Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
AudiRS6

Problem med folk som beträder bryggan.

Rekommendera Poster

Hej!

Nu är det så att vi efter en utbyggnation av bryggan har fått objudna gäster på våran brygga. De som går över våran brygga anser väl att de tjänar tid men vi har inte lust med att lortiga skor som just har befunnit sig i skogen går och stampar av sig på våran brygga.

Hur ska man bära sig åt för att förhindra detta? En skylt med privat brygga - obehöriga äga ej tillträde. Räcket det eller vad skulle ni ta till för åtgärder?

MVH

Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Det kanske fungerar med gummiorm där med :) ta en grön mamba liknande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte jag heller vet vad det handlar om för brygga ;-) och det finns mycket skrivet om rättigheter mm. Helt klart är att en privat brygga är tillgänglig för allmänheten att gå på om den inte ligger i anslutning till (=på) en tomt. Andra regler finns för båtklubbar etc.

Under förutsättning att bryggan i frågan inte ligger på en tomt så ni har nog bara att be dessa personer att stampa av sig skorna innan de går ut på bryggan och sedan hoppas att de gör det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lortiga skor på bryggan är ett världsproblem för forskarna att lösa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, tack för flera svar!

Nu är det så att bryggan ligger på tomten. Det kanske låter lite konstigt men bryggan ligger 40m från huset och är 15m lång och går efter strandkanten. Bryggan ligger precis nedanför en stig som egenetligen också tillhör oss men som man måste röra sig över för att röra sig från allmänningen till nästa allmänning. Därav kan väl dessa personer likväl ta stigen (som de gjort i 40år) istället för bryggan. Men alla ska självklart ta bryggan....

MVH

Marcus

Senast ändrad av AudiRS6 | 07 september 2008 | 21:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja isåfall är välan ett högt stängsel runt gården det enda alternativet, tror knappast att en skylt hjälper om folk är vana att gå där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett sätt kan vara att göra om stigen/bryggan så att stigen blev mer attraktiv för genomfartstrafik, exempelvis att med ett räcke eller ändrad placering av rampen göra så att man bara kan gå ut på bryggan från ett ställe. Går inte detta kan du ju överväga att lägga ett lass grus på stigen innan och efter bryggan så kanske problemet med smuts på bryggan blir mindre.

Jag skulle nog akta mig för att sätta upp skyltar såvida jag inte redan gjort mig ovän med grannarna, oavsett om det är lagligt eller ej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett stängel känns inte aktraktivt men jag ber att få tacka för dina tipps.

Flipperskeppare: Tack, det där lät lite bättre. Ett räcke har vi faktiskt funderat på och så dumt verkar det inte vara med tanka på att det lutar lite i sidled. Det där med gruset var en annan mycket smart lösning. Tack för gedigna lösningar som borde hjälpa!

MVH
Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...