BengtC 0 Postad 3 September , 2008 Jag har en Coronet 26F och den har trimplan monterade på klossar av ek som fästs mha vagnsbult. Jag har haft lös trimplanen och funderar på hur jag ska behandla eken när jag monterar tillbaka dem. Ska jag bara måla med trägrundfärg och sedan bottenfärg? Ska jag olja och sedan måla? Jag läste Julas broschyr om deras serie och de rekommenderar olja/grundfärg/bottenfärg. Fäster sikaflex om jag har oljat in eller ska jag först montera och sedan olja? Mvh Bengt Senast ändrad av BengtC | 03 september 2008 | 21:25 Senast ändrad av BengtC | 03 september 2008 | 21:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skomakarn 0 Postad 8 September , 2008 Hej nöj dig med att bara olja, spec olja för ek. håller i hundra år om du gör detta varje vår.Har du möjlighet så lägg klossarna i en balja med olja så den verkligen tränger in, torka sedan av (viktigt) mvh skomakarn ps... olja först matta lte med sandpapper på den yta där du ska ha sikaflex Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 8 September , 2008 Sika och olja går obra ihop, så montera först, olja sedan. Det räcker inte att sandpappra om du vill att grejerna ska sitta kvar. Alternativ är att baka in hela klossen i epoxy och sedan laminera fast den. Ingen olja då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 8 September , 2008 För bästa träskydd så skall man nog olja först. låt oljan tränga in i träet tillsdet är mättat. tvätta ytan med T-röd och behandla ytan som ska limmas med Sika primer 3N och grundmåla ytan som ska ha botten färg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BengtC 0 Postad 11 September , 2008 Tack för all input! Dels hÃ¥ller jag pÃ¥ med epoxi och microglaskulespackel i akterspegeln och dels har jag en mindre spicka i träet som gÃ¥r fram till vagnsbulten som gÃ¥r igenom plywooddelen av akterspegeln sÃ¥ kanske är det bäst att baka in allt i epoxi. /Bengt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser