Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
Joche

Försäkringspremie

Rekommendera Poster

Ringde just trygg hansa och sade upp min försäkring på 7000 kronor per år. Gick in på Svenska sjös hemsida och tecknade en ny försäkring till högre försäkringsvärde på båten (har gjort en del förbättringar under vintern som ökar värdet) men också till högre självrisk. Från 2500 till 5000 kronor. För detta betalar jag 2500 kronor per år. Det är en enorm skillnad. Har ni erfarenhet av svenska sjö om de är bra? Det var i alla fall enkelt att teckna försäkringen på deras hemsida. Hoppas de har bra service om det skulle behövas någong gång. 4500 kronor skillnad per år gånger tjugo förhoppningsvis skadefria år är 70 000 kronor. Har jag gjort en bra affär, annars kan jag maila svenska sjö att jag drar tillbaka min försäkring och fortsätta i Trygg Hansa. Har haft mina båtar försäkrade där i drygt 20 år.

joche

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Jag har trygg hansa och kan ligga i året om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har bytt från Svenskasjö år 1 till Alandia år 2 och i förra veckan till IF. Med ett ökat båtvärde med 200000 och lägre skjälvrisk. Ändå 900kr lägre premie. USA båtar billiga hos IF i år !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har tyvärr bojkottat if, på grund av att de inte ställde upp när jag krockade med en bil med nybils vagnskada i Luxemburg. Hellre oförsäkrat än if, men jag känner många andra som har de och är nöjda. Trygg Hansa ställde upp enormt bra vid ett inbrott i hemmet för några år sedan, men man kan ju inte betala dem i all evighet för det. Har hus, två bilar barn och allt annat försäkrade i Trygg Hansa men inte längre båten. Kanske skulle man se över alla sina försäkringar, men tyvärr inte if.

Tack för snabba svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft mycket bra erfarenheter av Trygg Hansa. Både med båtfrågor och med bilen. Dessutom är de billigast på min stora båt om man undantar Svenska Sjö som jag dock inte kan ha eftersom jag inte är medlem i någon båtklubb.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid en mindre grundstötning härom året hade jag Svenska Sjö.

Jag mejlade bilder på drevskadan och meddelade samtidigt att jag hade beställt reservdelar och ämnade göra jobbet själv. Helt OK sa dom.

När jag var klar skickade jag in kvitton och begärde arvode för några timmars jobb. Pengarna kom med vändande post, inget snack.

Jag var klart nöjd med Svenska Sjö.

Nu har jag visserligen Alandia, men det är bara för att dom hade en förmånlig Forbina försäkring.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför är man inte med i en båtklubb? Jag är med flera stycken. Har varit med i svenska kryssarklubben i snart 30 år och då får man en kanonbra tidning på köpet!

Vore kul om fler motorbåtsägare gick med där, men vi är redan en hel del.

Skönt att höra att svenska sjö verkar ok

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tydligen väldigt olika ber på båt och var man har den, kollade precis vad min 270 skulle kosta där (IF) med 5000:- i självrisk: 8 085 kr.

Betalar idag hos svenska sjö med 3500:- i självrisk : 4988 kr (plus 200 kr medlemsskap i båtklubb = 5188 kr)

(Denna förs kostade 5700:- förra året)

Hittade en billigare variant hos sjöassistans med 5000:- i självrisk, men då måste man vara medlem hos dem (man får då bärgningshjälp osv, kostar 620:- ): 4241 kr (plus 620 kr = 4661 kr - billigast hittills).

Priset blir ju lite olika ber på var man har båten osv, så det är ju lite svårt att jämföra med andra.

Senast ändrad av Dykarn | 05 september 2008 | 00:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har Svenska sjö,dom håller ju på med enbart båtar så dom har bra premier,det lönar sig hos dom att ta lite högre självrisk.visst,man kan råka ut för nåt problem,men ganska enkelt att räkna ut vad båten kostar,hur mycket kan jag ta själv,eller hur

Senast ändrad av Gusta | 05 september 2008 | 02:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har svenska sjö

Är helt klart nöjda med dom plus att dom vart klart billigast för min båt.

Vid dom tillfällen som jag har köpt ny båt så har jag ringt runt men svenska sjö har varit billigast.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har Svenska Sjö och har valt högre självrisk som 10 % av försäkringsvärdet. Jag resonerar som så att sällan gör man nån skada på egna båten som man inte kan reparera själv.

Med segelbåt med köl som håller vid grundstötning kan jag ränna på grund utan att få nån skada än lite skrynlat bly. Tycker inte det är värt att betala premier som mest går till båtar med svaga kölkonstruktioner som garanterat behöver repareras för ett par hundra tusen när det råkar vara ett grund då båten fått högsta fart.

Lite roligare kan man ha än att betala in till försäkringsbolagets kassa. Nu betalar jag på detta vis ungefär en fjärdedel så mycket om jag minns rätt. Med några år utan skador börjar jag få ihop till självrisken om nåt ändå skulle hända.

Ett slags omvänt lotteri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...