha gått sönder? Jag vet ju att motorn har ett inbyggt överhettningsskydd som gör att motor stryps till lägre vaarv om det blir för varmt.. Var kan jag hitta den?

/ Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tror inte du har något överhettningsskydd som sänker varvtalet  men däremot  ett varningshorn som sitter i reglageboxen, du har en tempgivare som sitter på cylinderlocket en brun kabel ,vad har du för modellnr på motorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej wanmar

Läste om varningshornet och försökte att prova det genom kontakt mot chassijord, men det verkar inte fungera..
Modellnr på min motor är BJ30ELERM.

Kan man kontrollera tempgivaren på något sätt?

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

då har du fel på hornet i reglageboxen eller kabelbrott,tempgivaren kan du ohm mäta o samntidigt värma givaren o kolla att den ger kontakt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testa att koppla bort kabeln på baksidan motorn.Tror att den är till tempgivarn. Går den bättre då så vet du vad felet är. Förra ägaren till min motor hade det problemet och det var tempgivarn som var trasig.

Mvh cadn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...