Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Ballad_kopian

Äntligen är min Möre 30 omlackerad med ny gelcoat/topcoat

Rekommendera Poster

här har jag satt dit det långa tjocka skottet , den jag gjorde luckan i för att kunna komma åt motorn bra. och det gör jag.

post-26564-1394235670,5629_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

här ser  man hur det är utsågat i bädden och hur motorns  motor fästen är, även hur långt ner motorn kom.

 

det finns ju ingen plats  för några motorkuddar direkt motor fästena  är ca 12mm från orginal bädden s höjd. så därför   den stora ursågningen i bädden.  jag kommer att  svetsta  och lägga platt järn som följer bädden även ner i hålena och rakt ut  förbi  bädden så dom främre motorfästen får  sitt stöd. även där  får jag låta platt järnet följa bädeen aslut ca  50mm sen rakt ut. detta är är för att få plats med 55mm höga motor kuddar, dom som följer med kina motorn är ett skämt. så dom kanske man vill byta senare,

och då vill jag kunna ha  större grejer än dom 30mm höga kina kuddarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ÄR som alla andra väldigt imponerad av din energi och ditt engagemang men okså utav resultatet.

I somras blev jag med båt, en lite fisksätra primör. I våras renoverade jag botten men nu skulle jag villja göra skrov och däck fint. Ytan på både skrov och överbyggnad har krackelerat, det ser ut som ett torkat stäppöken-landskap (långt ord Tyst). Vill därför lägga ny gelcoat. har därför lite funderingar som du verkar ha erfarenhet att svara på!Skrattande.

1. Krackeliringarna finns överallt och de är många, ska jag slipa ner övriga ytor till djupet av krackeleringar eller ska jag spackla upp samtliga ytor?? Kommer ändå få lov att spackla upp djupare skador och gamla hål för diverse utrustning.

2. tycker du man ska lägga fler än 4 lager gelcoat när man ändå håller på? och ska man göra överbyggnad eller skrovsidor först?

3. kan man undvika de små porerna du fick vid första sprutningarna på något enkelt sätt?

Blir spännande att följa fortsättningen på ditt projekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt arbete du gör. Är imponerad.

Tycker dock om jag förstår din bild rätt att motorn fortfarande sitter för högt såtillvida att när den rör sig i sina gummi fötter kommer ventilkåpan att slå i sittbrunnsgolvet.

Har du tänkt på hur du skall kunna göra service ?? Du måste ju kunna lyfta ventilkåpan för att justera ventilerna vilket ser svårt ut nu.

Bara några funderingar.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej..

 

tackar  så jätte mkt för eran posetiva respons och uppmuntran. det är kul att lägga upp bilder på denna tråd. det går lite långsamt just nu då jag inte får nån tid att åka ut  till min båt. vi har bara en bil nu jag och min sambo.  då jag körde  på en älg med hennes bil. så jag  hämtar och llämnar henne på hennes jobb.

men angående  dina funderingar. så undrar jag vad du menar med krackeleringar?  ärbåten omlackad  ?  och så har nån färg rest på sej undrer eller liknande?

eller är det sprick bildningar i gelcoaten typ i hörnen och runt beslag som det är lite belastning på m.m?

 

om det är sist nämnda så bör du slipa och spackla upp sprick bildningarna/krackeleringarna.

typ helst komma ner  till plasten. om det är på  nåt enstaka ställe  så kan man slipa ett V i sprickan med en dremel tex och spackla . sprick bildningarna beror på att det är nåt fel, ex  för hög belastning eller för  tunt laminant.  jag hade sånt runt ena  vinchen på min båt tog flexen  och slipa ner  det så det blev groppar  typ och spackla igen det.  sen kommer förstärka  vincharnas fastsättnings ställe.

 

jag lacka  om överbyggnaden -däcket  sen - skrovet.  dela  upp det å några dagar  och  lacka  överbyggnaden  1 dag sen övriga däcket 2 dan sen 3 skrovet.

angående mina porer  så vet jag inte riktigt vad man skall göra. det känns  som att det kom mer när jag spruta  första lagrena, så vissa kanske även uppkomm när jag spruta  sen vet jag att dom flesta  fanns innan . vet inte vad det beror på.  kanske är slarv från när båten gjordes  .  typ för snabb härdning av gelcoaten, det förklarar även en del miss färgningar i mitt skrov som satt hela vägen igenom gelcoaten in tills platsen kom. tror min båt är lite hawai slarv bygge tyvärr

 

målet är att  komma upp i ca 800-1000my  ca 0.8-1mm tjockt.  sen slipar man bort ca 400my resten skall vara kvar som slitage m,m kanske man inte slipar bort riktigt så mkt men det bör man sikta på.

 

mvh Johannes

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mm det stämmer,  det är inte riktigt bra det där. håller på att fundera på lösningar. men den är för hög. sen är ventil kåpan mkt smalare än vad papp motorn visar. samt att ventil kåpan inte börjar så direkt som pappa motorn visar, utan ventil kåpan börjar  en bit in bakifån sett. och den  börjar med en försänkning. men visar det sej att det inte går att få loss  ventil kåpan så får jag kolla om det går att modifera ventil kåpan annars får jag ta till nöd planen och göra en lucka eller nåt liknande i sittbrunns golvet  lite förhöjning kanske. det blir ju så lite  längst in närmst nedgången .  men jag hoppas att slippa det. men jag räknar med att det kommer bli tajt. har oxå haft en fundering på att man skulle lätta kunna lossa  motorn från metall bädden och dra fram den 5cm  med hjälp av en ex sax dom kraft som man har installerat mot skottet och bakslaget.  så på det viset  kunna  få loss ventil kåpan och justera ventil spelet m,m.

 

 

mvh Johannes

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fick en timme med båten idag.  har börjat lite med huvud skottet,m det skall kläs med knivskuren 7mm mahogny plywood. först hade jag tänkt ha en 3-5mm plywood  men sen kom jag på att om jag tar en tjockare så kan  jag göra det likastort som skottet som skall kläs in och på så vis  dölja plast kanten , eftersom ett 7mm skott kan man averka lite med el hyveln där plast kanten kommer att komma.

 

några bilder.

 

första bilden är när jag  mallar med det tunna  knivskurna plywooden som jag hade tänkt ha från början .känns liute segt att inte kunna använda den då den ha de fungerat bra  om jag hade behållt min ursprungliga plan. men så är det man kommer på bättrre lösningar med tiden ibland

 

post-26564-1394235674,9061_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

detta är en bild på basen som sitter i inredningen  precis vid  huvud skottet, ångra mej lite  såhär efteråt men det var några årsen jag byggde  den här U soffe liknande delen i båten.  men i det hålet så skall jag greja lite. skall sätta i ett basreflex rör samt täta bättre i lådan. men det bästa vore att ha förvarings ytrymme där igentligen. men men  det kommer bli bra ljud i båten iaf. :)

post-26564-1394235675,2398_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen .. tänkte uppdatera lite vad som händer. går lite trögt då plast jobb är tidkrävande och jobbigt m.m.

 

håller på med stickojen i båten. och jag vill ha en rejäl balk i divnycell som koj botten vilar på. såna har jag i  hela båten lite överallt där jag tycker det är bra med förstärkningar.

eftersom balken kommer följa skorv sidan i stickojen så  kommer den att böjas   så därför sågar jag snitt i divycell balkarna  för att dom skall gåatt böja lättare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag limmar med blått plast lim som använder samma härdare som plasten. det är armering typ lite trådigt men ändå inte .  fördelen med detta lim är att det är trögt och det gör att man kan blanda till  och sedan smeta på balkarnas unders sida  och sedan när man trycker det mot skrovet så pressar man ut  limmet  men det uppstår  ett slags vacum tup när man släpper dom sen, så oftast så bhever amn inte pressa balkarna mot skrovet. kan tänka att det är ca 3-5mm tjock lim massa  under balkarna när det torkat.  som ni ser på bilden så var jag tvungen att använda ett stöttor  eftersom  kröken blir  för stor  mot slutet.

 

en annan grej är attt  kojen ser låg ut men den är beräknad med minst 13mm tjock dyna. även förpiken är  konstruerad sådan även för något tjockare då det är ännu mer sov del.

 

det var en genomföring längst in där men den är igen plastad

post-26564-1394235684,8976_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en bild till. det är svårt att orentera sej här var bilden är tagen exakt  och hur det blir . balken är satt efter våg  och efter en punkt.

 

post-26564-1394235684,9555_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och här är balken plastad.  här ser man lite lättare  var balken är så att säga .  det blev 4lager 600grams matta  med mkt överhäng  eller överlappning. villa ha den stark då den är typ nästan 3m lång. jag var livrädd sen när jag åkte hem att allt skulle slå sej i dragningarna  som blir av värmen när plasten härdar. men jag använde minimum av härdare. sen är skrovet kallt eftersom det är 5plus grader i lokalen. visserligen var det varmt inne i båten. använder olje värmt el element för brandsäkerheten när jag lämnar båten för härdning. och bygg fläkt  vid snabb uppvärmning i båten, den minsta.

 

jag brukar ha som regel att inte plasta tjockare än 3lager 600grams annars kan det bli för snab härdning i omed värmen som blir när det kommer igång.  men denna gång så blev det 4 lager.

 

risken att plasten blir åt det spröda hållet är mkt större tvärr. men små grejer är det inga problem speciellt inte i lite  kyla m.m. man kan ju vara mkt säkrare att det härdar iaf om man har några lager  på en gång. är det tunt så kan härdningen avstanna om det blir fläkvis för kallt.

 

 

post-26564-1394235685,0141_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en bild till.  det är lite  rosa  i plast skarvarna om man kollar noga. där är det lite för tjockt är min misstanke. därav  missfärgningen.  då har plasten  bärnnt lite väl hårt  och snabbt. värmen har varit för hög.  men det väldigt lite  som tur är.  är inte helt säker på att det är det men misstänker det iaf. men skillanden är att det blir pytte lite sprödare  möjöigtvis. men det kompenseras  av att det är  mkt tjockare  där p.g.a  rejält överlapp  m.m.

 

balken är jag nöjd med. den är lång och stark.  och ingra dragningar i skorvet, det är ca 10-13mm tjock  typ  så det mkt att böja. så nu var den jobbiga balken färdig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jaha  då var det dags att fortsätta att plasta ihop skrovet med däcket. har gjort det ända från fören och till aktern där man bor i eller vistas. så det blir ingen ihop plastning tex i sittbrunns facket eller inne vid  akterspegeln..  gör detta för att får båten lite starkare och så jafg får lite  tjockare där bult förbandet som håller ihop  skrovet och däcket samt relingslist  får,lite tjockare ämne att hålla ihop. visserligen så gör ihop plastnigen att  skruv förbandet tappar sin roll förutom att hålla fast relingslisten. men det blir ju dubbel säkert.

 

den nog största annledningen därför att jag gör det är för att jag har läst att en del  båtar som långseglar och ligge många dagar på en o samma bog tex  har tagit in lite vatten mellan skrov och däck, då tätningsmedlet som man hade typ sikaflex typ på den tiden 78a´ ´ ´ inte är det bästa 2008.

 

så nu lär båten vara tät delen som man iaf bor i.  för det var den sista biten jag hade kvar.  blev 2-3lager 600grams matta .  det är riktigt trångt och jobbiggat att plasta uppåt mot tak.  har ifs  kommit på metod som funkar galant.  men det är segt ändå.

 

bilden  visar innan plastning. efter slipningen inför plastning

post-26564-1394235685,192_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och här var det plastat.    passa även på att förstäka med 3lager  där vinchen är . då det var sprick bildningar i den gamla gelcoaten efter kraftigt belstning. vet att jag än gång har vinchat  båten av gund   och då blev det nog lite  för hård belastning i sidled. för i längsled  håller skiten  för det mesta  . men nu bör vinchen även vara  stark i alla ledder.

post-26564-1394235685,2507_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

syns bättre på denna bild

 

vinshens placering är där det går lite uppåt . det är sittbrunns sargen som man ser innefrån.

post-26564-1394235685,309_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det mesta av känslig elektronik komer att finnas stickojen  mot skrovet.

 

nästa steg är det stora skottet som jag skall plasta fast idag. det blir skit trångt och bökigt.  sen när det har torkat så blir det  måning med grå topcoat av allt. ända länsgt inne i akterspegeln.=TRÅNGT. men man kan krypa runt båten där bak om man vill. men man får VERKLIGEN inte vara rädd för trånga utrymmen.

 

motor utrymmet  målas och görs iordning samtidigt idag. då jag kommer plasta där, för skottet kommer ju där. finns  bpå bilder lite längre upp vad jag menar

 

tvärr så läcker kylet på min ny införskaffade bruks bil så jag skall byta det innan jag åker till båten. dessa japanska  skit kyl.  tänkte ta kylet från den krockade 525an och meckla dit på celican.

 

mvh Johannes

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...