Gå till innehåll
lördag 12 april 2025
Gäst Donna-Lee

Upptagning.....

Rekommendera Poster

Gäst Donna-Lee

Japp, snart är det dags. Vad har ni för planer i vinter? Ska ni göra slag i saken och fixa det där som aldrig blir gjort, ja planera lite innan nästa sommar t.ex. Eller se till att verkligen laga det där som ja eh´ det funkar Glad
Kanske det är dags att verkligen prova på att segla långt! Ja ni vet det som man har pratat om i åratal fast som aldrig blir av Skrattande Man kanske slipper känna sig som en svikare typ varje år. Hehe, jo jag tror att det vore bra för självkänslan om inget annat, att verkligen komma iväg.

Det kommer ju att blåsa, det vet vi och vem kan segla för utan vind?
Det kommer ju att regna? Jo, men vad gör lite vatten. Det finns ju självlänsar.

Nej det finns andra vibbar också. Sol, värme, varmt vatten, helt underbara kvällar vid grillen och de är starkare.

Var inne på ett annat forum och diskuterade rev i förseglet? Jo det finns, men är inte så vanligt. Jag har ett försegel eller en kryssfock extra, som jag kommer att göra stormfock av själv i vinter. Vi får se hur det går Skrattande

Nu blir det sista seglingen den här helgen, som avslutas med att man sitter hamnvakt åt en kompis på söndagsnatt. Känner att det blir bra att ta upp båten, den har ju legat i sedan April 2007. Det ska bli kul att se om det har blivit någon växtlighet under, det syns då inget Skrattande

Ha det. Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det så att upptagningstankarna börjat ta fart i skallen... väntar nog två-tre veckor innan det blir dags. Skall till Turkiet i början av oktober, och vill nog ha upp den innan dess... Förra året plockades den upp 27/10... känns lite sent faktiskt.

Att göra under vintern: Ja, det blir lite elpillande och kopplande, se´ n till våren har jag tänkt att plugga igen insugnngshålet för vattnet till gamla toaletten.. har slängt ut den och satt in en Porta potti istället... Vet dock ännu inte om jag skall plugga igen, eller sätta in en ny spoltoa... får ta ställning till det. Men några projekt har man ju alltid... sen om de genomförs är en annan sak...Cool

Hoppas dock på några fina turer & övernattningar nu i september, innan den hoppar upp...Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I år ligger vi kvar i sjön och njuter av höst-, vinter- och vårseglingar. Skall bli härligt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Upptagning i slutet på månaden. Den här vintern kommer det nog vara ganska lugnt med lite småpill. Uthal i bommen ska byggas, ny rorkult likaså. Det kanske blir nya ruffluckor också, men jag har inte riktigt bestämt hur de ska se ut ännu. Lazy-jacks åker nog på när det är dags att rigga så småningom i vår.

Ett sittbrunnsbord är ganska högt på prioritetslistan, eventuellt ska jag bygga om bordet i ruffen (går att ta loss) så att det kan användas på båda sätten. Det är ont om plats att stuva grejer i min båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tar väl upp i slutet av oktober och kommer att installera ankarspel, kanske solceller och fortsätta arbetet med att förnya det elektriska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur hittar man motivation att göra alla de där projekt som man vill göra, det är så lätt att bara drömma.

Jag ser upp till er alla som helg efter helg knåpar på era projekt, grymt! Jag siktar på att bli som er.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Donna-Lee

Nåja, det kan vara ganska skönt att ha något att skylla på när vårkänslorna hugger till Skrattande På våren t.ex. bara att komma ner bland likasinnade och dela en öl. Eller två. Putsa lite, eller tjära!? Vilket som. Men tänk bara Glad

Senast ändrad av Donna-Lee | 05 september 2008 | 23:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den här upptagningen kommer inte bli som de andra. Det kanske inte blir någon alls då vår älskade LL är till försäljningGråter

Men får vi behålla henne ett tag till så blir det höstseglingar till den 10/10 då masten åker av och båten upp.

I vinter ska vi bara optimera hennes skick lite till. Hon är ju preparerad för försäljning så de mesta är gjort.

Känns konstigt för oss som gärna donar på varvet även vintertid.

Så här kunde det tex se ut en kall januaridag 2008. Mysigt!

post-2001-1394235610,3056_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Donna-Lee

Vet inte om ni har fått båten såld än, men den som väntar på ngt gott Flört swich så är det 2011. Jag har plockat allt idag och imorgon ska masten ner, det blir upptagning nästa lördag. Den TRETTONGE Förvånad. Men som sagt, det är ju inte en fredag.

