Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
zappe

Propellertest

Rekommendera Poster

Hej!

Har testat en rostfri propeller på en Mercury 90 ha 4-takt som i sin tur sitter på en Örnvik 580 pilothouse. Orginal propp 13 1/4 x 17 Rostfri propp 13 1/2 x 17. Reultat: Acceleration bättre, Topphastighet  ca 3 knop LÄGRE. Varvtalet vid 20 knop ökade från 4200 till 5000v/minut.

Jag trodde att topphastigheten skulle öka och inte minska. Är det någon som kan förklara? Undrar också om det är någon skilnad mellan olika fabrikat av rostfri propp. Denna är en Balistic. Förslag till storlek som skulle ge några knop mer och lägre varvtal och lägre bensinförbrukning? Skall jag gå upp till 19 stignig?

Zappe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någonting är fel i ditt test, antingen är propellrarna inte av samma typ, eller så är det en begagnad Rf propeller som inte längre stämmer med vad som står på den eller så är vulkningen kass på den eller så är det något med den gamla aluminiumproppen som gör att den inte stämmer. Ett rimligt resultat borde varit i stil med det du har fast tvärt om 4500varv med 3 knop mer vid byte till Rf propp.

varvtalets skillnad tyder på att den rostfria har 1-2 tum mindre stigning än aluminiumproppen.

Kolla på bladen är dom ungefär lika stora? ser dom likadana ut i formen, ser den riktad ut(bearbetad)

Fast det är säkert så att det finns riktigt dåliga rostfria propellrar på marknaden kolla på drev.se dom har bra priser på Turbo Hot Shot och det är bra proppar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ballistic är en riktigt bra propeller som med tanke på den begränsade bladarean borde passa utmärkt på den båten (som inte är så tung). Håller med om att det måste vara något lurt med märkningen, alternativt att den gamla propellern har modifierats i samband med en reparation.

En annan teori är att propellernavet inte är rätt för den motorn och att avgaserna trycks ut framför propellern och orsakar kavitation. Har du kollat så att det är rätt hub till den rostfria propellern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...