Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Ballad_kopian

Äntligen är min Möre 30 omlackerad med ny gelcoat/topcoat

Rekommendera Poster

sågade ut en lucka i 7mm plywood . skottet  är 19mm tjockt. så jag frå bygge en ram som stadgar upp 7mm  s skottet på baksidan.   använde hålet som mall när jag sågade ut luckan.

detta gör jag för att tänka lite på vikten. har räknat på det . och som båten är nu så väger den 3.5 ton  den kommer väga  5ton  färdig med utrustning m,m långfärds då. mitt 7mm skott gör inte mkt men några kilo där och några där så blir det lite grann i slut ändan. många bäckar små.

post-26564-1394235657,6945_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sen gjorde jag en ram bakom för att kunna ha en fet gummilist  runt om , ljudets skull. sen kommer självklart tjock isolering inne i motor rummet där det får plats.

post-26564-1394235657,7562_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

och en bild till med den nya lucka i.    så va denna kvällen klar. denna  gång låg jag i 55-60kmh på vägen hem  med ögona på hel spänn. hatar älgar .

post-26564-1394235657,8694_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

föresten tack  för tipset..

och nav modulen sitter inte på plats i båten ännu men jag menar att det kommer att bli 18 cm mellan nav  modulen och motorkåpan.  skall visa  på paint  imon när jag provat tipset med jpg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej, igen förra kvällen så höll jag på att bygga en en kopia på min kines motor i papp  för att kunna  se hur det passar och ställa in allt  hyffsat för att sedan små juster sden när den riktiga  motorn  skall in.

mkt skit som skall göras i kartong.

post-26564-1394235659,1167_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

skall bli mer detaljerad senare. viktiga är yttermåtten  och vissa saker. men sumpen  och backslaget  samt svängjul motor kropp m.m är viktiga   även motorfästen som sitter exakt på samma ställe som  orginal  kines  yanmar kopian hehehe

post-26564-1394235659,1736_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej igen, vet inte om ni börjar tröttna på min långa tråd. men nu har jag gjort klart min papp motor, plockat isär vämeväxlaren eller limpan eller vad det heter, samt kommit på var jag skall ha generatorn,

generatorn kommer flyttas neråt och mkt närmare motorblocket.

värmeväxlaren limpan är delad och jag kommer göra en rostfri platta med en slangstos fast svestsad på varsin rostfri platta och så förbinder jag den delade värme växlaren med en slang så kan jag ha den  delen där jag fyller på vatten m.m ( den klumpiga delen ) nån annanstan.

post-26564-1394235668,4032_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

här har jag precis delat värmeväxlaren  den övre delen  msåte  flyttas  och så får dom  kopplas  samman via  slang sen

post-26564-1394235668,4645_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

här är den bort plockad. kommer ta bort pinnbultarana och ersätta dom med  rostfria bultar. och där den övre delen sqatt kommer jag sätta en rostfri platta med en påsvestad stos på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

här är den övre delen den ligger upp och ner. men det kommer bli samma sak där. färst jag får gänga i hålen för bultar för att oxå där bulta  fast en  rostfri platta med slang stos på.  denna del är väl själva  värme växlaren. i denna del går saltvatten i små rör rakt igenom medans motors  glykol vatten  forsar runt rören , och då även kyler  grenröret eller vad man skall säga kanske limpan.  skillnaden blir efter ombyggnad att jag kommer sätta den övredelen i bänk kistan på båten för att hålla dens nivå högst och lätt att fylla på ,

post-26564-1394235668,5877_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

översiktsbild. motorn ser mkt  smidigare ut nu.  har även tagit bort generatorn på bilden. den kommer som sagt hamna  precis  ovanför  vänstra  motorfästet  så nära blocket som går.

post-26564-1394235668,6502_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

här kommer generaton att sitta. remmen får jag nog köpa en kortare, och den bör  kunna löpa  fritt av det jag har sett. får göra ett nytt fäste  för generatorn samt at jag måste  ha en spännare  på nåt sätt.  men det skall allt gå att lösa.

dett gör jag för att att kunna få mer plats  mellan  motor kåpa  och nav  sen. nu kan jag  förhoppningsvis  bygga  motorkåpan ännu närmare generatorn och avståndet   mellan nav och motorkåpan kommer bli  förhoppingsvis  närmare  25 cm  istället för  18 cm  .

post-26564-1394235668,7107_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

så  imon skall jag prova att lyfta  ner denna papp motor  i båten och se om mina mätningar stämmer. passar inte papp motorn så passar inte kina motorn,  alla mått skall vara likadant. iaf yttermåtten dom viktiga.

bilden visar  andra  sidan på motorn avgassidan

mvh Johannes

post-26564-1394235668,7715_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jaha  då försökte jag sätta papp motorn på plats  i båten, gick inget vidare. som ifs beräknat så tog svänghjulet i motor bädden. den borde varit bredare.  fick såga ur  för svänghjulet i bädden  men det räckte inte. fortfarande står motorn för högt. så jag skall kapa upp ett rejält hål i varje motorbädd balk. sen är motor bädden alldelses för kort. så det blir mkt modds. det blir till att ta fram pinn svetsen och platt järn och börja .

post-26564-1394235669,0884_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmm blev lite fel med texten .  här borde det stått  att vinkeln på motorn ej är rätt.

bilden ovanför är på bädden som jag har fått såga ur lite för att få ner motorn lite.. svänghjulet är ivägen där. sen är orginal motorkuddarna så små  att jag kommer se till att man i framtiden kan  byta  till större och kraftigare  och det skall finnas plats  för det. så bädeen måste nog sänkas.

post-26564-1394235669,2052_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grymt jobb du lägger ned! Varifrån får du all energi? Mycket kaffe?

Och... jag ledsnar inte på tråden. Kul att följa!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej  va kul att höra.  hmm ja  min  energi får jag av att jag vill gärna  ha min båt till sommaren. och jag o min sambo skall bo i den  under saommaren sen skall vi segla till medelhavet  till hösten ,ifs  via kanalerna men det kommer bli ett äventyr, vi planerar att vara ute i 1år.  det  triggar mej väldigt. sen gillar jag verkligen att greja med båtar. jag jobbar ju med det  oxå ,  att renovera en segelbåt  känns mkt mer tacksamt än att renovera och greja med bilar tex. en bil rostar och bryts  ner fortare på nåt sätt. man kan lätt köra av vägen eller bli påkörd m.m. en båt håller  längre mer tacksammt att renovera. sen att man kan resa med den och bo i den   är sjukt bra.

iaf så har jag grejat med båten idag och sågat samt flexat med vinkelkapen  så nu passar faktiskt papp motorn som handen i handsken. det är verkligen tajt.  lägger upp några bilder på arbetet.  bilden visar  ut sågningarna  i motorbäden för att svänghjulet skall gå ner samt att motorn kommer ner till rätt nivå

post-26564-1394235670,1831_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

åter igen kontroll efter sågat ut ännu mer i bädden. men motorn tog i i ovan kant vid  nedgången typ golvet på sittbrunnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

så bort med papp motorn  och rita ut med tusch var jag skall såga. planen är att bara ta bort det undre lagret och balsan.   sågar med en sk PLF  stick såg.  finns på biltema m.m  för 500kr och uppåt.  den sågen är ett måste  vid sånahär arbeten. en sådan bör man ha faktisk. smidigare  sak finns knappt. drar inte så himla mkt luft heller en liten billig kompressor klarar den precis.

post-26564-1394235670,2836_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

efter sågat  ut efter  strecken nervöst som tusanför att såga igenom det översta  sittbrunns lagret alltså  sågat igenom sittbrunns golvet så  var det bara att ta stämjärnet och börja hacka.

blev paff hur  hård och svårt det var att hacka bort balsan.

post-26564-1394235670,3382_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

och såhär blev det efter  15minuters hackande typ.  slipa till det senare  så jag kan plasta  där sen.

post-26564-1394235670,3942_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...