Inatt sitter jag hamnvakt igen, det är ganska varmt ute, inget regn idag och nästan vindstilla. Ska värma lite soppa snart och den här natten den går väl den med.
Ha det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vadå upptagning?! än är det väl ingen is! å varför ska man behöva ta upp en plast/metallbåt varje vinter? Det vore trevligt att möta några fler båtar förutom sommartid.

Höst/vintersegling är toppen med rätt klädsel och dito utrustning, men kolla upp båtförsäkringen, ofta krävs ett tillägg när man ligger i tidig vår, höst å vinter.

Se artikel Vinter till sjöss (tips/råd) / Båtnytt #12 1999 tillägg #4 2000.

(har Du svårt att hitta dessa nummer kan ja skicka kopia / slungudden@spray.se ).

post-1968-1394235612,2518_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I år var det första säsongen i nya båten.  Hon sjösattes i våras med endast järnkölen epoxybehandlad.  Men hon ligger ju i sötvatten så det är ingen beväxtning att tala om.  Nu ska hon upp tidigt i år, redan den 24/9, för att sedan få torka ordentligt (det blir sen sjösättning nästa år också)  I vår ska kölen och botten epoxybehandlas flera lager och sedan bottenmålas.  Ett stävskydd ska monteras och sedan är hon redo för att ligga i åtminståne varannan vinter. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plockar upp 22/9 och har faktiskt för första året sedan jag köpte båten inga stora planer för reparationer, ombyggnader och förbättringar. Det mesta är gjort på båten känns det som, det blir nog bara småpyssel och sedvanligt underhåll i år.

Motorn funkar utmärkt och har fått riktad propelleraxel, nytt cutlesslager, nya fötter, foldingpropp, nya slangar, renoverad förgasare, propelleraxeltätning renoverad.
Seglen är bytta, masten och bommen är i perfekt skick, alla linor bytta, däcket omnåtat, skrovet sprutlackat, inga lacksläppor på överbyggnaden, skrovsidorna i ruffen isolerade och har ny matta, muggen bytt, dynorna är i bra skick, elsystemet är utbytt, automagisk länspump installerad, LED-spottar ovan pentry (se bild...) och vid nedgångstrappan.

Kvar att göra om man är petig är lite lack på några ställen i ruffen, måla lite under kojerna och kanske en epoxybehandling av botten om man ska vara riktigt petig. Och om man vill kan man ju alltid bygga ut elsystemet med en massa nya förbrukare och installera solpaneler, landström osv - men det känns onödigt.
Nya gardiner...? Känns som överkurs.

Börjar bli dags att byta båt..? ;-)

post-832-1394235612,8778_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Donna-Lee

Skrattande Hehe, alltid trevligt med nytt. Men man kan ju skaffa en till annars.

Avmastningen gick bra iaf, det började regna först när det var klart. Nu ska hon upp på lördag och sedan får vi se var vi ska börja Obestämd det hade varit mycket trevligare med allt klart redan. så Peter. Njut, putsa lite och må bra. Man vet aldrig vad som rasar eller när Skrattande

/U

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Upptagning 11/10 men innan dess hoppas vi på några fina helger i trakten av Trosa. Vad ska göras i vinter... ny kylbox på ett lättåtkomligt ställe och bättre isolering, nya elkablar alá Skyllermarks, ett batteri till, en roderbussning som glappar.... sen tror jag att det är dags att lägga i båten...längtar redan till maj 2009.

//Passada

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Donna-Lee

Ja då har man tagit upp båten och fint väder var det. Tulpaner efter 1 år och 6 månader i sjön, jo jag lovar. Hela båtens undersida var täckt Skrattande men de försvann med högtrycken. Satte på täckställningen och ska inhandla en press vad det lider. Det blir en lättpress, billig sådan. Visst finns det dyrare men de blåser lik förbenat sönder. Så nu kan det få börja snöa Skrattande

/U

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag var det avmastning.  Lite nervigt faktiskt eftersom spridarna sitter så långt ner.  Fick rådet att lägga en sling runt masten en och en halv meter ovanför spridarna och sedan förankra den i mastfoten, men hur gör man det när masten är för långt ifrån mastkranen så att man inte når?  Så det blev till att lyfta i spridarna i alla fall och har ett par stadiga gubbar som höll masten.  Och så gjorde vi allt med klubbens mobilkran istället för ett jäkla vevande på mastkranen, smidigt.  Fast en sån där lyftmoj man trär in i likrännan ska jag ta mig en funderare på.  Sedan hällde jag 1 dl Grotamar i tanken och tankade fullt.  Ska bli intressant att se om det bor en massa konstiga djur i tanken till våren.  En och en halv vecka kvar, så det blir nog ett par svampplockarturer innan hon åker upp. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...