sm7stu 0 Postad 4 September , 2008 Hej! frågan gäller en MD 17c . Har under gång försökt att köra på 2000 varv då stiger tämpmätaren upp på rött , men 1800 -1900 är den ok.. Men i hamnen om man bara låter den gå på 2000 2500 så är tempen ok,det är då utan belastning,vad är den troliga orsaken till detta?? Impeller är bytt Kylsystemet är rengort och värmeväxlaren rengord för ca 3 årsen, Har även sjövatten filter och i det finns inget skräp. Motorn går annars kanon... // Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 4 September , 2008 Du skriver inget om termostaten. Den skall börja öppna vid 60 och vara helt öppen vid 74 enligt en verkadshandbok och 75 grader celsius enligt en annan. Utan att veta så skulle åtminstonde jag ta reda på vad det verkliga tempen är när mätaren visar på rött. För att därefter jobba mig igenom systemet ex genom att ta bort termostaten osv. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sm7stu 0 Postad 4 September , 2008 Tack för alla svar !! Humm jo termostaten har jag ju inte kollat , ska plocka den den och se , kan man köra utan för att prova??? Annars så får jag väll byta den,inga dyra saker! // Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 September , 2008 Framåt hösten då små musslor och annat börjat växa sig större i vattenintaget kan det bli sämre med vattentillförseln. Prova att koppla en slang till ett annat vattenintag, t.ex om du har till toa eller pentry. Utan belastning behöver du inte kyla bort speciellt mycket. Högre varvtal ger bättre kylning också så utan belastning går det nog att öka varvet. Det kan vara tecken på en sliten sjövattenpump också. När det växer till sig i inloppet kan en ny pump klara av det men en sliten ger inte tillräckligt när det är trångt i inloppet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anemos_ 1 Postad 4 September , 2008 Hej Johan igen ! Är det så att denna båt med dess MD17c, är ny för dig ? Du skriver att, värmeväxlaren rengord för ca 3 årsen, MD17C, har i orinal ingen värmevexlare. Är motorm konverterad till sötvattens kylning ? Som vanligt, med dessa konverteringssatser (Martec mm.) kommer det med en elecktrisk kylpump för sötvattensidan ! Är fallet så, så hade jag ochså problem med att värmen i motorn blev för hög vid motorns högre belastning. El elpump går ju alltid med samma hastighet ! Jag löste problemet med att byta ut motorns original vattenpumt till en Johnson dubbelpumt som passar in på samma ställe där original kylpumpen sitter. Som ger cirkulation till båda vattenkretsarna, ju högre varttal, desto rikare vattenflöde, och bättre kylning ! Ett problen kan ochså vara, att på på avgaskröken från motorn så går ju vattnet ut till avgasslangen. I avgaskrökens övre del så är det en vattenkanal. Den kan vara igensatt av slagg. Jag plockade varje höst, när båten var upptgen på land, bort denna avgaskrök och rengjorde den ! Ochså med sötvattenskylning, som ju är ett slutet systen, med kylarkork på värmevexlaren, kan man tillåta ett högre temperatur på kylvattnet. Termosstaten på blocket kan då vara en 80-90 graders termostat ! Det är bättre för motorn ! (då kan faktiskt temp. mäter i motorpanelen visa en högre temp. Vattnet i ett slutet kylsystem, om det för övrigt är rätt dimensionerad och fungerande, kan vara nästan 100 Grader, utan att kylvattnet kokar, kylsystemet är ju under tryck. Det är som i bilars kylsystem !) Med direkt sjövattensskylning, går motorn oftast för kall, beroende på sjövattnets temperatur ! Vad säger du om detta ! Senast ändrad av Anemos_ | 04 september 2008 | 15:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sm7stu 0 Postad 4 September , 2008 Hej! Jo jag har bara denna Båten i 2 säsonger Jo motorn är konventerad till sötvatenskylning för ca 20 årsen så det sitter volvos egen kyl där,det är inget Martec ,så det volvos kylpump den som drivs med generator remmen....Men som du skrev så ska jag kolla avgaskröken ,en bra ide! Den har gått i sötvatten som mest så några musslor har jag ej sett i innloppen till kylintaget..Men ni alla har kommit med bra förslag och ideer , tack för detta Såg att du va QRV som vanligt Anemos , vi höres // Johan Senast ändrad av sm7stu | 04 september 2008 | 22:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wingalilleby 0 Postad 17 Juli , 2011 Hej, Jag har en MD17c och den är nyrenoverad.. Men problemet vi har är att den går varm efter ca 1,5 h och då ha vi kört på ca 15-1700 varv. När vi går ner i varv så stiger mätaren snabbt, jag har kollat impellern och den är hel. Någon som vet vad detta kan bero på?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser