Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
Gäst "Pluggen"

Vattnet strömade in i båten

Rekommendera Poster

Gäst "Pluggen"

Ja, det låter som en mardröm men det var vad som hände idag. Tyckte att det brölade lite väl mycket från min B-20 och öppnade motorluckan, och fick en smärre chock, vattnet strömade in i båten..... :-( Det hade lossnat en plugg från kylningen, vet inte vad det heter, och där strömade kylvattnet in.När jag stängde av motorn slutade det att strömma.Nån som vet vilken plugg jag menar? Det sitter två jämte varandra.Hur får man dit den så att den inte lossnar igen? Jag slog dit den med en hammare och så körde jag i 4-5 knop hem och det gick bra.Är det avgaslimpan eller? Framför allt..är det farligt för motorn? Den gick inte länge utan plugg, ett par sekunder. Snälla. hjälp mej nån. :cry:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej förmodar att de satt på motorblocket och jag tror de kallas frostpluggar de tar stryk i salt eller bräckt vatten och bör bytas ut då och då om du kikar runt på motorblocket hittar du säkert fler i olika storlekar har för mig om att de är mycket billiga i inköp till och med hos volvo jag köpte till bilmotor vilket funkat bra jag tror inte det är någon skillnad. varför motorn stannade har jag ingen aning om för den borde ju gå ändå men jag hoppas att du inte överhettade den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att veta hur motorn i fråga ser ut, måste jag säga att det låter som en frostplugg, alltså en plugg som skall förhindra stora sprängskador i motorn. Pluggar av den typen är bara ditslagna, de brukar vara lätt böjda så att de spänner ut när man slår dit dem. Nästan helt säkert har motorn inte tagit någon skada, då det rör sig om såpass kort tid. Mitt råd är köp nya frostpluggar hos närmaste Pentahandlare, byt den dåliga samt ha några liggandes i reserv i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Henke

Visst är det en sk. frostplugg som har släppt. Pluggarna är rostfria men blocket är ju av gjutgärn och tar skada med åren. Att kalla pluggarna för frostpluggar är helt felaktigt då de knappast släpper vid eventuellt frysning i kylvattensystemet. Hålen där pluggarna användes förmodligen av Volvo vid gjutningen av blocken för någon form av gjutjigg. Det är många personer som till sin förvåning har insett att deras block har frusit sönder trots att frostpluggarna sitter kvar och är oskadda. Instämmer för övrigt i kören, skaffa nya rostfria pluggar hos Volvo och knacka dit dem försiktigt med en hammare. Vill man kan man lägga lite packningsmassa på tub runt pluggarna när man slår dit dem och låta det härda innan man drar igång motorn för första gången. Läckande frostpluggar på B18/B20 är inte särskilt ovanligt, men oftast ser man det kanske inte förens det är för sent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Pluggen

Tack för upplysningarna, det lättade en del att höra att det inte var så farligt :-D :lol: :-O ;-) :x-mas:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...