Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Ballad_kopian

Äntligen är min Möre 30 omlackerad med ny gelcoat/topcoat

Rekommendera Poster

Intressant tråd! Varför inte göra en renovera-båtblogg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja jag har tänkt på det med. det blir ju som en blogg nästan nu. jag har funderat på att det antagligen inte kommer att gå att fortsätta med denna tråd. det är så mkt man vill att alla skall se men det är svårt. det blir många inlägg och bilder. det är en hel del kvar på båten. ändå så är inte uppbyggnad av  förpik toalett (grunden) salongs kojerna och kök m.m.med här.

så jag vet inte vad jag skall göra. kanske måste runda av tråden. eller bara ta med vissa  saker som är intressantast. har märkt att några vill se motor installationen.

som sagt så vet jag inte längre vad jag bör göra. jag vill iaf om folk är intresserade visa vad jag gör och hur båten byggs upp. och  hur jag har tänkt. kanske blir det fler som gör nåt liknande.

jag tycker det är kul att följa andras projekt för att få lite ideer andra och synvinklar m.m på byggen. lla tänker olika.

har gått lite trögt ute vid båten , måste får tag på 10mm ligg underlag.  sen är jag har jag tänkt i detalj hur jag skall bygga upp kvarvarande på stick kojen. det blir ingen hylla iaf. är  för lite plats och hyllan skulle blir för smal.  så nu har jag andra ideer.  har tänkt ut hur det skall se ut och hur det skall byggas upp. design och konstruktion. allt måsta passa i en helhet i båtens inredning, man skall se att stick kojen har samma tema som överiga inredning.  samma lister samma böjar  samma sätt att bygga.  så helst skulle jag eller borde garnerat stick kojen  med samma ribber som förpiken ex. men  det verkar inte räcka. så det kommer bli lite annorlunda.  så då får jag se till att andra detaljer stämmer överens.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om nån har nån bra ide  vad jag skall göra angående denna tråd , tipsa gärna.

vissa har tipsat om egen hemsida  eller ex blogg. men helst skulle jag viljat vara kvar  på maringuiden, gillar denna sida mkt. sen så har jag inte tiden att ha en egen sida.  kanske skall  jag fortsätta eller bara ta vissa grejer, eller lägga ner, och starta en tråd enbart om ex motor  installation eller nåt?

tacksam  för era svar

undrande båtbyggare

mvh Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var du än visar din renovering så kommer vi nog alla att följa den. Denna tråd är den tråd jag själv kollar först av alla. Har en färdig båt själv men är otroligt intresserad och finner mycket nöje i att se dina tankar och arbete.

Fortsätt gärna här !!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej. det  det kanske är lika  bra att fortsätta här då. så får det bli en ganska lång tråd. finns ju många långa trådar med långa dissktioner (felstavat) här på maringuiden.

har nu hittat 10mm liggunderlag på öb för 40kr st. blir lite pengar faktiskt när man behöver lite mängder. köpte  3st har lite ont om cash såhär i slutet på månaden .  men det rräcker för att bygga upp el skåpen. sen vill jag gärna börja bygga innan jag tappar  konstruktonen och hur jag tänkt i huvet. minnet är bra men kort.

skall ut idag och bygga, skall dra fast relingslisten . drygt 3m och 8mm mellan bultarna. och eftersom jag varit ivrig och isolerat så är jag tvungen att dra fast dom för hand. annars  använder jag skruvdagare

här är ett kort bara på vad jag pysslar med, håller på med grunden botten typ. man får hänga upp provosoriskt och föeställa sej i skallen hur det skall se ut färdigt.  typ som en 3d ritning.  men det hjälper att  få upp nånting.

post-26564-1394235713,6416_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken tråd och vilket arbete du har gjort! Jag är riktigt imponerad! Har själv en Murena som jag håller på och fixar med men inte i närheten av din arbetsinsats.

Jag skulle föreslå att du skaffar en blogg. Det är mycket enklare att läsa och kommentera för besökare, men framför allt så är det jätteenkelt för den som bloggar. Att skriva är minst lika enkelt och att lägga upp bilder är mycket mycket smidigare. Finns olika alternativ för bilder också. Sedan blir alla inlägg lättare att hitta då det går att hitta dom med beroende på vilket datum du har skrivet samt vilken kategori du har markerat det som. Man får ju en fin länk också :) Gå in på http://www.blogg.se eller http://www.blogspot.com

Fortsätt med din fina båt, verkligen inspirerande att läsa!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker också att idén med Blogg är bra! Tycker att det är riktigt intressant att följa arbetet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så småningom kommer du att vara uppe i tusen inlägg i tråden. Om du vill underlätta för läsarna kan du ju göra en ny tråd för varje nytt projekt du startar.

T.ex pentry, motor, roder osv. Då kan det bli snabbare att se slutet på tråden som ju innehåller nyheterna.

På första inlägget i varje tråd kan du sen klistra in länkar till de andra trådarna om du vill göra det enkelt för alla intresserade att hitta de olika projekten.

Det finns massor med matnyttiga tips i ditt gedigna arbete och information du lägger upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på dig!!

Ett super arbete du gör, har bara en fråga min stickkoj bli rätt fuktig eftersom det inte finns någon isolering i taket mot sittbrunnen. Tror du det skulle funka att limma liggunderlag i taket med lim pistol? Eller har du några bättre planer.

Det verkar som din båt kommer att bli en super bra Möre 30 som folk kommer att vända sig efter.

