Minego 13 Postad 7 September , 2008 Min 2755 ser inte ut att dra mer än till halv tank....!!! Fyllde första gången från tom, sen visaren till halv tank o där tycks den stanna. Fyller jag över halv går den upp men stannar vid halv. Har 5-56 at, rengjort kontakterna vid tanken o instrumentet, ingen skillnad.Nästa steg är att ta ur givaren ur tanken. Hur ser givaren ut i tanken? Räcker det med rengöring eller vad kan vara felet om ej el?? Instrumentet är bara några år gammalt så tror inte att felet sitter där.Beräknar soppaförbrukninge manuellt så har ganska god koll på var visaren borde stå.(6-8 knop 1,7 L/NM Omc 235 HP/SX) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
politby 1 Postad 8 September , 2008 Låter ganska klart som en trasig givare. Har den fungerat som avsett tidigare, eller har du köpt båten och upptäckt felet nyligen? Min personliga uppfattning är att tankmätare i båtar av den här storleken sällan är pålitliga. I min förra båt bytte jag givare två gånger, sista gången till en svindyr norsktillverkad, och det fungerade i alla fall inte något vidare. Mitt tips är att skota både instrument och givare och köpa en flödesmätare i stället, antingen en som ersätter den gamla tankmätaren eller en som kopplas till plotter/ekolod. /politby Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 8 September , 2008 Jo en flödesmätare vore bra, finns en ´ Garmin 172 c till båten får kolla om det går att koppla/kostnad till denna. Annars sökte litet på forumet o nästa steg blir att mäta upp spänningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco23 2 Postad 8 September , 2008 Hej. Börja med att ohm mäta givaren! Om det är en US givare så bör motståndet ligga mellan 240-30 ohm. (Vdo/Vema europeiska ligger mellan 10-180 om)Bästa sättet att göra detta är att ta ur givaren ur tanken. Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser