Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Harno

Platta fendrar

Rekommendera Poster

Hej!
Jag har en ganska trång båtplats och har naturligtvis lyckats skava skrovet i sommar. Har sett att vissa använder platta fendrar. Är det någon som har erfarehet av dessa och hur de funkar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte 2 extra platta fendrar i sommar innan hustru skulle börja träna att lägga till mm.
Vi har Y-bommar som jag klätt med specialskydd som funkar bra - men fendrar ger ett extra skydd som är bra.

Om du har trångt i din hemmahamn så fundera om du inte ska klä in båtplatsen med skydd istället för att ha flera plattfendrar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte testat dom själv men har svårt att se dem ersätta en vanlig fender. Inte alls samma fjädrande effekt. Kan fungera bra för dig då det antagligen är lugnt vatten där du har båten och är det ont om plats så kanske det är enda lösningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör med platta fendrar, funkar perfekt mellan y-bommarna. Dock kanske dom inte skulle funka perfekt om man låg mot en annan båt i nån gästhamn eller nåt.

Hull Hugr Contour Fender kör jag med, finns på ebay i USA.

Tillverkarens hemsida:
http://www.hullhugr.com/product.html

Senast ändrad av Yadis | 05 september 2008 | 10:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varning! Fendrar och sand är inte bra för gelcoat överhuvudtaget som ni kanske har märkt. I synnerhet på blå gelcoat så kan det se riktigt hemskt ut. Man kan ju rent lågiskt tänkt då förstå effekten av en platt fender som inte rullar utan ligger stilla med sand emellan. Ajajajaj. Sandpapper. Jag vill starkt föreslå sockar på fendrarna, och även hålla dessa rena från sand. Unvik i den mån det går att hänga fendrarna mot eventuella kulörta fält om det går. Man kan i vissa fall ta bort sk fenderskav med hjälp av Abralon och fin rupping, men var försiktiga det finns inte så mycket material att ta på. Abralon, mycket vatten och låga varv på vanlig roterande polermaskin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kört med platta pendrar hela denna sommaren. Dock inte haft på under färd Problemet är att vikten på fendrarna är för låg så de åker omkring för minsta vindpust. Annars så fungerara de perfekt,tar bara 1/3 av platsen som vanliga fendrar. Varning för fenderskydd ! Om ni får saltvatten på dessa så blir de som sandpapper inte bra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns platta fendrar på SeaSea och Hjertmans.
Nu finns ju även en ny grejj en s.k Bomfender där du klär hela bommen i hemmahamnen.

Kolla en länken till smartmarine som har den vet inte om den kommit ut i butik ännu. Annars kolla in www.smartmarine.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tydligen inte..

Kanske inte räknade med reklamkostnader när de startade för drygt 4 månader sen.. Skrattande

Men som alltid.. gratisreklam är alltid gott i ens egna ögon..

Senast ändrad av Daniel_B | 18 februari 2009 | 21:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...