Det dars sig mot sjö sättning snart nytt år och det går fort mot våren. Hinner du få henne klar till sjösättning?

Jonny W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej allihopa igen. har funderat  en del på hur jag skall göra. har  löst era  inlägg. glädjer mej att ni är så posetiva och tycker det är kul att följa bygget.

angående blogg så är det  en bra ide. men då får man väl ha den i nån annan sida. och jag vill helst vara i maringuiden, hade varit  grymt om maringuiden kanske fixade en projekt avdelning. kanske `mek´ är det? då borde jag varit där.  hur somhelst så blir det många inlägg och dom läggs av nån konstig annledning på rad i detta forum, darv blir det långt.

så att kanske dela upp det är kanske bra.

fortsätter iaf nu  med  senaste tiden s  uppdateringar.  har börjat med inredet i stick kojen. det är skit segt att jobba  där då det är så trångt.  det tar rätt lång tid. och det ser ut som det inte hänt så mkt .  har oxå ändrat mej under bygget s gång som vanligt. och fått göra om lite  med hyllor och hur det skall se ut. har

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena käre möre  ägare.  har funderat en del på hur jag skall lösa stickojs taket i min möre. det är  stora ytor ändå. liggunderlag  kommer iaf vara med i lösningen. att bara limma liggunderlag med enbart smält lim på stora ytor upp och ner är nog inte jätte bra. man får nog ha nåt som håller bättre senare efter smält limmet stelnat. kanske silicone strängar?  eller simson bedding i strängar.  men mkt kommer jag  troligvis såga ut tak i väldigt tunn plywood  och klä med tapet  sen limma fast 5mm liggunderlag på andra sidan av den klädda plywooden. och sen skruva  upp i första laminatet i dubbel laminnatet tex  sittbrunns toft= tak stick koj.   där det inte är dubbel laminat så att det går att skruva så får jag limma trä klossar med simson konstruktion som jag kan skruvai. på samma sätt som jag gjorde med stick kojens skrov sida, kommer dröja  ett litet tag innan jag börjar med det. då kan du se hur jag tänkt iaf.

tack för dina komplimanger. hoppas mest att båten blir i bra skick  och att man inte kan se att den är hemma gjord.

hinner troligtvis få den såpass klar att hon går att sjösätta  för att kolla vatten linjen och ev omfördela  vikt. känns  som om båten kommer luta å SB  mer tungt inrede där.  och att hon går att segla runt med i sommar. 100%klar  blir den nog inte.

mvh Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

och så var det som sagt dags för lite uppdateringar vad som blivit gjort i stick kojen. som sagt det händer inte så mkt. men jag fick tag på 10mm liggundelag, så jag börja isolera uppifrån. total isolerings tjocklek blir  totalt 30mm med  frigoliten. enbart isoleringen då.  detta  gör jag för att båten skall kunna användas var som helst i vilket klimat som helst. och att klimatet i båten blir mer hemma likt.

som ni ser på bilden så  gjorde jag en hylla som är 19mm tjock och ca 1.2m lång,  farför den är så tjok beror dels på att detn skall gå ihop m bra med navens  tjocklek å över skivan och för att den skall vara stabil.  ovanför  hyllan eller på den kommer el skåpen är tanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

glömde nämna att jag ganrera med 7mm lackad plywood  ovanför hyllan.

1.2 m från naven s skott och in i stick kojen så kommer det bli ryggen i skåpen det som syns nu. men vidare in efter det så är det  den graneringen ni ser som blir .  tror det var vid det här läget jag fundreade  ett tag och ändrade lite på hyllan,

post-26564-1394235719,7293_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

så upp med den korta  hyllan på den lackade 19mm skivan och gör om hyllan. använder mej av den korta hyllan som mall sen använder jag mej av  en list som jag böjer för att få en bra böj som det bör  vara i stick kojen längre in.

post-26564-1394235719,8016_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

sådär nu har jag en hylla som är  2.2m lång istället. 19mm tjock och 13-14cm bred, eller djup.

gjorde den så att listen jag gjort  kommer vara rak 1.2 m in från naven sett. och sen böjer listen efter skrovets form. kommer visa på bild hur jag mena. hyllan ser lite lustig ut.

post-26564-1394235719,9463_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

och självklart så såga jag lite fel och fick limma dit 5mm plywood på hyllan en lång pil typ. ibland så tänker man inte.  man gör ju fel på jobbet med ibland. men så tänker man att det skall jag inte göra med min egen båt. men det är svårare med den då det inte finns några detalj ritingar m.m så fel blir det ibland. segt när man inte har så mkt matrial m.m. men denna gång gick hyllan att rädda. falsen på den kommande listen täcker 10mm så det går bra.

puuh

post-26564-1394235720,0794_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hyllan behöver lite stöd längts in. så jag gick in med  mina kartong bitar och mallade en stund. till slut så fick jag dom här små bitrana . detta skall bli knän. varför det ena knät är sålitet beror på att jag tänker låta hyllan gå in mot skrovet dom sista 2dm  då slipper jag göra en ful 9ograders girning som ser lite abrupt avslut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

och såhär blev dom uppsatta. satte dom med enbart  simson och  2st klickar med smält lim dagen efter så  försänkte jag och skruva dit skruv. gör så ibland  eftersom jag har tid. men mest för att slippa feldragningar som det lätt blir när man har lim och sen drar en  stor skruv. tror att dessa knän hade hållt  utan skruv. men det skall ju vara starkt, hehe

post-26564-1394235720,2046_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...