Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
nezze

tacksam för hjälp

Rekommendera Poster

Jag har köpt min första segelbåt, och när masten granskades insåg jag att storfallet måste bytas, det är wire och 10mm fall lina. Så jag sydde fast en draglina i mastfotsänden och drog försiktigt, men efter c.a en halv mastlängd var det tvärstopp ,tog då en bultsax och kapade av öglan på wiren,virade samt tejpade draglina och wiren ,och fick då igenom draglinan. Min fråga är: sitter det något mellan lägg inne i masten som gjorde att jag inte kunde dra igenom kopplingen wirer och fall linan, den kopplingen mätte 22 mm tjock.

Jag skulle gärna vilja byta falltrissan i masttoppen men det är ingen skruv eller bult utan det ser mer ut som sprint, kan man slå ut den eller hur gör man?

Vill passa på och tacka för alla tips och råd som ges här på detta forumet.

Nezze

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

varför drog du inte igenom falländan, det är ju bara en tamp?

Om det sitter saker ivägen i masten vet jag inte men man kan ju påstå att det upenbarligen gör det då du inte fick igenom den, för nytt fall kan jag rekomender Dynema fall utan wire, enkalare att sätta dit och är otroligt stumm, lite dyr dock.

Sprinten är nog bara att slå bort, var försiktig med topbeslaget då detta sannolikt är i gjuten alu, kan spricka om din bankar på för hårt. Skall göra samma sak själv, har dock bultar som är gängade i beslaget, bult i RF och beslag i ALU, 30 år gammalt = korrisionRynkar kommer bli en utamning...

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att 22 mm splits mellan vajer och tamp låter väldigt tjockt. Var det inte så enkelt att den fastnade i öppningen vid falltrissan? Möjligen var splitsen för stel för att komma runt falltrissan i toppen och därför fastnade härligheten när du drog.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Det är inte ovanligt att man petar in saker i masten
för att inte fallen ska slå mot densamma och föra
väsen (ganska enerverande när man ska sova) Så
det är troligen detta du råkat ut för.
Även om Dynemafall är dyrare blir det billigare i
längden och framför allt bekvämare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en bult genom masten vid spridarna. Denna blockerade när jag försökte dra extra linor och kablar. (Jag fick så småningom igenom ett rör till kablarna, men linorna får tas till vintern...)

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...