Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Ballad_kopian

Äntligen är min Möre 30 omlackerad med ny gelcoat/topcoat

Rekommendera Poster

så var katong biten kopierad till 19mm tjock plywood bit.  sne sågad i ena ändan för polgen och även mot bordläggningen

post-26564-1394235708,3742_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

haha  jag trodde att det skulle gå hyffsat lätt att böja denna 7mm  plywood bit. men  NEJ.

så det var  bara att  fundera  ut nåt snabbt.  tänkte ta och såga ut i nåt tunnare matrial. ex   från 5 mm täck skottet som jag inte använde ändå. beskrivs  längre  upp i tråden

post-26564-1394235708,6464_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

under tiden jag gjorde knät så kom jag på hur jag skulle  göra  för att få mitt 7mm s plog mer böjlig.

såga  massa spår i det på baksidan som gick in 3.5 mm .  efter denna  procedur  så var plogen mer mjukare.

post-26564-1394235708,7983_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

under tiden jag gjorde knät så kom jag på hur jag skulle  göra  för att få mitt 7mm s plogen mer böjlig.

såga  massa spår i det på baksidan som gick in 3.5 mm .  efter denna  procedur  så var plogen mer mjukare.

post-26564-1394235708,8545_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

sen gjorde jag en plog bit till . likadan fast spegelvänd. med spårena  innåt. vill ha  plogen lite stadigare , så enbart 7mm räcker inte, speciellt inte när den har massa såg  snitt i sej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

såhär  tänker jag . den skall böjas och limmas mot den befintliga,   så att plogen blir 14 mm tjock totalt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

så var plogen färdig  och är mkt stadigt med sina 14mm tjocklek fastän den är spårad  men  bara  invändigt så det syns inte. sen fyllde jag simson  i varje spår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

och så la jag på mina kojbottnar och drog med passaren efter plogen men med  ca 20mm utstick. och såga ut.  och så var  min stick koj färdig. iaf grunden,  sen skall det isoleras och all elektronik skall hängas upp mot bordläggningen ovan stick koj.   troligvis skall alla baterier   vara under denna stick koj. men  detberor på hur båten beter sej i vattnet med sin nya tunga inrede

post-26564-1394235709,5396_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

måla med pensel denna gång. blev lite slätare faktiskt. topcoaten är tjock som sirap, så det är tjockt.

ja så var mina  uppdateringar för denna vecka färdiga. skall börja med isolera  stick kojen nästa vecka eftersom  båten blir mer lätt uppvärmd  när jag arbeter  den. och då blir min el kostnad  lite mindre. den kommer bli fet nu.   märkte stor skillnad förra  vintern när jag gjorde förpiken.  när det var bart skrov så sög skrovet värmen. sen när skrovet  i förpiken var isolerad så känd eman hur värmen studsa  liksom tebax . värmen stanna kvar i förpiken.  så   nu skall det isoleras  i stick kojen eftersom den suger rejält med värme i dags läget.

men det blir nästa vecka.

mvh

post-26564-1394235709,9385_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej igen. har fortsatt med stick kojen. ville gärna få  den isolerad så fort som möjligt eftersom det är  kallt nu. den kalla enkel laminatet suger värme.  började regla med  reglar 23*70mm längderna  berodde hur mkt  böj det var på skrovet. ibland  blev det bara 1dm bitar efter varnadra. limmade dom med simson konstruktion typ sikaflex.  la reglarna 50 cm ifrån varandra. samma som jag gjorde i förpiken. kändes som en lagom avstånt med dessa breda reglar ( 70mm) .

post-26564-1394235711,6981_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hela vägen in . rätt segt längst in. använder limpistol med  smält lim på bitarna som jag limmar. små klickar för att dom skall sitta fixerade på plats   tills  simsonet torkat.ca 1-3dagar  full styrkag  ca  en vecka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

och så var det bara att passa in frigolit bitarna. skär dom ed rakblads kniv. 20mm frigolit. avänder  frigolit eftersom det är isolerar vädigt bra för sin tjocklek plus  har slutna celler. suger inte fukt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

och så var det klart till slut.  2.5 m längre in. kände som väntat rejäl skillnad i båten efter jag var klar. värmen kunde jag sänka på fläkten och det kändes mkt mer behagligt. jämn temp.

mysigare på nåt sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nästa steg är 10mm ligg underlag på frigoliten sen är jag nöjd med isolerings tjockleken. blir 30mm sammanlagt.

limmar även frigolitet med smält lim  med limpistolen.  och så skar jag på baksidan på frigolit bitarna för att dom skulle blir mer mjukare och följa skrovets form.

skall upp en hylla sen. och ovan den skall det vara el grejer  som täcks  av 7mm plywood. typ  jätte  tunna skåp .  under hyllan kommer det bli antingen samma  ribber (garnering) som förpiken om jag hittar  tillräckligt många, eller så blir det  7 mm plywood som kläs med 5 mm tjock tapet.

post-26564-1394235712,0336_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...