Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
jesperastrom

Fotogen i dieselvärmare?

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en dieslevärmare av märket Volvo Flygmotor i min nyligen köpta båt. I manualen står att bränslet skall vara diesel, men i tanken till den verkar det vara något annat bränlse som påminner om lysfotogen. Är värmaren gjord för att köra även med detta? Någon som vet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fotogen kan väl i Dieselvärmare-sammanhang närmast beskrivas som Diesel Deluxe.

Högre energiinehåll men ryker/sotar mindre.

Fotogen är petroleumfraktionen som kokar mellan 150 och 275 C, diesel kokar mellan 250 och 350.

Fotogenkök kan eldas med bra Diesel.
http://www.vindela.se/Fotogen.htm

Kuriosa:

SÄKERHETSDATABLAD OKQ8 Diesel MK1
Innehållsuppgift: Fotogen, ospecificerad, EG-nr 265-149-8

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=139607

Senast ändrad av Gunnar_ | 07 september 2008 | 19:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid mitt högst oventenskapliga test i två plåtburkar med ungefär lika stora vekar av tygstycken indränkta i Shell Citydiesel resp. Statoil Blå kunde jag inte se nån skillnad m.ap. sotbenägenhet.

Efter det har jag kört Wallasen med Citydisel i tre år med en extradunk på 10 l som praktiskt nog kan användas till värmaren eller motorn vid ev. behov.

Värmaren har puttrat och gått efter brännarbyte förra sommaren. De problem jag haft med värmaren är mer av elektrisk art.

Vid brännarbytet kunde jag se att det inte var någon sotbildning i brännaren. Brännaren byttes pga fastrostade skruvar som gick av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för intressanta svar. Det verkar med andra ord gå att köra med vilket som.

Anledningen till att jag började kolla var att värmaren en fuktig kväll i somras började ryka tjock vit rök. Trodde då att det var gammal dieslel i dunken som kanse tagit upp vatten. Blev något förvånad när jag sedan kollade och hittade något som påminde om vit fotogen. Kan det vara så kallad parafinering av fotogent som gett rökutvecklingen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...