Jole 1 Postad 2 September , 2008 Håller på att fixa VRO (VRO2) pumpen och förutom ett sprucket membran i luftmotorn fann jag även en O-ring på kolven i pumpdelen. När jag kikar på sprängskisser i diverse reservdelskataloger så kan jag ej identifiera denna ring. Nu verkar den vara hel men jag undrar bara om den verkligen skall vara där eller om en tidigare ägare fixat till pumpen enligt eget huvud. Någon som vet? Se bifogade bild skiss. Mvh Jole Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jole 1 Postad 7 September , 2008 Ja ha, Då har man fått ihop pumpen igen och just avslutat en provtur. Den rackarens motor beter sig lika illa som tidigare. Upp på planing, ner på ca 4500 rpm och efter ca 1 minut början den plötsligt tappa orken och går ner i varv. Är jag då snabb att klämma på blåsan så återkommer orken. Efter en stund så går även larmet som indikerar att motorn får för lite olja trots att oljetanken är mer än ½ full. Blir snart skogstokig. Jag har nu genomfört följande åtgärder: Bytt bränslefilter Skaffat ny tank / blåsa och slang Nya tändstift Rengjort förgasaren Ställt tändningen / justerat förgasaren Bytt trasigt membran i VRO-pumpen. Genomfört kompresionstest: 10,5 resp 10,2 = Helt ok, Bytt ut samtliga slangklämmor för att ingen tjuvluft skall komma in. Trots detta får jag samma fenomen. Vad mer än VRO-pumpen kan ge dessa fenomen? Alla tips mottages med tacksamhet. Mvh Jole Senast ändrad av Jole | 07 september 2008 | 14:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spigg 0 Postad 7 September , 2008 Hej! En möjlighet är att koppla in en elektrisk pump i stället för blåsan, det gjorde jag på min förra motor som hade samma problem som din, det fungerade perfekt. Felet som min motor hade var att suget i vevhuset som driver Vro-pumpen var dåligt pga. att kompresionen i cylindrarna var dåliga. Men din komp är ju OK Senast ändrad av Spigg | 07 september 2008 | 15:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 7 September , 2008 sätt dit en vanlig membran pump o blanda oljan direkt i bränslet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jole 1 Postad 9 September , 2008 Jag har nu i alla fall fått svar på den inledande frågan om O-ringen i VROn. Enligt en Johnson ägare på Iboat forum skall ringen vara där. http://forums.iboats.com/showthread.php?t=274942 Senast ändrad av Jole | 09 september 2008 | 17:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danne77 0 Postad 28 September , 2008 Hej Gå in på ishopmarine.com och knappa in vilken motor du har. Då får du upp sprängskisser för alla motordelar och kan beställa vilken del du skall ha. Har delen slutat tillverkas finns alltid förslag på piratdelar eller ersättningsdel. Tar en vecka att få hem med airmail. Tänk på att posten tar moms och frakt för delen också så det kommer till ca 30% till priset som anges inkl. frakt men ändå billigare än sverige. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bamse8 7 Postad 29 September , 2008 Har du tittat på flamskyddet? Det kan vara mer eller mindre igensatt av sot o då fungerar inte VROpumpen som den ska. Den får helt enkelt inte rätt impuls från vevhuset. Skruva loss o rens med rengöringsspray (Loctite 7063) o blås efter med tryckluft. Vet du inte hur delen ser ut gå in på www.ishopmarine.com o leta upp din motors sprängskiss under cylinder & crankcase. Flamskyddet har nr 10 (Pulse Limiter) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser