biff 1 Postad 7 September , 2008 Jag hade tänkt att byta propeller men vet inte vilken jag ska välja. jag vill att båten ska gå fortare och bli starkare idag gör båten ca 32knop vid 5200vara (Fullvarv) i instruktionsboken till motorn står det att det ska ligga mellan 5600-6200 så det käns som att orginalpropellern inte stämmer riktigt till denna båt (motorn är en suzuki df140). Är det någon som har bra tips om vad jag ska ha för propeller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nico-the-kid 0 Postad 7 September , 2008 Fortare och starkare går inte ihop.Prova starta bilen på femmans växel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 7 September , 2008 Hej, Om du kollar i Suzuki marintillbehörskatalog som finns på http://www.suzukimarin.se så finns följande Suzuki propellrar till DF140 att välja på: Standardpropellrar vid leverans: DF 90/115, 140 2007- 21 tum 58100-90J20-019* DF 140 -2006 19 tum 58100-90J10-019* Sortiment för DF140: 58100-90J00-019 14 x 17 x1700 58100-90J10-019* 14 x 19 x1900 58100-90J20-019* 14 x 21 x2100 58100-90J30-019 14 x 23 x2300 58200-90J00 14 1/4 x 18 Stål 58200-90J10 14 1/4 x 20 Stål 58200-90J20 14 1/4 x 22 Stål 58200-90J30 14 1/4 x 24 Stål Tumregeln är att en tum ändring i stigning ändrar motorvarvtalet ca 150-200 varv per minut. Om du t ex har en 14 x 21 kan du prova med 14 x 19 så bör du få upp varvet 300-400 v/min. Har du 14 x 19 så prova en 14 x 17. /Bo Senast ändrad av bossee | 07 september 2008 | 15:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 7 September , 2008 Precis, fortare OCH starkare går inte ihop. Antingen vill man ha en starkare motor och väljer en propeller med lägre stigning. Då kan man t.ex. dra vattenskidor, ha båten fullastad eller ha många ombord för den orkar plana, men toppfarten blir lägre. En propeller med högre stigning gör båten snabbare, men den kanske inte orkar plana annat än om du är ensam ombord. Men en liten förbättring åt båda håll får du med en stålpropeller som har styvare blad som klarar att greppa tag i vattnet på ett kraftfullare sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
biff 1 Postad 7 September , 2008 Okej motorn är från 2005 så då borde jag ha en 14x19. Om jag fattat rätt så skulle jag kunna köpa en stålpropeller 14x17 för att den både ska bli starkare och snabbare eller blir det 1/4x18 vad är det för skillnad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dodo 0 Postad 7 September , 2008 Gå in på denna länken eller googla på propellercalculator så hittar du många sidor som kan hjälpa dig att hitta en propeller som är värd att testa. http://www.rbbi.com/folders/prop/propcalc.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 7 September , 2008 Ta ett snack med propellertrim i Stockholm. Du kommer att förvånas av deras kunskap i ämnet. www.propellertrim.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
575fredrik 8 Postad 7 September , 2008 Hejsan. Jag håller inte riktigt med om att den inte kan gå snabbare och bli starkare. Den varvar ju bara 5200 idag mot max varvet som är 6200. Om du sätter dit en propp som varvar 6000-6200varv med 2 personer ombord kommer den att bli betydligt starkare och jag tror inte att toppfarten minskar snarare att den ökar. //Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wberg 0 Postad 7 September , 2008 Hej! Terrafobica berör lite av min fråga, Jag har en AMT 185BR med en DF 115 som jag idag testade och gör ca 38 knop (42 på mätaren) vid 5800 varv, jag antar att jag har den propellern som bossee anger ovan, 58100-90J20-019* 14 x 21 x2100. Nu frågan, vad kan man anta att jag får fart-, varvtalsskillnad om jag sätter på en motsvarande stålpropeller? Får jag andra positiva bieffekter av ett sådant byte? Bosse W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
575fredrik 8 Postad 7 September , 2008 En stålpropp gör att du får bättre grepp, vilket gör att du han sätta motorn lite högre upp (hissa) och då varvar den mera. Det enklaste är om du känner någon som du kan låna propellrar av, eller så kan du köpa på propellertrim i Stockholm dom brukar ha bytesrätt tills du har hittat rätt propp. //Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wberg 0 Postad 7 September , 2008 Så om jag fattat det rätt så kan jag troligen gå upp i stigning med bibehållet varvtal och förbättrad bränsleekonomi? Förstår att utbudet är säkert hur stort som helst av propellrar men är det någon som skulle kunna ge en fingervisning av vad en stålpropeller kostar, med andra ord är det ekonomiskt försvarbart om man bortser känslan av att erhållit en racerbåt, Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
575fredrik 8 Postad 7 September , 2008 Jag köpte min Ballistic 13 1/8x21 från USA för 318 dollars. //Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
biff 1 Postad 7 September , 2008 jag tackar för alla bra tips. Jag får ringa propellertrim i veckan och se vad dom säger. /Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
575fredrik 8 Postad 7 September , 2008 Lycka till. //Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser