Scopett 0 Postad 6 September , 2008 Jag upplever att motorn tar tid på sig att komma upp i varv de sista 1000-1500 varven efter att båten planat ut, samt gärna spinner loss vid kraftiga svängar. Skulle vilja laborera med en mindre propeller Någon som vet vad som passar (i navet) till min motor ? Känner mig lite novis på ämnet Och nej ! Jag vill inte laborera med att hissa hit och dit samt tilta bak o fram. Endast få reda på info om nav tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 7 September , 2008 Du kanske har en gammal prop från 76 utan cuppning,de senaste passar på din motor art nr 48-73134A40 12P mercury orginal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svwerker 0 Postad 7 September , 2008 Att proppen släpper brukar bero på 2 saker. Motorn sitter för högt eller motorn är för mycket uttilltad, för den propellern. Om du har fel varv på motorn vid full belastning så har du felaktig storlek/stigning på proppen. Eftersom du inte vill varken tilta eller trimma om motorn så får du söka en annan typ av propeller som klarar av de förutsättningar du har. Dvs du ska ha en som klarar att gå nämre ytan utan att ventilera. Propellertrim i Stockholm är experterna du ska kontakta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scopett 0 Postad 9 September , 2008 Nu har jag provat tipset att tilta in en pinnhål och jag tror att det vart lite bättre trots allt. Jag skulle ju inte göra det hade jag fått för mig eftersom jag tyckte att den gick bra i sjön som det var Nu måste jag provocera den väldigt mycket för att den ska släppa Vid lite nogrannare provning så märker jag att den tvekar vid gas pådrag men sen kommer igen, så det blir nog till en översyn av motorn i vinter /sp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uttern510 0 Postad 10 September , 2008 Hej hej! Har en 79:a reservdelsmotor om du är intresserad! MVH Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser