Bean_75 0 Postad 3 September , 2008 Funderar på att uppgradera på båt. Tar gärna emot ris & ros på ovanstående modeller. Vad bör man tänka & kika extra noga på innan köp? Ngt spec man ska passa sig för? mm mm Har väl läst igenom de flesta trådar som finns om bayliner. Men tar gärna emot fler tips & erfarenheter. Tack på förhand//Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 3 September , 2008 2755an tycker jag är lite av vinnare i det här gänget. Den har en bra planlösning ser ut att vara av senare årsmodell fast d kanske är en 90. Har modärna linjer och snygg targabåge.. Sitter ofta merc 5,7a med alpha drev toppen drivlina med få svagheter.. Vet inte riktigt vilka årsmodeller vi pratar om men d är ju i största allmänhet vanlig undersökning som gäller.. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bean_75 0 Postad 3 September , 2008 Har väl kikat på båtar från -89 & frammåt. Budgetten är väl max kring 150-200k. Detta givetvis beroende på båt & modell, skick mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 3 September , 2008 Sorry tänkte lite fel, 2755an är precis i skarven där omc motorn byttes mot mercrusier.. Omc drivlinan är inte heller helt fel dock bör ett varningen finger höjas för omc dreven, ofta är dessa bytta mot Vpsx eller renoverade. Men är dom misskötta kan d bli krångel så släng ett extra öga på detta och kolla framför allt så växelvajern är av rätt kalliber (röd)... Du Får skapligt mycket jänkare för dom pengarna, 2655an av senare årsmodeller börjar komma ner i pris nu.. Påminner mycket om min fast är några fötter längre och har bättre planlösning.. Sen finns ju Avanti modellerna med enormt stora utrymmen men då börjar soppakontot skena iväg. Med en 5,7a i en 26 fötter lång båt ligger du runt 2l dist på marsh. !!!MVH REXCO!!! Senast ändrad av Rexco | 03 september 2008 | 19:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 3 September , 2008 Nyligen blivit med en 2755 -89 m 5,8 omc/sx, min första groggveranda efter att ägd nordiska båtar med skarndäck, rejäl sikt, tvådelat kapell osv. Första gångerna för att lära känna båten massor av upp o ned gm vindruta, nivåskillnader, tuta som låter (felplacerad) litet irriterande, läckande kapell targa, dålig sikt mm. När väl springet är överstökat så känns det ganska bra, härliga utrymmen uppe med soffan, badbrygga med stege som funkar, ljust o fint med alla rutor i kapellet. Midcabinen är stor och inget krockande med fötter, sover nästan som hemma!!! Som med allt annat det tar litet tid att lära om, kapellet/sidor nere på 3 min men upp tar det 15!!!!!Alltså vanesak!! Trots att det egentligen är en gammal båt 2755 -89 känns det lyxigt vilket är första gången!! Så hitills väldigt nöjd. En underhållen Bayliner står sig bra o nu är det helt klart köparens marknad med massor av prut!!! Mitt råd är att Du kollar dom olika modellerna, gärna hos marina där Du ostört kan knalla runt o känna Dig för...litet resande kanske men är helt klart enda sättet att gradera båtarna. Köp bara inte för liten, extrapengarna i storlek har Du igen när Du inser att köpet var storleken för liten.Och gärna med kompl. landström, nytt kylskåp, svenska kakpell värmare, omklädda dynor osv, sånt kostar massor av pengar!!!! Alla säger ju att 2655 är bäst utrymmesmässigt, 2755 snyggast....2455 lika stor som 2755 så, trampa runt o känn efter själv o lycka till!!!!(givetvis skall frugan vara delaktig!!!) =fler timmar på sjön!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bean_75 0 Postad 4 September , 2008 Hej igen! Vad är det för skillnader på Bayliner 2651 & 2655? Ngn som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 4 September , 2008 Hej! 2651 -90 = 2455 -88-89 fast med inbyggd badbrygga. Mercruiser 5,0 med Alpha-drev istället för OMC. 2655 -88-89 med OMC och -90 med Mercruiser och wide beam - alltså bredare än de övriga i programmet ca 2.90m bred. 2455:ans bredd på 2,44m samt 2755:ans bredd på 2,59m. 2655:an är den enda av modellerna med dinett i kabinen. kulörerna på gelcoaten samt inredningen byttes varje år. Mvh /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 4 September , 2008 Hallåj Jag skulle personligen välja en 2655 av dom nämda. Man kan tro att 2755 ska vara större men så är inte fallet. Där har man räknat in badbryggan i längden som är ca 1½ fot. 2755 och 2455 är 2,59m i bredd vilket jag har värkt är lite i smalaste laget. Vindkännslig och kännslig får snedbelastning. 2655 har mycket bättre planlösning (enligt mig i alla fall). Som tidigare skrev om läckage m.m på 2755 så har 2655 samma problem. Men köper man en 15-20 år gammal båt så är ju mycket åtgärdat. Sedan kan jag hålla med tidigare om plaseringen av knappet till signalhornet. Tror fasen jag alltid kom åt den å lanternknapparna varje gång man skulle ner i ruffen. Har både haft Bayliner och Searay av samma 88-89 årsmodeller. Jag kan tipsa om att kika på Searay 286. Jämför en Bayliner och en Searay, du kommer märka viken kvalitéts skilland det är. Du får gissa vilken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Akvavit 0 Postad 25 December , 2008 Svårt val. Jag har haft en 2455a och har idag en 2755á. Storleksmässigt är de väldigt lika. 2755an har duch och vvb på tidigare åsmodeller, kom senare också på 2455án. Min 2455á vägde 1800kg, min 2755á väger 2500kg. 2455án stampar jättehårt i krabb sjö, kylen tömmer ut sig själv på durken mellan vågtopparna och allt måste surras. 2755 glider genom vågorna och ger helt annan komfort. 2455án drog under1,5l/nm 2755án drar 2,2-2,5l/nm. Naturligtvis spelar motorvalet in. 2755áns targa är skitsnygg och lampan i targan ger ett behagligt ljus på kvällarna, mm mm Jag har sammanställt lite fakta om 2755án på min sida, välkommen in. Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 25 December , 2008 Grattis till nya båten samt även till motor och drev, du verkar varit snäll i år Mvh /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser