Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Lotsenn

Båtkyrkogård eller.........

Rekommendera Poster

Hej tänkte starta en tråd med lite bilder på båtar som för en tynande tillvaro i våra hamnar och på våra uppställningsplatser.  Kanske det finns eldsjälar som kan ta tag i ett och annat objekt innan det blir en båt grav. bifogar lite bilder själv alla tagna i björlanda kile Göteborg.

mvh

post-24909-1394235612,0075_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vaddå? Är alla dessa mer el mindre övergivna? Gillade sista snipan skarpt och har fått en massa icke önskvärd fritid på halsen och har faktiskt tänkt åka runt o kolla efter något lämpligt objekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vem säljer dom. Eller är det bara att hämta från en viss angiven hög.

Mer info om vraken om man nu får kalla dom så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske läge att införa någon form av skrotpremie även för båtar? Eller hur blir man egentligen av med en gammal skrotbåt? En annons under rubriken bortskänkes på blocket kan väl kanske fungera om objektet åtminstone synbart i fantasin skulle kunna gå att renovera, men innebär väl allt som oftast att vraket bara förflyttas från en skogsbacke till en annan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lysekil

Går nog bra att kontakta hamnen vid ev intresse

post-15381-1394235612,413_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ännu mer

Det finns några vrak till på samma ställe.

Senast ändrad av StigH | 08 september 2008 | 08:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul ide med bilder på gamla vrak men frågan är faktiskt värd att ta på allvar.

Plastbåtar ruttnar inte bort, går inte att elda upp själv och tar stor plats.

Kollar man hur många som är till slut och som ligger ute länge inser man att det finns x antal personer där ute som har en båt dom inte blir av med.

Vore faktiskt bra om det i framtiden fanns ett sätt att skrota sin båt så varven slapp ha dessa gamla båtar som ingen vill kännas vid särskilt med tanke på att man ju faktiskt inte får forsla/ge bort dom trots att de ligger på den mark man äger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det enda jag vet om vraken på mina bilder är att dom finns i björlanda kile kanske kan man få hjälp att spåra ev ägare av grefab jag vet inte. Men det normala är väl att finns det ingen ägare så kan man kanske betrakta båtarna som hittegods vet inte vad som gäller här: Kanske någon annan vet vilka regler som gäller.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, men du vet alltså inte om dom verkligen är... hmmm ska vi kalla det föräldralösa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får ta o kika förbi Björlanda. Skulle haft en gammal träsnipa att gräva ner på gården som brorsans ungar kan leka i. Tacksam för tips i Gbg området

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hittade en båt i björlanda kile som jag ville köpa, En stor motorbåt av okänt märke som bara vissnade bort. Dock gick det inte att få någon information av grefab om vem som ägde båten. Ägaren betalade för sig och då kunde dom inte göra något mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hittade en båt jag var intreserad av på en marina i stockholmsområdet. Då jag sett att den stått på land över ett år gick jag upp till hamnkontoret och frågade om de visste vems båten var. Det visste dom, men lämnade inte ut namn och adress. Däremot fick jag ett vykort över marinan där jag skrev ett meddelande till ägaren. Marinan skickade det till ägaren. Han hörde aldrig av sig.

Det fanns ett registreringsnr från det gamla statliga båtregistret (typ KGC37 - min nuvarande båt)- Jag ringde upp rixarkivet, som förvaltar registret, och fick namn ock adress till den som ägde båten när registret upphörde. Av honom fick jag namn på den han sålt båten till. Till slut fick jag tag på ägaren och gav honom ett bud som han så småningom accepterade.

tommy

Senast ändrad av toaen | 01 december 2008 | 15:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har den erfarenheten att det oftast finns en anledning till att båtar står och förfaller. Jag minns i min gröna ungdom (mitten på 80-talet) när jag och en kompis som var enormt båtsugna lyckades leta upp ägaren till en plasteka som legat på en ödetomt i Fiskebäck och blivit mer och mer mossbelupen och frostsprängd så länge vi kunde minnas, säkert mer än 8 år. Vi hade 400kr på fickan och var väldigt förhoppningsfulla. Men ägaren var obeveklig detta var faktiskt en äkta askeladden och ingen skitbåt och var värd flera tusen minst, totalt murken träinredning och minst sagt välanvänd köl ingen relingslist och saknade beslag var inte anledning att sänka värdet. Båten låg kvar i mer än 10år efter det. Ägaren hade fantasifull uppfattning om båtens värde.

En arbetskamrat till mig ville köpa en segelbåt som stod i en lada ute på landet, en annan arbetskamrat som var avlägsen släkting till ägaren hade tipsat om båten. Men det var omöjligt att få köpa. Hustrun till ägaren ansåg sig inte ha mandat att sälja makens älskade båt trots att han rimligtvis aldrig skulle kunna använda den igen, han var ca 80år och senildement. Man har ju i denna situation svårt att envist hävda att det mest ekonomiskt lönsamma var att sälja båten innan den förföll ytterligare.

Jag var själv och tittade på en snipa förra året som faktiskt var utannonserad men jag insåg att den ålderstigne ägaren som hade allmänt svårt att röra sig endast sålde båten pga hustruns starka på tryckningar, båten hade stått ute i 5år under allt mindre hela presenningar. Inredningen var i behov av totalrenovering det stod 30cm oljebemängt vatten i kölsvinet, priset reflekterade inte detta faktum så jag fick med artigast möjliga formuleringar krångla mig ur affären. Hade inte hjärta att brutalt meddela att priset borde halveras om inte mer, dessutom var jag inte sugen på att sanera och renovera så mycket som hade krävts.

Folk har svårt att skiljas från sina gamla båtar och dom halvvrak man tror skall vara billiga är ofta svåra att överhuvudtaget få köpa, de är därför dom står där år efter år.

Senast ändrad av MartinX | 01 december 2008 | 19:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Står o skräpar i min trädgård sen länge. Ingen som e sugen?

post-10001937-1394235797,8566_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min mamma har faktiskt en båt i sin ladugård som tillhör en bekant till min kusin om jag förstått saken rätt. Båten har stått där i ett antal år. Det är någon långkölad gammal sak... och eftersom den bor inomhus ser den inte alls förfallen ut på utsidan. Jag har inte gått in i båten och tittat. Men det finns någon som alltså övergivit en helt seglingsbar båt?!? Kanske är det inombordaren som gett sig eller något liknande?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

klart om det är rätt pris så är affären gjord på ett naffs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skicka gärna ett mail till mig medGlad, jag mailar min adress nu.

Mvh 23an

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...