forgus31 139 Postad 2 Oktober , 2008 Polykarbonat är ett fantastiskt hållbart material. Dessvärre blir det rätt fort missfärgat och sämre genomsikt. Fråga plastleverantören om det finns polykarbonat som är stabilt och säg att du ska använda det till en vindruta. Riktigt tjock plexi blir rätt hållbart också och lätt att värmeforma. Med rätt borr och tjockt material håller det att borra i. Borret ska skära och inte tränga ut materialet som en vanlig skruvborr gör. Speciellt när borret nästan gått igenom. Använder man vanlig borr kan det löna sig att ta det försiktigt sista biten och gärna fila upp hålet istället för att borra igenom helt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 2 Oktober , 2008 slängde väck de gamla plexi sidorutorna svetsade dit en stolpe lade vanligt laminat på den delen som nu blev plan och den kvarvarade vävdadelen fick bli lösa bitar i macrolone böjbart inga problem att borra och enkelt att jobba med sen lät jag ena sidan bli bortagningsbar mycket praktiskt när man sitter på taket och kan korrigera kursen med foten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kurran 0 Postad 3 Oktober , 2008 Hej Micke. Snygg båt. Tror nog att det är en Selco båt. du kan titta på min renovering av glastron, helt utbränd,men det gick att återställa . Lycka till med renoveringen. Kurran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 3 Oktober , 2008 Låt hålet vara kvar. Sätt i en dyvika så du kan tömma om du får in vatten. Lycka till med ditt projekt! Senast ändrad av Ludden | 03 oktober 2008 | 16:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 3 Oktober , 2008 Men köp mässingvarianten. Plastdyvikan på bilden är inte mycket att montera. Håller bara några år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_i_c_k_e 1 Postad 14 November , 2008 Idag har jag beställt 2 st nya stolar. Det kommer nog att dröja ett tag innan det är dags att montera dit dom... Håller fortfarande på med slipning. Har till dags datum lagt ner ca 60 timmar. Kommer att bli en hel del till... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Victorzz 0 Postad 14 November , 2008 Någon som vet nåt ställe här på maringuiden där man kan se fler renoveringar än denna eller nått annat ställe? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 14 November , 2008 Biltema har dyvika i ett par storlekar i mässing, båda för 64,90, som påstås vara godkänd för installation i båt -- något försäkringsbolaget kanske gillar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Goffe 0 Postad 19 December , 2008 Ska bli kul att följa din renovering! Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chronic 0 Postad 19 December , 2008 Jag tror det är en Ockelbo.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skalle 0 Postad 2 Februari , 2009 Hej Micke! Jag håller på att renovera en canberra och har tagit bort akterspegeln och bygt en ny i trä för lång rigg, skall montera en 90 hk suzuki har jag tänkt. Är intresserad av hur du gjort med din akterspegel. Själv rensade jag bort alla förstärkingar på insidan och limade en 12mm plywood skiva i kanterna emot den gamla akterspegeln för sedan såga bort hela den gamla akterspegeln och epoxa nytt trä från utsidan, detta gjorde jag för att få den böjda formen på akterspegeln.( tot 3 st 12mm skivor samt en mitt sektion där motorn skall hänga och dingla. Funkade mycket bra tror jag. Nu skall jag lägga väv/poxi på ut sidan tror att det kan räcka med ett par mm tjockt om man förstärker hörnen och vid motor infästningen. Har jobbat med 162g/m2 väv vilket är ganska tids krävande då man vil bygga lite tjockare. 4 lager ca 1mm Såg på bilden att du sågat bort akterspegeln och är intresserad av hur du gjort MVH Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_i_c_k_e 1 Postad 7 Mars , 2009 Kalle Jag har inte monterat dit någon ny akterspegel ännu. Får väl försöka beskriva hur jag tänker göra. Den nya akterspegeln kommer att bestå av 2st 10mm ihoplimmade plywood-skivor. Under och vid sidan om motorbaljan (från insidan tänkt) kommer det att vara 3st lager plywood (Total tjocklek 30mm). Anledningen till att jag inte kan ha 30mm över hela akterspegeln är att jag vill limma den nya akterspegeln mot mot den gamla yttre glasfibern i nederkant. (Man kan se kanten i bilderna ovan). I överkant kommer den att limmas mot motorbaljan. Den gamla akterspegeln var just 20mm tjock. Blir sedan glasfiber mot det gamla skrovet både innifrån och utifrån. Utvändig total glasfibertjocklek ca 5 mm . Något mindre på insidan. Hoppas Du förstår hur jag menar. Lägger upp bilder så fort det är klart. Som det är nu så är båten helt färdigslipad invändigt, vilket har varit ett jävla slit....... Ska bli roligt att börja med nytt material snart. Väntar bara på något varmare väder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_i_c_k_e 1 Postad 13 Mars , 2009 Varför ska det vara så dyrt med glidskenor till stolarna ? Någon som har något annat förslag. ? Jag vill ha en viss justeringsmån på stolarna men det gör inget om man kanske behöver ta fram en skiftnyckel/skruvmejsel den gången man vill justera. Kanske bara blir en gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 13 Mars , 2009 Är het övertygad om att båten är en Marieholm Kit Cat och dessutom är den verkligen mycket lik en sådan båt som som en av mina vänner ägde i slutet på 70 talet. Lycka till med renoveringen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_i_c_k_e 1 Postad 11 April , 2009 Tillverkning av nya bottenförstärkningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_i_c_k_e 1 Postad 11 April , 2009 Igenplastning av hålet i skrovsidan. Plastat från både insida och utsida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_i_c_k_e 1 Postad 11 April , 2009 Plastning av bottenfärstärkning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_i_c_k_e 1 Postad 11 Maj , 2009 Tillverkning av mall för ny akterspegel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_i_c_k_e 1 Postad 11 Maj , 2009 Ca 5 lager glasfibermatta senare. Spackling påbörjad... Känns lite tröstlöst men..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_i_c_k_e 1 Postad 11 Maj , 2009 Skam den som ger sig. Akterspegeln är klar !!! Ca 15 timmar spackling/slipning senare. Jämn och len som en barnrumpa. Även skrovsidor in-/utvändigt är klart för lack !!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bull_ 0 Postad 11 Maj , 2009 Det är underbart att se att projektet artar sig! Är du nöjd med akterspegeln? Har du löst motorfrågan än? Bra jobbat! Hoppas du håller oss uppdaterade med utvecklingen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_i_c_k_e 1 Postad 14 Maj , 2009 Hittils är jag riktigt nöjd med akterspegeln. Återstår att se om jag varit tillräckligt noggrann med min slipning. Tror faktiskt det. Ska försöka bli klar med bottenmålningen nu till helgen. Vad det gäller motorn så har jag ännu ingen... Någon som har 40-60hk till salu??? Eller vet någon som har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_i_c_k_e 1 Postad 19 Maj , 2009 Arbetet fortsätter. Nu är det bottenmålat. Passade på att höja vattenlinjen något. Sista slipning är på G och kanske grundlack till helgen..... Det närmar sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hinken 1 Postad 19 Maj , 2009 Mycket underhållande läsning =) Riktigt roligt med rejäla båtrenoveringar! //Alexander Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_i_c_k_e 1 Postad 30 Maj , 2009 Lackning påbörjad....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 30 Maj , 2009 Underbart med projekt som verkar bli genomförda helt och du verkar lagt ned mycket arbete. Hoppas du blir klar snart så du kan njuta av svenska sommaren med din båt. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_i_c_k_e 1 Postad 31 Maj , 2009 På denna bild är båten grundmålad 1 gång samt Toplackad 1 gång. I morgon blir det ett slutligt lager med Toplack. Efter grundmålningen som jag utförde med mohairroller samt efterslätade med en (bra) pensel så tyckte jag ändå att det inte var riktigt bra. Man kunde se en del penseldrag. Så efter grundmålningen så våtslipade jag med 400 papper. Till första laget med Toplack använde jag återigen mohairroller men efterslätade istället med en efterslätningsdyna. Vet inte vad det heter men ser ut som en bit tvättsvamp på ett skaft. Det blev riktigt bra. Om jag ska vara helt ärlig tror jag inte att man behöver en mohairroller. Man måste eftersläta annars blir det jättebubbligt. Garaget har fått fungera som lackbox. Plastade in väggar och tak. Blöttte golvet och sprayduschade luften innan jag började lacka. Innan lackning har jag torkat med aceton torkat med klibbduk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bigl 0 Postad 31 Maj , 2009 Imponerande, vilket jobb du lägger ner. Det ser kanonbra ut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_i_c_k_e 1 Postad 31 Maj , 2009 Tack. Det var tungt ett tag när det var mycket slipning. Konstigt vad fort man glömmer.....Nu är det bara det roliga kvar...... Senast ändrad av M_i_c_k_e | 01 juni 2009 | 10:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_i_c_k_e 1 Postad 2 Juni , 2009 Ännu en bild. Nu är det även klart med lackningen invändigt. Kommentera gärna !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser