Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Ballad_kopian

Äntligen är min Möre 30 omlackerad med ny gelcoat/topcoat

Rekommendera Poster

så nu vet jag att den passar med bult hålen så nu är mallen klar.  går och fundera lite på om jag skall göra dej själv eller om jag skall lämna den.  den är ju ganska simpel att göra igentligen men det är gött att slippa göra den oxå. men jag vet inte, kanske inte blir så dyrt. få se hur jag gör med det. jag skall ju ha lite tankar ir rostfritt med samt motors metall bädd som skall, följa plast bädden.

sen vill jag ha min akter pulpit om svetsad med en öppning bak ocg med sittplatser på sidorna m.m

post-26564-1394235692,0836_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för tipset.  har oxå haft lite funderingar på det.  men det orkar jag nog inte och kan inte heller.  det skulle varit en projekt avdelning på maringuiden. det har ju många andra bil forum tex. hade vart kul och samlat folks renoveringar och  byggande m.m kul,  gillar att följa andras projekt. har följt många. mest bilar då ifs men en del båtar med.  riktigt kul.   så en projekt avdelning vore nice

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tog loss propellern igår oxå.  men shit va den satt fast. fick ha biltemas största  3armade avdragare knappt det gick ändå. har ändå haft fett mellan på konan m,m.  jag bytte propeller axel och lager utvändigt och invändigt  även propeller . men varför är det glid lager invändigt? had det inte kunnat vara dubbla kullager? jag bytte  propeller axlen för att glid lagrena hade slitit på propeller axlen.

har bestämt mej för att kortfattat lägga uppbyggnaden av  förpiken m.m. blir väldigt kort bara . men det kanske kan vara kul att se. har 32mm tjock isolering där fram för att där blir  vårat sov utrymme.

lägger upp det senare.

mvh Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tänkte jag skulle måla med topcoat ikväll. men dom planerna fick jag ändra på när jag såg denna lilla ros i laminatet 30cm under min balk typ precis där navmodulen  kommer.

har inte lagt märke till detta när jag har grejat här faktiskt. fattar inte varför.

ser ut som en kross skada utefrån, jag la märke  till den för sprickornas sätt att spridas.

har hittat ett hål som var lagat endast utefrån på ca 70*70mm  såg skit ut.  det är fixat och förstärkt. det hålet var undervattenlinjen  början på sb salongs koj. så båten har råkat ut för nåt hyffsat allvarligt nån gång.

och lagningarna är dåligt gjorda i allmänhet har jag märkt. tråkigt

post-26564-1394235693,6697_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

och att det var lite mörkare  vid sprickorna gjorde  är den ännu mer  misstänkt.

när  ni lämnar in era båtar för  försäkrings skador  så  välj varv med omsorg.

min båt verkar vara slarv lagad.  dom har lagat HÅL  endast utefrån. och  dom har slipat dåligt innan laminering så  det är kass fästning mellan lagningen och det orginal laminatet plus att dom INTE lagat det här som jag hitta nu.

så det var bara att dra fram vinkel kapen med slip  skiva  och slipa ..  till slut efter 10-15mm  när jag tänkte att snart går jag igenom , så verkade sprickorna vara borta eller så små att dom ej syns. men då har jag tagit bort nästan 15mm. hyffsat tjockt skrov på dessa båtar. detta är  30-40cm under vatten linjen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

här är det på plats. det är det nedre under balken som är  det värsta som jag visa bild på innan lagningen.

kommer att slipa på utsidan oxå och göra likadant fast inte lika djupt. antar att laminatet inte kan  var så mkt tjockare än 15mm här.  men däromkring.

så imon blir det damsugning och målning . hoppas att det är lite varmare, då skrovet är väldigt kallt.

post-26564-1394235693,9416_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

som sagt så  kan det bli lite hawai med stavningen. men jag håller med.

har målat stick kojen och motor rummet med grå topcoat ett tjockt lager. med roller.

här är motor rummet.

post-26564-1394235695,5816_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hoppar lite här med bilderna , nu är vi inne i akterspegeln typ, man ser roder skäddan som går igenom  där , och roder axlen. har förstärkt vid roder skäddan  uppe och nere m.m. innerfrån.  målar här för att jag vill att hela båten skall ha grå topcoat innvändigt.

post-26564-1394235695,7695_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

taket i stick kojen. ifs kanske 2.5m in från naven sett.  när jag måla där inne i akter så fick man blunda för annars  rann ögonen av styrenet. så man fick ösa på och blunda och titta till att man rolla överallt. lite väl litet ytrymme tyvärr.

post-26564-1394235695,8294_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en bild till. kvaliten på bilderna är lite dåliga. har tagit alla kort med mobil kameran p.g.a  jag slarvat bort kameran.

post-26564-1394235696,1181_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

taget ovan nav in mot stick koj.     angående att det blir tajt så är det inte så konstigt igentligen när jag tänker på på det. båten är ju bara 30fot. och inredningen innan var MKT trängre.

post-26564-1394235696,2735_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lika kul varje gång du har uppdaterat din tråd. Följer den med lika stor förtjusning varje gång något nytt händer.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer med övriga att tråden är hur kul som helst. Keep up the good work!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

härligt att höra. det är ju ganska dyrt att ha  båten inomhus så jag åker dit så ofta jag kan.

så det blir  nån några uppdateringar per vecka förhoppningsvis. kul att det uppskattasGlad

här kommer några bilder till på kvällens jobb. fick lägga mej och sova i föpiken efter jobbet, gör det ibland  blir trött efter jobbet.

iag så  är planen att sättta nav modulen på plats. så jag  fick börja med sätta upp en list på skottet  där en inre hylla i naven måste få sitt stöd. plus att jag måste fortsätta med täckskott. på nav modulen sitter en bit täck skott men det täcker ju långt ifårn allt, ses  på dom bilderna längre upp.  så jag brukar göra mallar i papp kartong och malla av med passare  sen lägga upp och rita på en 7mm täck skott  marin plywood  knivskuren lackad  4lager med  2komponet lack glas 25 . hela inredningen är lackad på så vis.

post-26564-1394235696,7465_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

och här ser man listen som hyllan i naven kommer ligga mot. resten av listerna sitter redan i naven.  vilar även täck skotten  på den.

post-26564-1394235696,8466_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

och såhär blir det när jag provar  navmodulen mot mitt täckskott.. blir godkänt. så jag kör vidare.  men först hade jag tänkt att sätta fast täckskottet på det gråa skottet men sen får tänka om och så monterar jag täckskotts delen på nav modulen

post-26564-1394235697,0192_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...