Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Ballad_kopian

Äntligen är min Möre 30 omlackerad med ny gelcoat/topcoat

Rekommendera Poster

och här ser ni den  där hyllan jag bubbla om.  den får läggas dit innan man sätter fast allt. för sen sitter den där för alltid.  men nu provar jag bara att allt funkar som det är tänkt

post-26564-1394235697,1334_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och det verkar funka bra. varför jag valde att montera täck skottet på naven sen innan limmning beror på den mörka glipan om syns på bilden där naven möter täck skotten.

skruvar jag fast täckskottet på naven så kan man dra det tät med skruvar  innan.

post-26564-1394235697,2369_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

och här har jag sprutat på simson konstruktion. samma som sikaflex fast simson är lukt frit och snällare mot kroppen och miljön.   iaf så blev det lita olika färger. men jag tog brunt   mot ytterkanterna  där  man kan tänkas se m.m   bra o passa på att rensa  bland halvfulla tuber med.

post-26564-1394235697,3367_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

och här är allt på plats  lite meck med hyllan och att få in allt på rätt ställe i våg. täcksottet skall ju ända in m.m

post-26564-1394235697,3949_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en bild till. har nu täckt med skyddande papp och tejp. då naven står lite utsatt när man skall greja med sticklojen m.m, sen så skall jag söla med plast här oxå.

post-26564-1394235697,4548_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

o en till . har även skruvat  fast naven från andra hållet. allstå igenom det gamla skottet, tvingarna sitter fast i det. blev en hel det skruvar.

post-26564-1394235697,5703_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

så glömde jag den här pinnen som stagar upp naven så att den står i lod även åt detta håll. eftersom naven är tung så tynger den ner. men sen när plasten har torkat så  skall den förhoppningsvis  sitta  i lod utan staget. som jag för överigt glömde  sånär jag var på väg hem. så det var bara att vända och sätta dit det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jaha då var det dags igen. greja lite med stick kojen. blir lite flummigt eftersom jag har en stor lucka i sidan för att komma åt motorn.

bilden visar hur naven s plast kant blev. har ju inte lackat där för att kunna få bra fäste med plasten i naven . men tvärr så blev det lite väl  högt det som är olackat. så nu har jag på vissa ställen längst ner på naven 1-2 cm  som det inte är nån lack på. eftersom plast kanten inte kunde göras högre för det hade sett skumt ut.   får försöka klura ut  hur jag skall lösa det.

funderar på att slipa  försiktigt och lacka med pensel längst ner. och hoppas att det inte syns. eller att man inte tänker på det. visserligen skall plast kanten målas med grå top coat och då kan jag maskera 0.5cm högre en plastkanten så döljs det lite mer.  jaja nog om det. lite funderingar som jag har bara.

post-26564-1394235699,0169_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

iaf så börja jag med stick kojen. såga till en rejäl regel om jag tänkte att kojbotten skall vila mot.  den bilden har kommit bort, iaf så sitter den regel på plats och jag la på en kartong bit  som jag använde som mall.  för att se ungefär hur formen är m.m

post-26564-1394235699,2037_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

och här ligger en del av kojbotten på plats.  detta  är den innersta delen. hela  kojbotten blir 3 delad p.g.a  tillgång på matrial.  dom här skivorna är galma överblivna från mitt jobb. dom är tänkta att vara kojbotten i Najad båtar därför är dom hål sågade. ventilation för dynor är väl tanken.

post-26564-1394235699,3382_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en till.

problemet  kommer lite nu när öppningen kommer för motor luckan, dom nästa delarna  för kojbotten får ju inget stöd där.  så det får bli en kraftig regel som är löstagbar där.

post-26564-1394235699,404_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

såhär långt ut  mot naven kommer kojbotten inte att vara. kommer vara en liten passage mellan nav och stickojs början. för att  man skall kunna sitta på stickojens  huvud ända och ha benen i passagen och  sitta hyffsat bekvämt vid naven.  stick kojen blir  ca 2m lång lite drygt tillomed om man drar bort passagen. mellarummet mellan nav och det långa skottet.

lite rörigt att förklara hoppas  ni förstår.

mvh Johannes

post-26564-1394235700,006_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har grejat lite mer med stick kojen, hade en ursprunglig plan från början med hur det skulle se ut . men det har blivit små ändringar med tiden. det var ju 3årsen som jag först gjorde ritningarna och designen och tillverka delarna.

den ursprungliga planen var ett rakt skott 90grader från det stora skottet  rakt mot  bordläggningen. men med tiden har jag funderat på en lösning  med nåt lite roligare lösning med lite mer böjda  eller välvda ytor. gillar sånt. lite bökigare att göra emen inte omöjligt. nu kommer iaf en bild serie  hur jag gjorde stick kojen sk´ ´ plog.

och som vanligt så börjar det med kartong bitar. älskar kartong. perfekt att malla med.

post-26564-1394235708,2559_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...